Ações afirmativas e ensino remoto: para além da inclusão digital
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54539 http://orcid.org/0000-0003-1876-3324 http://orcid.org/0000-0002-6424-4667 http://orcid.org/0000-0001-9356-3416 |
Resumo: | In 2020, due to the health crisis triggered by Covid-19 and the need for social isolation, universities faced the difficult transition to Emergency Remote Education (ERE). We seek in this article to analyze the measures constructed to minimize inequalities and guarantee access to virtual activities, under the focus of racial issues and affirmative actions. We use documentary analysis as a methodological strategy, registering and investigating the materials produced by the Federal University of Minas Gerais (UFMG) in the organization of the resumption of activities remotely and their repercussions for specific and collective student bodies. The materials show the emphasis on digital inclusion, not directly addressing affirmative actions and anti-racist education. On the other hand, some demonstrations put pressure on the institution so that no one is left behind. |
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Ações afirmativas e ensino remoto: para além da inclusão digitalEducação SuperiorAções AfirmativasMovimento NegroEnsino RemotoEducação superiorProgramas de ação afirmativaMovimento Negro UnificadoIn 2020, due to the health crisis triggered by Covid-19 and the need for social isolation, universities faced the difficult transition to Emergency Remote Education (ERE). We seek in this article to analyze the measures constructed to minimize inequalities and guarantee access to virtual activities, under the focus of racial issues and affirmative actions. We use documentary analysis as a methodological strategy, registering and investigating the materials produced by the Federal University of Minas Gerais (UFMG) in the organization of the resumption of activities remotely and their repercussions for specific and collective student bodies. The materials show the emphasis on digital inclusion, not directly addressing affirmative actions and anti-racist education. On the other hand, some demonstrations put pressure on the institution so that no one is left behind.Em 2020, por conta da crise sanitária desencadeada pela Covid-19 e da necessidade de isolamento social, as universidades colocaram-se diante da difícil transição para o Ensino Remoto Emergencial (ERE). Buscamos neste artigo analisar as medidas construídas para minimizar desigualdades e garantir acesso às atividades virtuais, sob o enfoque das questões raciais e ações afirmativas. Utilizamos como estratégia metodológica a análise documental, registrando e investigando os materiais produzidos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) na organização da retomada das atividades de forma remota e suas repercussões para órgãos específicos e coletivos estudantis. Os materiais evidenciam a ênfase na inclusão digital, não abordando de maneira direta as ações afirmativas e a educação antirracista. Por outro lado, algumas manifestações pressionam a instituição para que não fique ninguém para trás.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAUFMG2023-06-05T20:35:30Z2023-06-05T20:35:30Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf2177-2770http://hdl.handle.net/1843/54539http://orcid.org/0000-0003-1876-3324http://orcid.org/0000-0002-6424-4667http://orcid.org/0000-0001-9356-3416porRevista da ABPNKarina Pereira dos SantosSimone Aparecida dos Santos VitalLisandra Espíndula Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-05T20:35:30Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54539Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-05T20:35:30Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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