Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Everaldo Rodrigues da Silva
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U
Resumo: The concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning.
id UFMG_caa68f37ef905a5a9af048ab5d950426
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9L2Q7U
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literaturaEducação continuada em enfermagemCapacitação em serviçoEnfermagemEducação em enfermagemCapacitação profissionalThe concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning.O conceito de educação permanente foi primeiramente abordado pela Organização Pan-Americana em Saúde nos anos de 1980 a 1990, sendo reconhecido em 2003 no Brasil como política pública, na qual o objetivo central busca aumentar a cooperatividade entre os profissionais. Apesar de importante e amplamente divulgado, observa-se que nem todos os hospitais possuem serviço de Educação Permanente. Questiona-se quais os resultados do serviço de EP na qualidade da assistência de enfermagem? Justifica-se este trabalho, pois o mesmo irá contribuir no processo de reflexão sobre a EP no serviço de enfermagem, apresentando o possível impacto da presença desta. Utilizou-se da metassíntese por permitir analisar estudos primários e o objetivo é identificar resultados da Educação Permanente em serviços de enfermagem. Os trabalhos selecionados foram denominados como Artigo 1, Artigo 2, Artigo 3 e Artigo 4, para posterior discussão acerca de cada um dos apresentado no quadro. Os principais resultados apontaram para a contribuição da educação permanente na integração das equipes, havendo necessidade de mudança nas práticas de capacitação, certa dificuldade dos enfermeiros para lidar com a educação permanente como ferramenta no processo de educação em serviço e influência das condições institucionais no êxito do processo, dentre outros. A EP busca o aperfeiçoamento profissional. É contínua, dinâmica e tem como foco o ensino-aprendizagem.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMiguir Terezinha Vieccelli DonosoSelme Silqueira de MatosEveraldo Rodrigues da Silva2019-08-10T01:30:47Z2019-08-10T01:30:47Z2014-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7Uinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T14:01:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9L2Q7URepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T14:01:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
title Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
spellingShingle Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
Everaldo Rodrigues da Silva
Educação continuada em enfermagem
Capacitação em serviço
Enfermagem
Educação em enfermagem
Capacitação profissional
title_short Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
title_full Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
title_fullStr Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
title_full_unstemmed Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
title_sort Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
author Everaldo Rodrigues da Silva
author_facet Everaldo Rodrigues da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miguir Terezinha Vieccelli Donoso
Selme Silqueira de Matos
dc.contributor.author.fl_str_mv Everaldo Rodrigues da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação continuada em enfermagem
Capacitação em serviço
Enfermagem
Educação em enfermagem
Capacitação profissional
topic Educação continuada em enfermagem
Capacitação em serviço
Enfermagem
Educação em enfermagem
Capacitação profissional
description The concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-22
2019-08-10T01:30:47Z
2019-08-10T01:30:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U
url http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829786101645312