Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Policarpo, Kadhiny
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bergmann, Juliana Cristina Faggion
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923
Resumo: The smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school.
id UFMG-9_43e7b6e3f41f8a000d8aa61d59bc03fa
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24923
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal educationAplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formalTelefone móvelAplicativo móvelRecurso didático digitalLíngua estrangeiraEducação formalMobile phoneMobile appDigital teaching resourceForeign languageFormal educationThe smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school.O telefone móvel, mais precisamente o smartphone, vem se destacando muito nos últimos anos muito por conta de sua mobilidade, por ser uma tecnologia nômade e também por ser metamídia, ou seja, convergem muitos meios de comunicação em um só aparelho (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). Dentro desse dispositivo, instalamos softwares, chamados de aplicativos, que funcionam como atalhos para as atividades que queremos desempenhar (GARDNER; DAVIS, 2014), e que vão desde a comunicação até a locomoção, entre muitos outros. Entretanto, essa realidade é percebida de maneira efetiva dentro da escola e com objetivos pedagógicos. Sendo assim, esta revisão sistemática tem como intuito mapear, e conhecer o estado da arte, quanto ao uso de aplicativos móveis como recursos didáticos digitais nas salas de aula de língua estrangeira na educação básica. Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2492310.35699/1983-3652.2021.24923Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e249231983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923/28140Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPolicarpo, KadhinyBergmann, Juliana Cristina Faggion2022-03-24T11:02:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24923Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-03-24T11:02:05Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
Aplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formal
title Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
spellingShingle Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
Policarpo, Kadhiny
Telefone móvel
Aplicativo móvel
Recurso didático digital
Língua estrangeira
Educação formal
Mobile phone
Mobile app
Digital teaching resource
Foreign language
Formal education
title_short Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
title_full Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
title_fullStr Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
title_full_unstemmed Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
title_sort Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
author Policarpo, Kadhiny
author_facet Policarpo, Kadhiny
Bergmann, Juliana Cristina Faggion
author_role author
author2 Bergmann, Juliana Cristina Faggion
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Policarpo, Kadhiny
Bergmann, Juliana Cristina Faggion
dc.subject.por.fl_str_mv Telefone móvel
Aplicativo móvel
Recurso didático digital
Língua estrangeira
Educação formal
Mobile phone
Mobile app
Digital teaching resource
Foreign language
Formal education
topic Telefone móvel
Aplicativo móvel
Recurso didático digital
Língua estrangeira
Educação formal
Mobile phone
Mobile app
Digital teaching resource
Foreign language
Formal education
description The smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923
10.35699/1983-3652.2021.24923
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2021.24923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923/28140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923
Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923
Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923
Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711142982975488