Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Lauro Sérgio Machado
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097
Resumo: The book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP.
id UFMG-9_9a31189b69864988941d7d793b3d2895
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42097
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivasResenha de Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivasFormação continuada de professoresLíngua InglesaLetramentosTeachers' continuing educationEnglishLiteracyThe book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP.A obra Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas reúne capítulos que versam sobre experiências de formação docente a partir de contextos diversos. Seus organizadores, Ana Karina de Oliveira Nascimento e Vanderlei José Zacchi, são doutores em Letras (Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) pela Universidade de São Paulo (USP) e professores na Universidade Federal de Sergipe (UFS), onde atuam na graduação e na pós-graduação em Letras. Os capítulos da coletânea são de autoria de professores participantes do projeto Formação Continuada de Professores de Inglês como Língua Adicional. O projeto consistia em uma iniciativa de formação continuada de professores, que não se concretizou, do Ministério da Educação (MEC), com vistas a instrumentalizar criticamente professores de Língua Inglesa (LI) da educação básica para que formassem estudantes proficientes e atuantes no cenário da Copa do Mundo de Futebol (2014) e das Olimpíadas (2016) no Brasil. Assim sendo, ao se observar a impossibilidade de sua implementação, adaptou-se localmente a proposta em parceria com pesquisadores de universidades brasileiras. O projeto fez parte das atividades do Grupo de Pesquisa Letramentos em Inglês: língua, literatura e cultura da UFS, que, por sua vez, agrega-se ao Projeto Nacional de Letramentos: Linguagem, Cultura, Educação e Tecnologia, coordenado pelos professores Walkyria Monte Mór e Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, ambos da USP.Universidade Federal de Minas Gerais2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4209710.1590/1983-3652.2023.42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e420971983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097/32281Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Lauro Sérgio Machado2023-09-25T13:16:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42097Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2023-09-25T13:16:42Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
Resenha de Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
title Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
spellingShingle Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
Pereira, Lauro Sérgio Machado
Formação continuada de professores
Língua Inglesa
Letramentos
Teachers' continuing education
English
Literacy
title_short Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
title_full Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
title_fullStr Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
title_full_unstemmed Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
title_sort Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
author Pereira, Lauro Sérgio Machado
author_facet Pereira, Lauro Sérgio Machado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Lauro Sérgio Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada de professores
Língua Inglesa
Letramentos
Teachers' continuing education
English
Literacy
topic Formação continuada de professores
Língua Inglesa
Letramentos
Teachers' continuing education
English
Literacy
description The book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097
10.1590/1983-3652.2023.42097
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097
identifier_str_mv 10.1590/1983-3652.2023.42097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097/32281
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097
Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097
Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097
Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143979122688