Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silvana da Cunha Almeida
Data de Publicação: 2013
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/44733
Resumo: The assessment is part of everyday life of human beings, thus becoming an instrument to meet, enhance and guide the actions of individuals. This evaluation practiced in schools, with regard to the learning of the student in the process of teaching and learning, as it is linked to the design examination, opposes the prospect of a review to be featured: diagnostic, procedural and dialogical. Thus, it is understood that the challenges inherent to the act of evaluating are great, considering the difficulties encountered by learning providers, in relation to understanding the purpose of the evaluation and its design. In this sense, it is proposed an intervention project to be conducted with teachers and other professionals in the Technical School Health Maria Moreira da Rocha (ETSMMR), in order to consolidate the practical design evaluation of students' learning, in line with the methodology and context of the Proposed Educational Policy (PPP) School. For this, we intend to sensitize the teachers involved, with a view to consideration and review of actions taken in the institution and promote activities that facilitate the upgrade and qualification of professionals, so that they can understand more deeply the subject matter and are able to develop a work dynamic, inclusive and enjoyable, seeking thereby improving the quality of processes and outcomes.
id UFMG_151f2d3442c4cd3fa31177aa7e9ced76
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/44733
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escolaAvaliaçãoProposta política pedagógicaEscola técnicaEducação Profissional em Saúde PúblicaEducação ProfissionalizanteEducação em SaúdeDissertação AcadêmicaThe assessment is part of everyday life of human beings, thus becoming an instrument to meet, enhance and guide the actions of individuals. This evaluation practiced in schools, with regard to the learning of the student in the process of teaching and learning, as it is linked to the design examination, opposes the prospect of a review to be featured: diagnostic, procedural and dialogical. Thus, it is understood that the challenges inherent to the act of evaluating are great, considering the difficulties encountered by learning providers, in relation to understanding the purpose of the evaluation and its design. In this sense, it is proposed an intervention project to be conducted with teachers and other professionals in the Technical School Health Maria Moreira da Rocha (ETSMMR), in order to consolidate the practical design evaluation of students' learning, in line with the methodology and context of the Proposed Educational Policy (PPP) School. For this, we intend to sensitize the teachers involved, with a view to consideration and review of actions taken in the institution and promote activities that facilitate the upgrade and qualification of professionals, so that they can understand more deeply the subject matter and are able to develop a work dynamic, inclusive and enjoyable, seeking thereby improving the quality of processes and outcomes.A avaliação faz parte do cotidiano do ser humano, constituindo-se em um instrumento que permite conhecer, aprimorar e orientar as ações dos indivíduos. A avalição praticada no âmbito escolar, no que se refere à aprendizagem do educando no processo de ensino e aprendizagem, na medida em que é atrelada a concepção de exame, opõe-se à perspectiva de uma avaliação caracterizada para ser: diagnóstica, dialógica e processual. Sendo assim, entende- se que os desafios inerentes ao ato de avaliar são grandes, tendo em vista as dificuldades encontradas pelos mediadores da aprendizagem, no que se refere à compreensão da finalidade da avaliação e sua concepção. Neste sentido, é proposto um projeto de intervenção a ser realizado com os docentes e outros profissionais da Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha (ETSMMR), a fim de consolidar nas práticas de avaliação da aprendizagem dos educandos, em consonância com a metodologia adotada e o contexto da Proposta Política Pedagógica (PPP) da Escola. Para isto, pretende-se sensibilizar os docentes envolvidos, com vista à reflexão e revisão das ações desenvolvidas na instituição e promover atividades que facilitem a atualização e qualificação desses profissionais, para que possam compreender de forma mais profunda o assunto em questão e que sejam capazes de desenvolver um trabalho dinâmico, inclusivo e prazeroso, buscando-se, assim, a melhoria da qualidade dos processos e dos resultados.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMCurso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de SaúdeUFMGAlda Martins Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/6349835764846223Anna Lúcia Leandro de AbreuAlda Martins GonçalvesValda da Penha CaldeiraSilvana da Cunha Almeida2022-08-30T15:31:25Z2022-08-30T15:31:25Z2013-10-07Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/44733porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-08-30T15:31:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44733Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-08-30T15:31:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
title Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
spellingShingle Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
Silvana da Cunha Almeida
Avaliação
Proposta política pedagógica
Escola técnica
Educação Profissional em Saúde Pública
Educação Profissionalizante
Educação em Saúde
Dissertação Acadêmica
title_short Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
title_full Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
title_fullStr Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
title_full_unstemmed Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
title_sort Avaliação da aprendizagem na Escola Técnica em Saúde Maria Moreira da Rocha: repensando a prática sob o “olhar” do projeto político pedagógico da escola
author Silvana da Cunha Almeida
author_facet Silvana da Cunha Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alda Martins Gonçalves
http://lattes.cnpq.br/6349835764846223
Anna Lúcia Leandro de Abreu
Alda Martins Gonçalves
Valda da Penha Caldeira
dc.contributor.author.fl_str_mv Silvana da Cunha Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Proposta política pedagógica
Escola técnica
Educação Profissional em Saúde Pública
Educação Profissionalizante
Educação em Saúde
Dissertação Acadêmica
topic Avaliação
Proposta política pedagógica
Escola técnica
Educação Profissional em Saúde Pública
Educação Profissionalizante
Educação em Saúde
Dissertação Acadêmica
description The assessment is part of everyday life of human beings, thus becoming an instrument to meet, enhance and guide the actions of individuals. This evaluation practiced in schools, with regard to the learning of the student in the process of teaching and learning, as it is linked to the design examination, opposes the prospect of a review to be featured: diagnostic, procedural and dialogical. Thus, it is understood that the challenges inherent to the act of evaluating are great, considering the difficulties encountered by learning providers, in relation to understanding the purpose of the evaluation and its design. In this sense, it is proposed an intervention project to be conducted with teachers and other professionals in the Technical School Health Maria Moreira da Rocha (ETSMMR), in order to consolidate the practical design evaluation of students' learning, in line with the methodology and context of the Proposed Educational Policy (PPP) School. For this, we intend to sensitize the teachers involved, with a view to consideration and review of actions taken in the institution and promote activities that facilitate the upgrade and qualification of professionals, so that they can understand more deeply the subject matter and are able to develop a work dynamic, inclusive and enjoyable, seeking thereby improving the quality of processes and outcomes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-07
2022-08-30T15:31:25Z
2022-08-30T15:31:25Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/44733
url http://hdl.handle.net/1843/44733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM
Curso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de Saúde
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM
Curso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de Saúde
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829558840623104