Digital technologies to learn and teach English in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008 |
Resumo: | In a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English. |
id |
UFMG-9_8dcfe36add5d0a4fdfa041422816f39c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38008 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital technologies to learn and teach English in BrazilTecnologias digitais para aprender e ensinar inglês no BrasilFerramentas digitaisEnsino de inglêsAprendizagem de inglêsDigital toolsEnglish teachingEnglish learningIn a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English.Em uma sociedade pós-industrial marcada pela ascensão das tecnologias da informação e comunicação e pela arquitetura em rede, investigações sobre os usos de recursos tecnológicos para ensinar e aprender línguas tornam-se cada vez mais importantes para conhecermos o estado de difusão dessas inovações. Este estudo em forma de survey on-line buscou investigar quais eram as ferramentas digitais mais utilizadas por aprendizes e professores de inglês no Brasil. A investigação ocorreu em 2018 e 2019, antes da pandemia da Covid-19 (SARS-CoV-2), e contou com a participação de professores e estudantes de todas as regiões do Brasil. Os participantes responderam a um questionário divulgado em redes sociais e em eventos científicos da área de Letras. Os respondentes demonstraram identificar os diversos propiciamentos de recursos digitais para aprender e ensinar inglês.Universidade Federal de Minas Gerais2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/3800810.35699/1983-3652.2022.38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e380081983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008/29946Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes Junior, Ronaldo CorrêaSilva, Luciana de OliveiraPaiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e2022-10-31T13:32:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38008Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-10-31T13:32:07Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil Tecnologias digitais para aprender e ensinar inglês no Brasil |
title |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
spellingShingle |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil Gomes Junior, Ronaldo Corrêa Ferramentas digitais Ensino de inglês Aprendizagem de inglês Digital tools English teaching English learning |
title_short |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
title_full |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
title_fullStr |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
title_full_unstemmed |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
title_sort |
Digital technologies to learn and teach English in Brazil |
author |
Gomes Junior, Ronaldo Corrêa |
author_facet |
Gomes Junior, Ronaldo Corrêa Silva, Luciana de Oliveira Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luciana de Oliveira Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes Junior, Ronaldo Corrêa Silva, Luciana de Oliveira Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ferramentas digitais Ensino de inglês Aprendizagem de inglês Digital tools English teaching English learning |
topic |
Ferramentas digitais Ensino de inglês Aprendizagem de inglês Digital tools English teaching English learning |
description |
In a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008 10.35699/1983-3652.2022.38008 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2022.38008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008/29946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008 Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008 Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008 Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711143601635328 |