O pequeno príncipe preto, de Rodrigo França, adaptado para audiolivro: construindo mecanismos para uma educação antirracista e emancipatória
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.16.n.3.7713 http://hdl.handle.net/1843/76981 https://orcid.org/0000-0002-8881-6850 |
Resumo: | This article aims to share the collaborative work of an audiobook elaboration, from the ethinics-racial education perspective, produced in the supervised interniship activities scope, with Senior High students, on the Tommorrow SeedsProject (Projeto Sementes do Amanhã), at Escola Estadual Carvalho Brito (Carvalho Brito State Government School), located in Sabara municipality, Minas Gerais state (MG). It is defended that working with Black and Afro-Brazilian Literature since early years of school journey will incide positively on student formation with a perspective that diversity, special note the one about African matrices ancestrality and its diaspors as structuring point of a social fabric with an intolerance degree mitigated. It is realized that it has been assertive to choose working with O pequeno principe negro by Afro-Brazilian writer Rodrigo França, illustrated by Juliana Pereira, mainly if it is observed the students engagement and their curiosity to talk about various matters, notably about ethinics-racial topics aroused by the literary enunciation of that work. |
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O pequeno príncipe preto, de Rodrigo França, adaptado para audiolivro: construindo mecanismos para uma educação antirracista e emancipatóriaO pequeno príncipe preto, by Rodrigo França, adapted to audiobook: building mechanisms for an anti-racism and emancipatory educationLiteratura infanto-juvenilEducação para relações étnico-raciaisLiteratura afro-brasileiraLei n. 10.639/2003Literatura infantojuvenilMinorias étnicas e raciaisLiteratura africanaLiteratura brasileiraBrasil. [Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003]This article aims to share the collaborative work of an audiobook elaboration, from the ethinics-racial education perspective, produced in the supervised interniship activities scope, with Senior High students, on the Tommorrow SeedsProject (Projeto Sementes do Amanhã), at Escola Estadual Carvalho Brito (Carvalho Brito State Government School), located in Sabara municipality, Minas Gerais state (MG). It is defended that working with Black and Afro-Brazilian Literature since early years of school journey will incide positively on student formation with a perspective that diversity, special note the one about African matrices ancestrality and its diaspors as structuring point of a social fabric with an intolerance degree mitigated. It is realized that it has been assertive to choose working with O pequeno principe negro by Afro-Brazilian writer Rodrigo França, illustrated by Juliana Pereira, mainly if it is observed the students engagement and their curiosity to talk about various matters, notably about ethinics-racial topics aroused by the literary enunciation of that work.Objetiva compartilhar o trabalho de elaboração coletiva de um audiobook, na perspectiva das educações étnico-raciais, realizado no escopo das atividades do estágio supervisionado, junto aos discentes da Educação Tempo Integral, Anos Finais do Ensino Fundamental, Projeto Sementes do Amanhã, da Escola Estadual Carvalho de Brito, localizada no município de Sabará, MG. Defende-se que o trabalho com a literatura negra e a afro-brasileira, desde os primeiros anos do percurso escolar, incidirá positivamente para formação do corpo discente numa perspectiva em que a diversidade, notadamente, a que diz respeito à ancestralidade de matriz africana e suas diásporas seja ponto estruturante de um tecido social com mitigado grau de intolerância. Conclui-se ter sido assertiva a escolha em trabalhar com O pequeno príncipe preto, do escritor afro-brasileiro Rodrigo França e ilustrações de Juliana Pereira, principalmente se observado o grau de participação dos discentes e a curiosidade em dialogar sobre as várias questões, notadamente sobre tópicos étnico-raciais, suscitados pela enunciação literária dessa obra.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilBIU - BIBLIOTECA UNIVERSITARIAUFMG2024-09-27T22:12:14Z2024-09-27T22:12:14Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.47209/2238-7587.v.16.n.3.77132238-7587http://hdl.handle.net/1843/76981https://orcid.org/0000-0002-8881-6850porRevista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - IgarapéWellington Marçal de CarvalhoRúbia de Oliveira LinoMaria Flávia Ribeiro Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-27T22:12:15Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76981Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-27T22:12:15Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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