Digital technologies to learn and teach English in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes Junior, Ronaldo Corrêa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Luciana de Oliveira, Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008
Resumo: In a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English.
id UFMG-9_8dcfe36add5d0a4fdfa041422816f39c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38008
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Digital technologies to learn and teach English in BrazilTecnologias digitais para aprender e ensinar inglês no BrasilFerramentas digitaisEnsino de inglêsAprendizagem de inglêsDigital toolsEnglish teachingEnglish learningIn a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English.Em uma sociedade pós-industrial marcada pela ascensão das tecnologias da informação e comunicação e pela arquitetura em rede, investigações sobre os usos de recursos tecnológicos para ensinar e aprender línguas tornam-se cada vez mais importantes para conhecermos o estado de difusão dessas inovações. Este estudo em forma de survey on-line buscou investigar quais eram as ferramentas digitais mais utilizadas por aprendizes e professores de inglês no Brasil. A investigação ocorreu em 2018 e 2019, antes da pandemia da Covid-19 (SARS-CoV-2), e contou com a participação de professores e estudantes de todas as regiões do Brasil. Os participantes responderam a um questionário divulgado em redes sociais e em eventos científicos da área de Letras. Os respondentes demonstraram identificar os diversos propiciamentos de recursos digitais para aprender e ensinar inglês.Universidade Federal de Minas Gerais2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/3800810.35699/1983-3652.2022.38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e380081983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008/29946Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes Junior, Ronaldo CorrêaSilva, Luciana de OliveiraPaiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e2022-10-31T13:32:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38008Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-10-31T13:32:07Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technologies to learn and teach English in Brazil
Tecnologias digitais para aprender e ensinar inglês no Brasil
title Digital technologies to learn and teach English in Brazil
spellingShingle Digital technologies to learn and teach English in Brazil
Gomes Junior, Ronaldo Corrêa
Ferramentas digitais
Ensino de inglês
Aprendizagem de inglês
Digital tools
English teaching
English learning
title_short Digital technologies to learn and teach English in Brazil
title_full Digital technologies to learn and teach English in Brazil
title_fullStr Digital technologies to learn and teach English in Brazil
title_full_unstemmed Digital technologies to learn and teach English in Brazil
title_sort Digital technologies to learn and teach English in Brazil
author Gomes Junior, Ronaldo Corrêa
author_facet Gomes Junior, Ronaldo Corrêa
Silva, Luciana de Oliveira
Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e
author_role author
author2 Silva, Luciana de Oliveira
Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes Junior, Ronaldo Corrêa
Silva, Luciana de Oliveira
Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e
dc.subject.por.fl_str_mv Ferramentas digitais
Ensino de inglês
Aprendizagem de inglês
Digital tools
English teaching
English learning
topic Ferramentas digitais
Ensino de inglês
Aprendizagem de inglês
Digital tools
English teaching
English learning
description In a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008
10.35699/1983-3652.2022.38008
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2022.38008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008/29946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gomes Junior et al.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008
Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e38008
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143601635328