A TASK FOR MORE THAN A CENTURY: SCHILLER AND THE FORMATIVE POTENTIALS OF AESTHETIC EDUCATION
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35633 |
Resumo: | Written in the late eighteenth century, in the work Letters upon the aesthetic education of man,Schiller goes beyond the discussion of art by identifying the urgent need for aesthetic education as acure for the ills brought by modernity. In this article, we seek to reconstruct the formative conceptionthat supports the discussion present in the Letters, seeking to demonstrate the relevance of itseducational premises. For that, we studied the historical conceptions that influenced the writing of theLetters, as well as the central concepts that base their conception of aesthetic education. We alsoanalyzed the role of aesthetic education as a counterpoint to fragmentation and in questioning the placeof sensitivity in training. With such a study, we hope to highlight the importance of Schillerian aestheticeducation in the current context by recovering critical and emancipatory aspects of art as humanformation and projection of an expanded rationality |
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A TASK FOR MORE THAN A CENTURY: SCHILLER AND THE FORMATIVE POTENTIALS OF AESTHETIC EDUCATIONUNA TAREA ADEMÁS DE UN SIGLO: SCHILLER Y LOS POTENCIALES FORMATIVOS DE LA EDUCACIÓN ESTÉTICA UMA TAREFA PARA MAIS DE UM SÉCULO: SCHILLER E OS POTENCIAIS FORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESTÉTICAEducação estéticaFormaçãoSchillerAesthetic educationFormationSchillerEducación estéticaFormaciónSchillerWritten in the late eighteenth century, in the work Letters upon the aesthetic education of man,Schiller goes beyond the discussion of art by identifying the urgent need for aesthetic education as acure for the ills brought by modernity. In this article, we seek to reconstruct the formative conceptionthat supports the discussion present in the Letters, seeking to demonstrate the relevance of itseducational premises. For that, we studied the historical conceptions that influenced the writing of theLetters, as well as the central concepts that base their conception of aesthetic education. We alsoanalyzed the role of aesthetic education as a counterpoint to fragmentation and in questioning the placeof sensitivity in training. With such a study, we hope to highlight the importance of Schillerian aestheticeducation in the current context by recovering critical and emancipatory aspects of art as humanformation and projection of an expanded rationalityEscrito a finales del siglo XVIII, en la obra La educación estética del hombre en una serie decartas, Schiller va más allá de la discusión del arte al identificar la necesidad urgente de la educaciónestética como una cura para los males traídos por la modernidad. En este artículo, buscamos reconstruirla concepción formativa que apoya la discusión presente en las Cartas, buscando demostrar la relevanciade sus premisas educativas. Para ello, estudiamos las concepciones históricas que influyeron en laredacción de las Cartas, así como los conceptos centrales que basan su concepción de la educaciónestética. También analizamos el papel de la educación estética como contrapunto a la fragmentación yal cuestionar el lugar de la sensibilidad en el entrenamiento. Con tal estudio, esperamos resaltar laimportancia de la educación estética schilleriana en el contexto actual mediante la recuperación deaspectos críticos y emancipatorios del arte como la formación humana y la proyección de unaracionalidad expandida.Escritas no final do século XVIII, na obra A educação estética do homem numa série de cartas,Schiller ultrapassa a discussão acerca da arte ao identificar a necessidade urgente de uma educaçãoestética enquanto cura para os males trazidos pela modernidade. No presente artigo, procuramosreconstruir a concepção formativa que embasa a discussão presente nas Cartas, procurando demonstrara atualidade de suas premissas educacionais. Para tanto, estudamos as concepções históricas queinfluenciaram a redação das Cartas, assim como os conceitos centrais que embasam a sua concepção deeducação estética. Também analisamos o papel da educação estética enquanto contraponto dafragmentação e no questionamento acerca do lugar da sensibilidade na formação. Com tal estudo,esperamos evidenciar a importância da educação estética schilleriana no contexto atual ao recuperaraspectos críticos e emancipatórios da arte enquanto formação humana e projeção de uma racionalidadeampliada.Educação em Revista 2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35633Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35633/28017https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVIVIAN BARONIANGELO VITÓRIO CENCI2021-08-12T18:18:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35633Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-08-12T18:18:22Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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