O lugar que ainda não existe no mapa: a reconstrução da América Latina em Días y noches de amor y de guerra, de Eduardo Galeano
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/61625 |
Resumo: | The purpose of this research is to investigate the work of the Uruguayan writer Eduardo Galeano Días y noches de amor y de Guerra. To such end, the author’s work will be analyzed primarily through the lens of Aleida Assmann, Tzvetan Todorov, Elizabeth Jelin and Walter Benjamin. Understood in its power, Galeano's exemplary use of memory will be examined, highlighting the metaphors of remembrance that take shape in his text. In addition, the work articulates such reflections with the conceptions about testimony taken up by Márcio Seligmann-Silva, João Camillo Penna, and Giorgio Agamben, considering their articulation with reality and the ways in which the testimonial subjects appear in the text. Finally, an exegesis is carried out in terms of a literary cartography that takes form within the work, in which a version of Latin America is glimpsed from memories outside the scope of official reports and multiplied in the form of the chronicle. Therefore, discussions in the field of geography that think of Latin America as a territory – traversed by power – are sought, particularly through the works of Marcos Aurelio Saquet and Marcelo José Lopes Souza. The image returned to the Latin American continent, a process designed based on Didi-Huberman’s discussions, holds, simultaneously, a commitment to the past and a desire for a future that is concerned with not repeating episodes of violence. |
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O lugar que ainda não existe no mapa: a reconstrução da América Latina em Días y noches de amor y de guerra, de Eduardo GaleanoAmérica LatinaMemóriaTestemunhoViolênciaMapaGaleano, Eduardo H., 1940- – Días y noches de amor y de guerra – Crítica e interpretaçãoFicção uruguaia – História e críticaMemória na literaturaAmérica Latina na literaturaEspaço e tempo na literaturaThe purpose of this research is to investigate the work of the Uruguayan writer Eduardo Galeano Días y noches de amor y de Guerra. To such end, the author’s work will be analyzed primarily through the lens of Aleida Assmann, Tzvetan Todorov, Elizabeth Jelin and Walter Benjamin. Understood in its power, Galeano's exemplary use of memory will be examined, highlighting the metaphors of remembrance that take shape in his text. In addition, the work articulates such reflections with the conceptions about testimony taken up by Márcio Seligmann-Silva, João Camillo Penna, and Giorgio Agamben, considering their articulation with reality and the ways in which the testimonial subjects appear in the text. Finally, an exegesis is carried out in terms of a literary cartography that takes form within the work, in which a version of Latin America is glimpsed from memories outside the scope of official reports and multiplied in the form of the chronicle. Therefore, discussions in the field of geography that think of Latin America as a territory – traversed by power – are sought, particularly through the works of Marcos Aurelio Saquet and Marcelo José Lopes Souza. The image returned to the Latin American continent, a process designed based on Didi-Huberman’s discussions, holds, simultaneously, a commitment to the past and a desire for a future that is concerned with not repeating episodes of violence.A presente pesquisa tem como propósito a investigação da obra do escritor uruguaio Eduardo Galeano Días y noches de amor y de guerra. Nessa proposta, serão analisados os trabalhos empreendidos pelo autor no que se refere à memória, compreendida, sobretudo, pelas lentes de Aleida Assmann, Tzvetan Todorov, Elizabeth Jelin e Walter Benjamin. Compreendida em sua face de potência, será examinado o uso exemplar que Galeano faz da memória, sobressaltando as metáforas da recordação que ganham a imagem em seu texto. Além disso, o trabalho articula tais reflexões às concepções sobre testemunho retomadas de Márcio Seligmann-Silva, João Camillo Penna e Giorgio Agamben, pensando sua articulação com o real e as formas como os sujeitos testemunhais aparecem no texto. Por fim, parte-se para uma exegese em termos de uma cartografia literária que ganha formas na obra, na qual se entrevê uma América Latina a partir das memórias fora do escopo dos relatos oficiais e multiplicada na forma da crônica. São buscadas, por isso, discussões do campo da geografia que compreendem a América Latina como um território – atravessado pelo poder –, sobretudo com Marcos Aurelio Saquet e Marcelo José Lopes Souza. A imagem devolvida ao continente latino-americano, processo pensado com base nas discussões de Didi-Huberman, guarda, ao mesmo tempo, um compromisso com o passado e um desejo de um futuro que se preocupe em não repetir os episódios de violência.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASPrograma de Pós-Graduação em Estudos LiteráriosUFMGElcio Loureiro Cornelsenhttp://lattes.cnpq.br/2420574923794536Volker Karl Lothar JaeckelLizandro Carlos CalegariFelipe Roner Vilanova Novais2023-12-01T13:52:58Z2023-12-01T13:52:58Z2023-08-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/61625porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-12-01T13:52:59Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/61625Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-12-01T13:52:59Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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