Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923 |
Resumo: | The smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school. |
id |
UFMG-9_43e7b6e3f41f8a000d8aa61d59bc03fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/24923 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal educationAplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formalTelefone móvelAplicativo móvelRecurso didático digitalLíngua estrangeiraEducação formalMobile phoneMobile appDigital teaching resourceForeign languageFormal educationThe smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school.O telefone móvel, mais precisamente o smartphone, vem se destacando muito nos últimos anos muito por conta de sua mobilidade, por ser uma tecnologia nômade e também por ser metamídia, ou seja, convergem muitos meios de comunicação em um só aparelho (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). Dentro desse dispositivo, instalamos softwares, chamados de aplicativos, que funcionam como atalhos para as atividades que queremos desempenhar (GARDNER; DAVIS, 2014), e que vão desde a comunicação até a locomoção, entre muitos outros. Entretanto, essa realidade é percebida de maneira efetiva dentro da escola e com objetivos pedagógicos. Sendo assim, esta revisão sistemática tem como intuito mapear, e conhecer o estado da arte, quanto ao uso de aplicativos móveis como recursos didáticos digitais nas salas de aula de língua estrangeira na educação básica. Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2492310.35699/1983-3652.2021.24923Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e249231983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923/28140Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPolicarpo, KadhinyBergmann, Juliana Cristina Faggion2022-03-24T11:02:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24923Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-03-24T11:02:05Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education Aplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formal |
title |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
spellingShingle |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education Policarpo, Kadhiny Telefone móvel Aplicativo móvel Recurso didático digital Língua estrangeira Educação formal Mobile phone Mobile app Digital teaching resource Foreign language Formal education |
title_short |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
title_full |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
title_fullStr |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
title_full_unstemmed |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
title_sort |
Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education |
author |
Policarpo, Kadhiny |
author_facet |
Policarpo, Kadhiny Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
author_role |
author |
author2 |
Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Policarpo, Kadhiny Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Telefone móvel Aplicativo móvel Recurso didático digital Língua estrangeira Educação formal Mobile phone Mobile app Digital teaching resource Foreign language Formal education |
topic |
Telefone móvel Aplicativo móvel Recurso didático digital Língua estrangeira Educação formal Mobile phone Mobile app Digital teaching resource Foreign language Formal education |
description |
The smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923 10.35699/1983-3652.2021.24923 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2021.24923 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923/28140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923 Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923 Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923 Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24923 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711142982975488 |