Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Izabel
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721
Resumo: ABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português.
id UFMG-7_7f6e892b0918876dc288aac4a3ac47ad
oai_identifier_str oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/34721
network_acronym_str UFMG-7
network_name_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicosAcademic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e PortuguêsABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisThe British CouncilUniversity of BirminghamUniversidade Federal de Minas GeraisUniversidade de BrasíliaMagalhães, Izabel2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universitiesRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universitiesRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721/1125615068http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/34721/58562/*ref*/BARTON, D.; LEE, C. Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon, UK: Routledge, 2013./*ref*/CURRY, M. J.; LILLIS, T. (eds.) Global academic publishing: Policies, perspectives and pedagogies. Bristol: Multilingual Matters, 2018./*ref*/DUCHÊNE, A.; HELLER, M. (eds.) Language in late capitalism: Pride and profit. New York, NY: Routledge, 2012./*ref*/GIDDENS, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press, 1991./*ref*/GIRAUD, A. C. B. Discursos e estilos de docentes de língua francesa face à globalização. (The discourses and styles of university professors of the French language in the context of globalization), 2014. 261f. – Tese (Doutorado) (Doctorate Dissertation) – Universidade Federal do Ceará (Federal University of Ceará), Departamento de Letras Vernáculas (Department of Vernacular Letters), Programa de Pós-graduação em Linguística (Postgraduate Programme in Linguistics), Fortaleza (CE), 2014./*ref*/HARVEY, D. The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell, 1989./*ref*/HELLER, M. Paths to post-nationalism: A critical ethnography of language and identity. Oxford: Oxford University Press, 2011./*ref*/HELLER, M. Rethinking sociolinguistic ethnography: From community and identity to process and practice. In S. Gardner and M. Martin-Jones (eds.) Multilingualism, discourse and ethnography. New York: Routledge, 2012, p. 24-33./*ref*/LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context: The politics and practices of publishing in English. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010./*ref*/PAGE, R.; BARTON, D.; UNGER, J.W.; ZAPPAVIGNA, M. Researching language and social media: A student guide. London and New York: Routledge, 2014./*ref*/PHILLIPSON, R. Linguistic imperialism continued. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010./*ref*/STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984./*ref*/TUSTING, K.; MCCULLOCH, S.; BHATT, I.; HAMILTON, M.; BARTON, D. Academics writing: The dynamics of knowledge creation. Abingdon, Oxon: Routledge, 2019.Copyright (c) 2024 Izabel Magalhãeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-17T20:04:24Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/34721Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2024-05-17T20:04:24Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
title Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
spellingShingle Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
Magalhães, Izabel
Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português
title_short Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
title_full Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
title_fullStr Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
title_full_unstemmed Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
title_sort Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
author Magalhães, Izabel
author_facet Magalhães, Izabel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv The British Council
University of Birmingham
Universidade Federal de Minas Gerais
Universidade de Brasília
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Izabel
dc.subject.por.fl_str_mv Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português
topic Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português
description ABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-17
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721
url http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721/1125615068
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/34721/58562
/*ref*/BARTON, D.; LEE, C. Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon, UK: Routledge, 2013.
/*ref*/CURRY, M. J.; LILLIS, T. (eds.) Global academic publishing: Policies, perspectives and pedagogies. Bristol: Multilingual Matters, 2018.
/*ref*/DUCHÊNE, A.; HELLER, M. (eds.) Language in late capitalism: Pride and profit. New York, NY: Routledge, 2012.
/*ref*/GIDDENS, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press, 1991.
/*ref*/GIRAUD, A. C. B. Discursos e estilos de docentes de língua francesa face à globalização. (The discourses and styles of university professors of the French language in the context of globalization), 2014. 261f. – Tese (Doutorado) (Doctorate Dissertation) – Universidade Federal do Ceará (Federal University of Ceará), Departamento de Letras Vernáculas (Department of Vernacular Letters), Programa de Pós-graduação em Linguística (Postgraduate Programme in Linguistics), Fortaleza (CE), 2014.
/*ref*/HARVEY, D. The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell, 1989.
/*ref*/HELLER, M. Paths to post-nationalism: A critical ethnography of language and identity. Oxford: Oxford University Press, 2011.
/*ref*/HELLER, M. Rethinking sociolinguistic ethnography: From community and identity to process and practice. In S. Gardner and M. Martin-Jones (eds.) Multilingualism, discourse and ethnography. New York: Routledge, 2012, p. 24-33.
/*ref*/LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context: The politics and practices of publishing in English. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010.
/*ref*/PAGE, R.; BARTON, D.; UNGER, J.W.; ZAPPAVIGNA, M. Researching language and social media: A student guide. London and New York: Routledge, 2014.
/*ref*/PHILLIPSON, R. Linguistic imperialism continued. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010.
/*ref*/STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
/*ref*/TUSTING, K.; MCCULLOCH, S.; BHATT, I.; HAMILTON, M.; BARTON, D. Academics writing: The dynamics of knowledge creation. Abingdon, Oxon: Routledge, 2019.
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Izabel Magalhães
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Izabel Magalhães
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities
1984-6398
1676-0786
reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
collection Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com
_version_ 1799711099212267520