Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/56733 https://orcid.org/0000-0003-3814-0765 https://orcid.org/0000-0001-7082-592X |
Resumo: | Introduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves. |
id |
UFMG_1253fc151536427b183e9ff44708ffb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/56733 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo HorizontePlay or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo HorizonteAdolescênciaBullyingViolênciaEscolaAdolescenteBullyingViolênciaInstituições acadêmicasIntroduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves.Introdução: o bullying é um comportamento violento, sem motivação aparente, repetitivo, intencional e caracterizado pelo desequilíbrio de poder entre os envolvidos. Objetivo: analisar os aspectos relacionados à prática do bullying entre estudantes de escolas públicas e privadas em Belo Horizonte. Método: os dados para esta análise foram extraídos de pesquisa realizada entre 2013 e 2014 pelo Núcleo de Promoção de Saúde e Paz/DMPS/FM/UFMG, na qual foram respondidos 1.217 questionários semiestruturados. Resultados: a principal forma da prática do bullying é colocar apelido e/ ou expor ao ridículo. Na maioria das vezes, a prática é realizada por um grupo de meninos. Conclusão: o bullying é um fenômeno contextual sociocultural que está relacionado à complexa rede de interação entre os indivíduos, famílias e escolas e requer intervenções no próprio local, em práticas de prevenção pautadas na participação dos próprios adolescentes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALUFMG2023-07-19T18:09:38Z2023-07-19T18:09:38Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2238-3182http://hdl.handle.net/1843/56733https://orcid.org/0000-0003-3814-0765https://orcid.org/0000-0001-7082-592XporRevista Médica de Minas GeraisLauriza Maria Nunes PintoCláudio Júnio PatrícioMaicom Marques de PaulaMárcia Andréia Nogueira MagalhãesJúnio de Araújo AlvesElza Machado de Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-19T18:09:38Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56733Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-19T18:09:38Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte Play or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo Horizonte |
title |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
spellingShingle |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte Lauriza Maria Nunes Pinto Adolescência Bullying Violência Escola Adolescente Bullying Violência Instituições acadêmicas |
title_short |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
title_full |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
title_fullStr |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
title_full_unstemmed |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
title_sort |
Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
author |
Lauriza Maria Nunes Pinto |
author_facet |
Lauriza Maria Nunes Pinto Cláudio Júnio Patrício Maicom Marques de Paula Márcia Andréia Nogueira Magalhães Júnio de Araújo Alves Elza Machado de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Cláudio Júnio Patrício Maicom Marques de Paula Márcia Andréia Nogueira Magalhães Júnio de Araújo Alves Elza Machado de Melo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lauriza Maria Nunes Pinto Cláudio Júnio Patrício Maicom Marques de Paula Márcia Andréia Nogueira Magalhães Júnio de Araújo Alves Elza Machado de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescência Bullying Violência Escola Adolescente Bullying Violência Instituições acadêmicas |
topic |
Adolescência Bullying Violência Escola Adolescente Bullying Violência Instituições acadêmicas |
description |
Introduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2023-07-19T18:09:38Z 2023-07-19T18:09:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2238-3182 http://hdl.handle.net/1843/56733 https://orcid.org/0000-0003-3814-0765 https://orcid.org/0000-0001-7082-592X |
identifier_str_mv |
2238-3182 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/56733 https://orcid.org/0000-0003-3814-0765 https://orcid.org/0000-0001-7082-592X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Médica de Minas Gerais |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829561301630976 |