Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castrillón Ángel, Edison Ferney
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Beatriz Gama
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827
Resumo: This study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives.
id UFMG-9_b7b5ef2f84e4f6160d5290575cbc0beb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/46827
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachersMídia como um cenário de pedagogia crítica para promover letramentos de reexistência com professores de inglês em formaçãoNarrativas de resistênciaLetramentos de reexistênciaMídia digitalPedagogia críticaEducação linguística e culturalResistance narrativesReexistence literaciesDigital mediaCritical pedagogyLinguistic and cultural educationThis study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives.Este estudo tem como objetivo revelar como a mídia, como um cenário de pedagogia crítica (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), pode promover letramentos de reexistência, por meio do desenvolvimento de narrativas de resistência (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). Trata-se de uma Pesquisa Qualitativa Online (PQO) (Denzin; Lincoln, 2005) voltada para o paradigma sociocrítico (Freire, 1970) e Pesquisa-Ação Participativa Jovem (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). Conduzimos este estudo por meio de um curso de mídia on-line composto por 18 sessões, com 18 professores de inglês em formação da Universidade Federal do Piauí (localizada no nordeste do Brasil) e da Universidad Católica Luis Amigó (localizada em Medellín, Colômbia). A pesquisa evidencia que: a) a maioria dos professores de inglês em formação revela alguma falta de consciência quanto ao uso e consumo crítico da informação nos meios de comunicação; b) o desenvolvimento de letramentos de reexistência ocorre quando os indivíduos se conscientizam e se empoderam em seus cenários para lutar por um mundo com mais justiça e equidade; c) a reexistência pode ocorrer quando práticas pedagógicas críticas de resistência são empregadas. Em conclusão, destacamos a importância de usar a mídia para questionar as estruturas de poder, promover a educação crítica para a equidade e gerar cenários para a participação ativa de professores e alunos para promover o desenvolvimento de letramentos de reexistência por meio de narrativas de resistência.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4682710.1590/1983-3652.2024.46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; v. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e468271983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827/39386Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastrillón Ángel, Edison FerneyRodrigues, Beatriz Gama2024-05-12T20:28:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46827Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2024-05-12T20:28:04Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
Mídia como um cenário de pedagogia crítica para promover letramentos de reexistência com professores de inglês em formação
title Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
spellingShingle Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
Castrillón Ángel, Edison Ferney
Narrativas de resistência
Letramentos de reexistência
Mídia digital
Pedagogia crítica
Educação linguística e cultural
Resistance narratives
Reexistence literacies
Digital media
Critical pedagogy
Linguistic and cultural education
title_short Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
title_full Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
title_fullStr Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
title_full_unstemmed Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
title_sort Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
author Castrillón Ángel, Edison Ferney
author_facet Castrillón Ángel, Edison Ferney
Rodrigues, Beatriz Gama
author_role author
author2 Rodrigues, Beatriz Gama
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castrillón Ángel, Edison Ferney
Rodrigues, Beatriz Gama
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas de resistência
Letramentos de reexistência
Mídia digital
Pedagogia crítica
Educação linguística e cultural
Resistance narratives
Reexistence literacies
Digital media
Critical pedagogy
Linguistic and cultural education
topic Narrativas de resistência
Letramentos de reexistência
Mídia digital
Pedagogia crítica
Educação linguística e cultural
Resistance narratives
Reexistence literacies
Digital media
Critical pedagogy
Linguistic and cultural education
description This study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827
10.1590/1983-3652.2024.46827
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827
identifier_str_mv 10.1590/1983-3652.2024.46827
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827/39386
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827
Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827
Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827
Texto Livre; v. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711141133287424