Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721 |
Resumo: | ABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português. |
id |
UFMG-7_7f6e892b0918876dc288aac4a3ac47ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/34721 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicosAcademic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e PortuguêsABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisThe British CouncilUniversity of BirminghamUniversidade Federal de Minas GeraisUniversidade de BrasíliaMagalhães, Izabel2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universitiesRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universitiesRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721/1125615068http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/34721/58562/*ref*/BARTON, D.; LEE, C. Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon, UK: Routledge, 2013./*ref*/CURRY, M. J.; LILLIS, T. (eds.) Global academic publishing: Policies, perspectives and pedagogies. Bristol: Multilingual Matters, 2018./*ref*/DUCHÊNE, A.; HELLER, M. (eds.) Language in late capitalism: Pride and profit. New York, NY: Routledge, 2012./*ref*/GIDDENS, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press, 1991./*ref*/GIRAUD, A. C. B. Discursos e estilos de docentes de língua francesa face à globalização. (The discourses and styles of university professors of the French language in the context of globalization), 2014. 261f. – Tese (Doutorado) (Doctorate Dissertation) – Universidade Federal do Ceará (Federal University of Ceará), Departamento de Letras Vernáculas (Department of Vernacular Letters), Programa de Pós-graduação em Linguística (Postgraduate Programme in Linguistics), Fortaleza (CE), 2014./*ref*/HARVEY, D. The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell, 1989./*ref*/HELLER, M. Paths to post-nationalism: A critical ethnography of language and identity. Oxford: Oxford University Press, 2011./*ref*/HELLER, M. Rethinking sociolinguistic ethnography: From community and identity to process and practice. In S. Gardner and M. Martin-Jones (eds.) Multilingualism, discourse and ethnography. New York: Routledge, 2012, p. 24-33./*ref*/LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context: The politics and practices of publishing in English. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010./*ref*/PAGE, R.; BARTON, D.; UNGER, J.W.; ZAPPAVIGNA, M. Researching language and social media: A student guide. London and New York: Routledge, 2014./*ref*/PHILLIPSON, R. Linguistic imperialism continued. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010./*ref*/STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984./*ref*/TUSTING, K.; MCCULLOCH, S.; BHATT, I.; HAMILTON, M.; BARTON, D. Academics writing: The dynamics of knowledge creation. Abingdon, Oxon: Routledge, 2019.Copyright (c) 2024 Izabel Magalhãeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-17T20:04:24Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/34721Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2024-05-17T20:04:24Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
title |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
spellingShingle |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos Magalhães, Izabel Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português |
title_short |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
title_full |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
title_fullStr |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
title_full_unstemmed |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
title_sort |
Times of change in a Brazilian University: Insights from research into the language, literacy and digital practices of academics / Tempos de mudança em uma universidade brasileira: percepções de pesquisa sobre as práticas de linguagem, letramento e digitais de acadêmicos |
author |
Magalhães, Izabel |
author_facet |
Magalhães, Izabel |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
The British Council University of Birmingham Universidade Federal de Minas Gerais Universidade de Brasília |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Izabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português |
topic |
Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese; Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português |
description |
ABSTRACT: With the current policy of internationalization of federal universities in Brazil, with the design of an appraisal system, and with the rapid trend towards digitization, there have been far-reaching changes in the day-to-day organization of academic life and in the communicative practices of academics. Before the internationalization policy, the main language of research was Portuguese, but now there is a growing shift to English in some fields. This article focuses on the impact of these changes on the language and literacy practices of academic staff, and on the stances and strategies they have adopted vis-à-vis the changes. It draws on interviews conducted with academics during a critical ethnographic research project carried out in two federal universities in 2019. The focus was on their academic trajectories over time, their techno-linguistic biographies and their views on the changes. I present detailed insights from research conducted with three academics at one of the federal universities.KEYWORDS: Academic Literacies, Digitization, Techno-Linguistic Biographies, Changing Literacy Practices, English and Portuguese.RESUMO: Com a atual política de internacionalização das universidades federais no Brasil, com o projeto de um sistema de avaliação e o rápido avanço para a digitalização, há mudanças de longo prazo na organização da vida acadêmica diária e nas práticas comunicativas dos professores universitários. Antes da política de internacionalização, a principal língua na área da pesquisa era o português, mas agora há uma mudança crescente para o inglês em algumas áreas. Este artigo enfoca o impacto dessas mudanças nas práticas de linguagem e letramento de docentes, e nas posturas e estratégias que eles/as adotaram diante das mudanças. Baseia-se em entrevistas conduzidas com acadêmicos/as em um projeto de pesquisa etnográfica crítica realizada em duas universidades federais em 2019. O foco eram as trajetórias acadêmicas, as biografias tecno-linguísticas e as percepções sobre as mudanças. Apresento insights detalhados de pesquisa realizada com três acadêmicos/as em uma das universidades federais.PALAVRAS-CHAVE: Letramentos Acadêmicos, Digitalização, Biografias Tecno-Linguísticas, Práticas de Letramento em Mudança, Inglês e Português. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/34721/1125615068 http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/34721/58562 /*ref*/BARTON, D.; LEE, C. Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon, UK: Routledge, 2013. /*ref*/CURRY, M. J.; LILLIS, T. (eds.) Global academic publishing: Policies, perspectives and pedagogies. Bristol: Multilingual Matters, 2018. /*ref*/DUCHÊNE, A.; HELLER, M. (eds.) Language in late capitalism: Pride and profit. New York, NY: Routledge, 2012. /*ref*/GIDDENS, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge, UK: Polity Press, 1991. /*ref*/GIRAUD, A. C. B. Discursos e estilos de docentes de língua francesa face à globalização. (The discourses and styles of university professors of the French language in the context of globalization), 2014. 261f. – Tese (Doutorado) (Doctorate Dissertation) – Universidade Federal do Ceará (Federal University of Ceará), Departamento de Letras Vernáculas (Department of Vernacular Letters), Programa de Pós-graduação em Linguística (Postgraduate Programme in Linguistics), Fortaleza (CE), 2014. /*ref*/HARVEY, D. The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell, 1989. /*ref*/HELLER, M. Paths to post-nationalism: A critical ethnography of language and identity. Oxford: Oxford University Press, 2011. /*ref*/HELLER, M. Rethinking sociolinguistic ethnography: From community and identity to process and practice. In S. Gardner and M. Martin-Jones (eds.) Multilingualism, discourse and ethnography. New York: Routledge, 2012, p. 24-33. /*ref*/LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context: The politics and practices of publishing in English. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010. /*ref*/PAGE, R.; BARTON, D.; UNGER, J.W.; ZAPPAVIGNA, M. Researching language and social media: A student guide. London and New York: Routledge, 2014. /*ref*/PHILLIPSON, R. Linguistic imperialism continued. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010. /*ref*/STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. /*ref*/TUSTING, K.; MCCULLOCH, S.; BHATT, I.; HAMILTON, M.; BARTON, D. Academics writing: The dynamics of knowledge creation. Abingdon, Oxon: Routledge, 2019. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Izabel Magalhães http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Izabel Magalhães http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 24, No 1 (2024): The changing language and literacy landscapes of Brazilian universities 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711099212267520 |