A normativa curricular nacional de geografiae a investigação, na escola, de processos inerentes às situações geográficas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucio Antonioleite Alvarenga Botelho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Roberto Célio Valadão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2023.57377
http://hdl.handle.net/1843/76315
Resumo: In this article, we present and discuss the problem related to the systemic teach-ing of Geography at school, with an emphasis on the relevance of investigating geograph-ical situations. In order to meet this objective, we used a theoretical-methodological con-tribution developed by educational science regarding spatial thinking and geographical reasoning, seeking their differences and convergences. The analysis of current national regulations, here methodologically conducted according to the principles of Grounded Theory, indicates that the Brazilian curriculum of Geography, by prescribing the geo-graphical situation as a methodological resource, is aligned with teaching-learning based on the relational space and the development of a Geography systemic. However, the na-tional curriculum still needs greater investments aimed at clarifying obscure aspects that, once overcome, could encourage, at school, a successful pedagogical practice capable of promoting a pedagogical turn that distances the teaching of Geography from its current mnemonic and encyclopedic character.
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spelling A normativa curricular nacional de geografiae a investigação, na escola, de processos inerentes às situações geográficasThe national curricular regulations of geography and the investigation, at school, of processes inherent to geographic situationsGeografia - Estudo e ensinoPensamento EspacialPedagogiaGeografia, Estudo e EnsinoPensamento EspacialPedagogiaIn this article, we present and discuss the problem related to the systemic teach-ing of Geography at school, with an emphasis on the relevance of investigating geograph-ical situations. In order to meet this objective, we used a theoretical-methodological con-tribution developed by educational science regarding spatial thinking and geographical reasoning, seeking their differences and convergences. The analysis of current national regulations, here methodologically conducted according to the principles of Grounded Theory, indicates that the Brazilian curriculum of Geography, by prescribing the geo-graphical situation as a methodological resource, is aligned with teaching-learning based on the relational space and the development of a Geography systemic. However, the na-tional curriculum still needs greater investments aimed at clarifying obscure aspects that, once overcome, could encourage, at school, a successful pedagogical practice capable of promoting a pedagogical turn that distances the teaching of Geography from its current mnemonic and encyclopedic character.Este artigo apresenta e discute a problemática referente ao ensino sistêmico de Geografia na escola, com ênfase na relevância da investigação de uma dada situação geográfica. Para tanto, utiliza-se de aporte teórico-metodológico desenvolvido pela ciên-cia educacional referente ao pensamento espacial e ao raciocínio geográfico, buscando suas diferenças e convergências. A análise da atual normativa nacional, aqui metodolo-gicamente conduzida segundo os princípios da Grounded Theory, indica que o currículo brasileiro de Geografia, ao apontar a situação geográfica como recurso metodológico, alinha-se ao ensino-aprendizagem fundamentado no espaço relacional e no desenvolvi-mento de uma Geografia sistêmica. No entanto, essa normativa curricular carece, ainda, de maiores investimentos destinados a esclarecer aspectos obscuros que, uma vez mais bem explicitados, poderiam fomentar, na escola, uma prática pedagógica bem-sucedida capaz de promover um giro pedagógico que distancie o ensino de Geografia de seu até então marcante caráter mnemônico e enciclopédico.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-09-10T21:48:04Z2024-09-10T21:48:04Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.36403/espacoaberto.2023.5737722373071http://hdl.handle.net/1843/76315porEspaço AbertoLucio Antonioleite Alvarenga BotelhoRoberto Célio Valadãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-10T21:48:05Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76315Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-10T21:48:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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Lucio Antonioleite Alvarenga Botelho
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