Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827 |
Resumo: | This study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives. |
id |
UFMG-9_b7b5ef2f84e4f6160d5290575cbc0beb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/46827 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachersMídia como um cenário de pedagogia crítica para promover letramentos de reexistência com professores de inglês em formaçãoNarrativas de resistênciaLetramentos de reexistênciaMídia digitalPedagogia críticaEducação linguística e culturalResistance narrativesReexistence literaciesDigital mediaCritical pedagogyLinguistic and cultural educationThis study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives.Este estudo tem como objetivo revelar como a mídia, como um cenário de pedagogia crítica (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), pode promover letramentos de reexistência, por meio do desenvolvimento de narrativas de resistência (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). Trata-se de uma Pesquisa Qualitativa Online (PQO) (Denzin; Lincoln, 2005) voltada para o paradigma sociocrítico (Freire, 1970) e Pesquisa-Ação Participativa Jovem (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). Conduzimos este estudo por meio de um curso de mídia on-line composto por 18 sessões, com 18 professores de inglês em formação da Universidade Federal do Piauí (localizada no nordeste do Brasil) e da Universidad Católica Luis Amigó (localizada em Medellín, Colômbia). A pesquisa evidencia que: a) a maioria dos professores de inglês em formação revela alguma falta de consciência quanto ao uso e consumo crítico da informação nos meios de comunicação; b) o desenvolvimento de letramentos de reexistência ocorre quando os indivíduos se conscientizam e se empoderam em seus cenários para lutar por um mundo com mais justiça e equidade; c) a reexistência pode ocorrer quando práticas pedagógicas críticas de resistência são empregadas. Em conclusão, destacamos a importância de usar a mídia para questionar as estruturas de poder, promover a educação crítica para a equidade e gerar cenários para a participação ativa de professores e alunos para promover o desenvolvimento de letramentos de reexistência por meio de narrativas de resistência.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4682710.1590/1983-3652.2024.46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827Texto Livre; v. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e468271983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827/39386Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastrillón Ángel, Edison FerneyRodrigues, Beatriz Gama2024-05-12T20:28:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46827Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2024-05-12T20:28:04Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers Mídia como um cenário de pedagogia crítica para promover letramentos de reexistência com professores de inglês em formação |
title |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
spellingShingle |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers Castrillón Ángel, Edison Ferney Narrativas de resistência Letramentos de reexistência Mídia digital Pedagogia crítica Educação linguística e cultural Resistance narratives Reexistence literacies Digital media Critical pedagogy Linguistic and cultural education |
title_short |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
title_full |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
title_fullStr |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
title_full_unstemmed |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
title_sort |
Media as a critical pedagogy scenario to promote reexistence literacies with pre-service English teachers |
author |
Castrillón Ángel, Edison Ferney |
author_facet |
Castrillón Ángel, Edison Ferney Rodrigues, Beatriz Gama |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Beatriz Gama |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castrillón Ángel, Edison Ferney Rodrigues, Beatriz Gama |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas de resistência Letramentos de reexistência Mídia digital Pedagogia crítica Educação linguística e cultural Resistance narratives Reexistence literacies Digital media Critical pedagogy Linguistic and cultural education |
topic |
Narrativas de resistência Letramentos de reexistência Mídia digital Pedagogia crítica Educação linguística e cultural Resistance narratives Reexistence literacies Digital media Critical pedagogy Linguistic and cultural education |
description |
This study aims to reveal how media, as a critical pedagogy scenario (Apple, 1990; McLaren; Kincheloe, 2007), can promote reexistence literacies, through the development of resistance narratives (Kleiman; Sito, 2016; Silva-Souza, Ana Lúcia, 2009). It is a Qualitative Online Research (QOR) (Denzin; Lincoln, 2005) focused on the sociocritical paradigm (Freire, 1970) and Young Participatory Action Research (Mirra; Garcia; Morrell, 2015). We conducted this study through an online media course composed of 18 sessions, with 18 preservice English teachers from Universidade Federal do Piauí (located in the northeast of Brazil) and Universidad Católica Luis Amigó (located in Medellín, Colombia). The research evidences that: a) the majority of the pre-service English teachers reveal some lack of awareness concerning the critical use and consumption of information in communication means; b) the development of reexistence literacies occurs when the individuals are conscious and empower themselves in their scenarios to fight for a world with more justice and equity; c) Reexistence may occur when critical pedagogical practices of resistance are employed. In conclusion, we highlight the importance of using the media to question power structures, promote critical education for equity, and generate scenarios for the active participation of teachers and students to promote the development of reexistence literacies through resistance narratives. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827 10.1590/1983-3652.2024.46827 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-3652.2024.46827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46827/39386 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigues https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edison Ferney Castrillón Ángel, Beatriz Gama Rodrigues https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827 Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827 Texto Livre; Vol. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827 Texto Livre; v. 17 (2024): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e46827 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711141133287424 |