Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcia Santos Pereira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carla Aparecida Spagnol, Solange Cervinho Bicalho Godoy, Soleane Franciele da Silva, Jéssica Gabrielle Rossi Silva, Eliane Marina Palhares Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/1983-80422022304564PT
http://hdl.handle.net/1843/63315
Resumo: This qualitative research, based on the discourse of the collective subject, analyzes distance education as an active methodology in the continuing education of a nursing team at a university hospital in Minas Gerais. Data were collected by means of a questionnaire and a focus group, and organized according to three central ideas that emerged in the meetings. Research participants see distance education as an active teaching methodology that enables interventions at work, provided that there is necessary infrastructure for developing the work process and implementing training in the work environment. The analysis also emphasizes the importance of nursing workers being an active subject in their teaching-learning process, using continuing health education to provide integral, ethical, and safe care to the Unified Health System users.
id UFMG_4048b074c8f47fc65ed624c48fa71677
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/63315
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioéticaEducação continuadaCapacitação profissionalEnfermagemEducação à DistânciaSistema Único de SaúdeEducação ContinuadaEducação à DistânciaEnfermagemSistema Único de SaúdeCapacitação profissionalThis qualitative research, based on the discourse of the collective subject, analyzes distance education as an active methodology in the continuing education of a nursing team at a university hospital in Minas Gerais. Data were collected by means of a questionnaire and a focus group, and organized according to three central ideas that emerged in the meetings. Research participants see distance education as an active teaching methodology that enables interventions at work, provided that there is necessary infrastructure for developing the work process and implementing training in the work environment. The analysis also emphasizes the importance of nursing workers being an active subject in their teaching-learning process, using continuing health education to provide integral, ethical, and safe care to the Unified Health System users.Mediante pesquisa qualitativa com a técnica do discurso do sujeito coletivo, este estudo analisa a educação à distância como metodologia ativa na educação permanente de equipe de enfermagem de hospital universitário de Minas Gerais. Coletados por meio de questionário e de grupo focal, os dados foram organizados conforme três ideias centrais que emergiram nas reuniões. Para os participantes da pesquisa, a modalidade à distância pode ser considerada uma metodologia ativa de ensino que possibilita intervenções no trabalho, desde que haja infraestrutura necessária para o desenvolvimento do processo de trabalho e realização das capacitações no ambiente laboral. Para concluir, ressalta-se a importância do trabalhador da enfermagem ser sujeito ativo do seu processo de ensino-aprendizagem, utilizando a educação permanente em saúde para prestar assistência aos usuários do Sistema Único de Saúde de forma integral, ética e segura.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADAUFMG2024-01-24T23:11:28Z2024-01-24T23:11:28Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1983-80422022304564PT19838042http://hdl.handle.net/1843/63315porRevista BioéticaMarcia Santos PereiraCarla Aparecida SpagnolSolange Cervinho Bicalho GodoySoleane Franciele da SilvaJéssica Gabrielle Rossi SilvaEliane Marina Palhares Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-25T16:13:26Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/63315Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-25T16:13:26Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
title Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
spellingShingle Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
Marcia Santos Pereira
Educação continuada
Capacitação profissional
Enfermagem
Educação à Distância
Sistema Único de Saúde
Educação Continuada
Educação à Distância
Enfermagem
Sistema Único de Saúde
Capacitação profissional
title_short Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
title_full Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
title_fullStr Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
title_full_unstemmed Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
title_sort Metodologia ativa na educação permanente para abordar ética e bioética
author Marcia Santos Pereira
author_facet Marcia Santos Pereira
Carla Aparecida Spagnol
Solange Cervinho Bicalho Godoy
Soleane Franciele da Silva
Jéssica Gabrielle Rossi Silva
Eliane Marina Palhares Guimarães
author_role author
author2 Carla Aparecida Spagnol
Solange Cervinho Bicalho Godoy
Soleane Franciele da Silva
Jéssica Gabrielle Rossi Silva
Eliane Marina Palhares Guimarães
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcia Santos Pereira
Carla Aparecida Spagnol
Solange Cervinho Bicalho Godoy
Soleane Franciele da Silva
Jéssica Gabrielle Rossi Silva
Eliane Marina Palhares Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Educação continuada
Capacitação profissional
Enfermagem
Educação à Distância
Sistema Único de Saúde
Educação Continuada
Educação à Distância
Enfermagem
Sistema Único de Saúde
Capacitação profissional
topic Educação continuada
Capacitação profissional
Enfermagem
Educação à Distância
Sistema Único de Saúde
Educação Continuada
Educação à Distância
Enfermagem
Sistema Único de Saúde
Capacitação profissional
description This qualitative research, based on the discourse of the collective subject, analyzes distance education as an active methodology in the continuing education of a nursing team at a university hospital in Minas Gerais. Data were collected by means of a questionnaire and a focus group, and organized according to three central ideas that emerged in the meetings. Research participants see distance education as an active teaching methodology that enables interventions at work, provided that there is necessary infrastructure for developing the work process and implementing training in the work environment. The analysis also emphasizes the importance of nursing workers being an active subject in their teaching-learning process, using continuing health education to provide integral, ethical, and safe care to the Unified Health System users.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2024-01-24T23:11:28Z
2024-01-24T23:11:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/1983-80422022304564PT
19838042
http://hdl.handle.net/1843/63315
url https://doi.org/10.1590/1983-80422022304564PT
http://hdl.handle.net/1843/63315
identifier_str_mv 19838042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Bioética
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248160032555008