“UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mondardo Brandalise, Giselly Cristini
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vieira Barbosa, Isabela, Selpa Heinzle, Marcia Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528
Resumo: This article aims to understand the conceptions, challenges and strategies for the internationalization of higher education in Brazil according to the “Universities for the World” reports issued in the years 2018 and 2019 by the British Council. The international and national theoretical references used are students of the internationalization of higher education. The methodological and data analysis procedures are based on the precepts of documentary analysis by Cellard (2012). The data indicate that multilateral organizations acquire and conquer an increasing space as executors of educational policies, guided by coherent conceptions and consonant with discussions of inclusive aspects, but it is necessary to analyze in detail how these processes develop. The topics highlighted in the reports are events for discussions on advances in internationalization processes; development of language policies; internal, interinstitutional and international cooperation strategies; quality parameters, such as inclusion and diversity. Generally, point to the challenges of progression through internationalization at home.
id UFMG-5_e7a895345dd5fb7a0855943de8ea8aac
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26528
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASILInternacionalizaçãoInternacionalização da Educação SuperiorBritish CouncilPolíticas de internacionalizaçãoThis article aims to understand the conceptions, challenges and strategies for the internationalization of higher education in Brazil according to the “Universities for the World” reports issued in the years 2018 and 2019 by the British Council. The international and national theoretical references used are students of the internationalization of higher education. The methodological and data analysis procedures are based on the precepts of documentary analysis by Cellard (2012). The data indicate that multilateral organizations acquire and conquer an increasing space as executors of educational policies, guided by coherent conceptions and consonant with discussions of inclusive aspects, but it is necessary to analyze in detail how these processes develop. The topics highlighted in the reports are events for discussions on advances in internationalization processes; development of language policies; internal, interinstitutional and international cooperation strategies; quality parameters, such as inclusion and diversity. Generally, point to the challenges of progression through internationalization at home.Este artículo tiene como objetivo comprender las concepciones, desafíos y estrategias para la internacionalización de la educación superior en Brasil según los informes "Universidades para el Mundo" emitidos en los años 2018 y 2019 por el British Council. Los referentes teóricos utilizados son estudiosos de la internacionalización de la educación superior. Los procedimientos metodológicos y de análisis de datos se basan en los preceptos de análisis documental de Cellard (2012). Los datos indican que los organismos multilaterales adquieren y conquistan un espacio creciente como ejecutores de políticas educativas, guiados por concepciones coherentes y en consonancia con discusiones de aspectos inclusivos, pero es necesario analizar en detalle cómo se desarrollan estos procesos. Los temas destacados en los informes son eventos de discusión sobre avances en los procesos de internacionalización; desarrollo de políticas lingüísticas; estrategias de cooperación interna, interinstitucional e internacional; parámetros de calidad, como inclusión y diversidad. En general, señalan los desafíos de la progresión a través de la internacionalización en casa.O presente artigo tem por objetivo compreender as concepções, os desafios e estratégias para a internacionalização da educação superior no Brasil de acordo com os relatórios “Universidades para o Mundo” expedidos nos anos de 2018 e 2019 pelo British Council. Os referenciais teóricos utilizados são estudiosos da internacionalização da educação superior. Os procedimentos metodológicos e de análise de dados se baseiam nos preceitos da análise documental de Cellard (2012). Os dados indicam que os organismos multilaterais adquirem e conquistam espaço crescente como executores de políticas educacionais, orientados por concepções coerentes e consonantes às discussões de vertentes inclusivas mas é necessário analisar minuciosamente de quais formas esses processos se desenvolvem. Os temas de destaque nos relatórios são eventos para discussões sobre os avanços nos processos de internacionalização; desenvolvimento de políticas linguísticas; estratégias de cooperação internas, interinstitucionais e internacionais; parâmetros de qualidade, tais como inclusão e diversidade. De modo geral, apontam para os desafios da progressão por meio da internacionalização em casa.Educação em Revista 2023-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528/36688https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528/36689Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMondardo Brandalise, Giselly CristiniVieira Barbosa, IsabelaSelpa Heinzle, Marcia Regina2023-02-10T11:28:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26528Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-02-10T11:28:21Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
title “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
spellingShingle “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
Mondardo Brandalise, Giselly Cristini
Internacionalização
Internacionalização da Educação Superior
British Council
Políticas de internacionalização
title_short “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
title_full “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
title_fullStr “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
title_full_unstemmed “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
title_sort “UNIVERSIDADES PARA O MUNDO”: : ANÁLISE DOS RELATÓRIOS DO BRITISH COUNCIL NO BRASIL
author Mondardo Brandalise, Giselly Cristini
author_facet Mondardo Brandalise, Giselly Cristini
Vieira Barbosa, Isabela
Selpa Heinzle, Marcia Regina
author_role author
author2 Vieira Barbosa, Isabela
Selpa Heinzle, Marcia Regina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mondardo Brandalise, Giselly Cristini
Vieira Barbosa, Isabela
Selpa Heinzle, Marcia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Internacionalização
Internacionalização da Educação Superior
British Council
Políticas de internacionalização
topic Internacionalização
Internacionalização da Educação Superior
British Council
Políticas de internacionalização
description This article aims to understand the conceptions, challenges and strategies for the internationalization of higher education in Brazil according to the “Universities for the World” reports issued in the years 2018 and 2019 by the British Council. The international and national theoretical references used are students of the internationalization of higher education. The methodological and data analysis procedures are based on the precepts of documentary analysis by Cellard (2012). The data indicate that multilateral organizations acquire and conquer an increasing space as executors of educational policies, guided by coherent conceptions and consonant with discussions of inclusive aspects, but it is necessary to analyze in detail how these processes develop. The topics highlighted in the reports are events for discussions on advances in internationalization processes; development of language policies; internal, interinstitutional and international cooperation strategies; quality parameters, such as inclusion and diversity. Generally, point to the challenges of progression through internationalization at home.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528/36688
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26528/36689
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 38 (2022)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711122675204096