Os homens da boa pena e os manuscritos iluminados na Capitania de Minas Gerais no século XVIII
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/39067 https://orcid.org/0000-0002-9046-9229 |
Resumo: | This article presents the work of five calligraphers and manuscript painters that worked in the Captaincy of Minas Gerais between the early eighteenth century and the beginning of the nineteenth century, covering various locations to meet the demands of tradesmans’ brotherhoods in the manufacture of their statutes. Their works are records of the permanence of illuminated manuscript art in the modern era, with different meanings from those prevalent in the medieval period, making document ornamentation part of the discourse that involved court life and practices of public administration. The decorative motifs used by these calligraphers and painters also testify to how the Captaincy of Minas Gerais was not isolated from the tastes and techniques being propagated worldwide. |
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Os homens da boa pena e os manuscritos iluminados na Capitania de Minas Gerais no século XVIIIManuscritosCaligrafiaPinturaSéculo XVIIIIluminuras de livros e manuscritosCalígrafosPintores na arteArte moderna - Séc. XVIII - Minas GeraisThis article presents the work of five calligraphers and manuscript painters that worked in the Captaincy of Minas Gerais between the early eighteenth century and the beginning of the nineteenth century, covering various locations to meet the demands of tradesmans’ brotherhoods in the manufacture of their statutes. Their works are records of the permanence of illuminated manuscript art in the modern era, with different meanings from those prevalent in the medieval period, making document ornamentation part of the discourse that involved court life and practices of public administration. The decorative motifs used by these calligraphers and painters also testify to how the Captaincy of Minas Gerais was not isolated from the tastes and techniques being propagated worldwide.Este artigo apresenta o trabalho de cinco calígrafos e pintores de manuscritos que atuaram na Capitania de Minas Gerais entre o início do século XVIII e a passagem para o século XIX, percorrendo diversas localidades para atender às demandas de irmandades de leigos na elaboração de seus estatutos. Suas obras são registros da permanência da arte da iluminura na época moderna, que assumiu significados diversos daqueles vigentes no período medieval, tornando a ornamentação de documentos parte do discurso que envolvia as práticas de corte e de administração pública. Os motivos decorativos usados por estes calígrafos e pintores igualmente testemunham que a Capitania de Minas Gerais não estava isolada do gosto e das técnicas que se propagavam mundialmente.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASUFMG2022-01-11T19:33:34Z2022-01-11T19:33:34Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf2573-1432http://hdl.handle.net/1843/39067https://orcid.org/0000-0002-9046-9229porPortuguese Literary & Cultural StudiesMárcia Almadainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-01-11T19:33:34Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/39067Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-01-11T19:33:34Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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