Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097 |
Resumo: | The book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP. |
id |
UFMG-9_9a31189b69864988941d7d793b3d2895 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42097 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivasResenha de Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivasFormação continuada de professoresLíngua InglesaLetramentosTeachers' continuing educationEnglishLiteracyThe book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP.A obra Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas reúne capítulos que versam sobre experiências de formação docente a partir de contextos diversos. Seus organizadores, Ana Karina de Oliveira Nascimento e Vanderlei José Zacchi, são doutores em Letras (Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) pela Universidade de São Paulo (USP) e professores na Universidade Federal de Sergipe (UFS), onde atuam na graduação e na pós-graduação em Letras. Os capítulos da coletânea são de autoria de professores participantes do projeto Formação Continuada de Professores de Inglês como Língua Adicional. O projeto consistia em uma iniciativa de formação continuada de professores, que não se concretizou, do Ministério da Educação (MEC), com vistas a instrumentalizar criticamente professores de Língua Inglesa (LI) da educação básica para que formassem estudantes proficientes e atuantes no cenário da Copa do Mundo de Futebol (2014) e das Olimpíadas (2016) no Brasil. Assim sendo, ao se observar a impossibilidade de sua implementação, adaptou-se localmente a proposta em parceria com pesquisadores de universidades brasileiras. O projeto fez parte das atividades do Grupo de Pesquisa Letramentos em Inglês: língua, literatura e cultura da UFS, que, por sua vez, agrega-se ao Projeto Nacional de Letramentos: Linguagem, Cultura, Educação e Tecnologia, coordenado pelos professores Walkyria Monte Mór e Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, ambos da USP.Universidade Federal de Minas Gerais2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4209710.1590/1983-3652.2023.42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e420971983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097/32281Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Lauro Sérgio Machado2023-09-25T13:16:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42097Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2023-09-25T13:16:42Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas Resenha de Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
title |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
spellingShingle |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas Pereira, Lauro Sérgio Machado Formação continuada de professores Língua Inglesa Letramentos Teachers' continuing education English Literacy |
title_short |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
title_full |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
title_fullStr |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
title_full_unstemmed |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
title_sort |
Review of Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas |
author |
Pereira, Lauro Sérgio Machado |
author_facet |
Pereira, Lauro Sérgio Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Lauro Sérgio Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada de professores Língua Inglesa Letramentos Teachers' continuing education English Literacy |
topic |
Formação continuada de professores Língua Inglesa Letramentos Teachers' continuing education English Literacy |
description |
The book Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas brings together chapters that deal with teacher education experiences from different contexts. Its editors: Ana Karina de Oliveira Nascimento and Vanderlei José Zacchi are PhDs in Letters (Linguistic and Literary Studies in English) from the University of São Paulo (USP), and professors at the Federal University of Sergipe (UFS), where they work in undergraduate and graduate Letters course. The chapters in the collection are authored by teachers participating in the project Continuing Education of Teachers of English as an Additional Language. The project consisted of an initiative for continuing teacher education, which did not materialize, by the Ministry of Education (MEC), with a view to critically instrumentalizing English Language (LI) teachers in basic education so that they would train proficient and active students in the scenario of Soccer World Cup (2014) and the Olympics (2016) in Brazil. Therefore, when observing the impossibility of its implementation, the proposal was adapted locally in partnership with researchers from Brazilian universities. The project was part of the activities of the Research Group Literacies in English: language, literature, and culture at UFS, which, in turn, is part of the National Literacy Project: Language, Culture, Education and Technology, coordinated by professors Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza, both from USP. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097 10.1590/1983-3652.2023.42097 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-3652.2023.42097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42097/32281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097 Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097 Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097 Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e42097 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711143979122688 |