Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lauriza Maria Nunes Pinto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cláudio Júnio Patrício, Maicom Marques de Paula, Márcia Andréia Nogueira Magalhães, Júnio de Araújo Alves, Elza Machado de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/56733
https://orcid.org/0000-0003-3814-0765
https://orcid.org/0000-0001-7082-592X
Resumo: Introduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves.
id UFMG_1253fc151536427b183e9ff44708ffb4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/56733
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo HorizontePlay or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo HorizonteAdolescênciaBullyingViolênciaEscolaAdolescenteBullyingViolênciaInstituições acadêmicasIntroduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves.Introdução: o bullying é um comportamento violento, sem motivação aparente, repetitivo, intencional e caracterizado pelo desequilíbrio de poder entre os envolvidos. Objetivo: analisar os aspectos relacionados à prática do bullying entre estudantes de escolas públicas e privadas em Belo Horizonte. Método: os dados para esta análise foram extraídos de pesquisa realizada entre 2013 e 2014 pelo Núcleo de Promoção de Saúde e Paz/DMPS/FM/UFMG, na qual foram respondidos 1.217 questionários semiestruturados. Resultados: a principal forma da prática do bullying é colocar apelido e/ ou expor ao ridículo. Na maioria das vezes, a prática é realizada por um grupo de meninos. Conclusão: o bullying é um fenômeno contextual sociocultural que está relacionado à complexa rede de interação entre os indivíduos, famílias e escolas e requer intervenções no próprio local, em práticas de prevenção pautadas na participação dos próprios adolescentes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALUFMG2023-07-19T18:09:38Z2023-07-19T18:09:38Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2238-3182http://hdl.handle.net/1843/56733https://orcid.org/0000-0003-3814-0765https://orcid.org/0000-0001-7082-592XporRevista Médica de Minas GeraisLauriza Maria Nunes PintoCláudio Júnio PatrícioMaicom Marques de PaulaMárcia Andréia Nogueira MagalhãesJúnio de Araújo AlvesElza Machado de Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-19T18:09:38Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56733Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-19T18:09:38Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
Play or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo Horizonte
title Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
spellingShingle Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
Lauriza Maria Nunes Pinto
Adolescência
Bullying
Violência
Escola
Adolescente
Bullying
Violência
Instituições acadêmicas
title_short Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
title_full Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
title_fullStr Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
title_full_unstemmed Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
title_sort Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
author Lauriza Maria Nunes Pinto
author_facet Lauriza Maria Nunes Pinto
Cláudio Júnio Patrício
Maicom Marques de Paula
Márcia Andréia Nogueira Magalhães
Júnio de Araújo Alves
Elza Machado de Melo
author_role author
author2 Cláudio Júnio Patrício
Maicom Marques de Paula
Márcia Andréia Nogueira Magalhães
Júnio de Araújo Alves
Elza Machado de Melo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lauriza Maria Nunes Pinto
Cláudio Júnio Patrício
Maicom Marques de Paula
Márcia Andréia Nogueira Magalhães
Júnio de Araújo Alves
Elza Machado de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescência
Bullying
Violência
Escola
Adolescente
Bullying
Violência
Instituições acadêmicas
topic Adolescência
Bullying
Violência
Escola
Adolescente
Bullying
Violência
Instituições acadêmicas
description Introduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2023-07-19T18:09:38Z
2023-07-19T18:09:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 2238-3182
http://hdl.handle.net/1843/56733
https://orcid.org/0000-0003-3814-0765
https://orcid.org/0000-0001-7082-592X
identifier_str_mv 2238-3182
url http://hdl.handle.net/1843/56733
https://orcid.org/0000-0003-3814-0765
https://orcid.org/0000-0001-7082-592X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Médica de Minas Gerais
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829561301630976