É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elisângela Domingues Michelatto Natt
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Alexandre de Pádua Carrieri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/44514
Resumo: We seek to understand the representations created and disseminated by the business media, thatcontaminate, if not encourage, the practices of men and women in organizational context. Weanalyzed eight periodic magazines referring to the stereotype of business men and women. Thesamples were copies of the Brazilian magazines Exame, IstoÉ Dinheiro, Época Negócios, PequenasEmpresas & Grandes Negócios, Cláudia, Marie Claire, VIP and Playboy. Our analysis was based onSemiotics, the science concerned to the study of signs, which treats on the signifying possibilities ofthe several forms of language, whether verbal or not. We note that the division of the social scenerybetween masculine and feminine roles in the representations disseminated by the media stimulatesand reifies social practices, as in a vicious circle, in which the reader follows consuming thecontents of these magazines, that confirm beliefs already entrenched in the society.
id UFMG_20341061c382441fb23bfdda26255d65
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/44514
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidadeIs It for boys or girls? Representations of Maleness and femalenessGêneroMídiaNegóciosMasculinidadeFeminilidadeNegóciosWe seek to understand the representations created and disseminated by the business media, thatcontaminate, if not encourage, the practices of men and women in organizational context. Weanalyzed eight periodic magazines referring to the stereotype of business men and women. Thesamples were copies of the Brazilian magazines Exame, IstoÉ Dinheiro, Época Negócios, PequenasEmpresas & Grandes Negócios, Cláudia, Marie Claire, VIP and Playboy. Our analysis was based onSemiotics, the science concerned to the study of signs, which treats on the signifying possibilities ofthe several forms of language, whether verbal or not. We note that the division of the social scenerybetween masculine and feminine roles in the representations disseminated by the media stimulatesand reifies social practices, as in a vicious circle, in which the reader follows consuming thecontents of these magazines, that confirm beliefs already entrenched in the society.Buscamos compreender as representações criadas e disseminadas pela mídia de negócios, se nãoestimulando, então contaminando, as práticas de homens e mulheres no âmbito organizacional.Analisamos oito revistas de circulação periódica que remetem ao estereótipo do homem e damulher de negócios. Os exemplares foram das revistas Exame, IstoÉ Dinheiro, Época Negócios,Pequenas Empresas & Grandes Negócios, Cláudia, Marie Claire, VIP e Playboy. Para a análise,recorremos à Semiótica, ciência que se ocupa em estudar os signos, tratando as possibilidadessígnicas de formas de linguagem verbais ou não. Constatamos que a divisão da cena social entremasculino e feminino nas representações difundidas pelas revistas estimulam e retificam aspráticas sociais, num movimento vicioso, em que o leitor segue consumindo o conteúdo dessasrevistas, corroborando as crenças já arraigadas na sociedade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-08-24T14:28:43Z2022-08-24T14:28:43Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf21772886http://hdl.handle.net/1843/44514porRevista Latino-americana de Geografia e GêneroElisângela Domingues Michelatto NattAlexandre de Pádua Carrieriinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-08-24T14:28:44Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44514Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-08-24T14:28:44Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
Is It for boys or girls? Representations of Maleness and femaleness
title É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
spellingShingle É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
Elisângela Domingues Michelatto Natt
Gênero
Mídia
Negócios
Masculinidade
Feminilidade
Negócios
title_short É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
title_full É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
title_fullStr É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
title_full_unstemmed É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
title_sort É para menino ou para menina? representações de masculinidade e feminilidade
author Elisângela Domingues Michelatto Natt
author_facet Elisângela Domingues Michelatto Natt
Alexandre de Pádua Carrieri
author_role author
author2 Alexandre de Pádua Carrieri
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elisângela Domingues Michelatto Natt
Alexandre de Pádua Carrieri
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Mídia
Negócios
Masculinidade
Feminilidade
Negócios
topic Gênero
Mídia
Negócios
Masculinidade
Feminilidade
Negócios
description We seek to understand the representations created and disseminated by the business media, thatcontaminate, if not encourage, the practices of men and women in organizational context. Weanalyzed eight periodic magazines referring to the stereotype of business men and women. Thesamples were copies of the Brazilian magazines Exame, IstoÉ Dinheiro, Época Negócios, PequenasEmpresas & Grandes Negócios, Cláudia, Marie Claire, VIP and Playboy. Our analysis was based onSemiotics, the science concerned to the study of signs, which treats on the signifying possibilities ofthe several forms of language, whether verbal or not. We note that the division of the social scenerybetween masculine and feminine roles in the representations disseminated by the media stimulatesand reifies social practices, as in a vicious circle, in which the reader follows consuming thecontents of these magazines, that confirm beliefs already entrenched in the society.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2022-08-24T14:28:43Z
2022-08-24T14:28:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 21772886
http://hdl.handle.net/1843/44514
identifier_str_mv 21772886
url http://hdl.handle.net/1843/44514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829654912204800