Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U |
Resumo: | The concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning. |
id |
UFMG_caa68f37ef905a5a9af048ab5d950426 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9L2Q7U |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literaturaEducação continuada em enfermagemCapacitação em serviçoEnfermagemEducação em enfermagemCapacitação profissionalThe concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning.O conceito de educação permanente foi primeiramente abordado pela Organização Pan-Americana em Saúde nos anos de 1980 a 1990, sendo reconhecido em 2003 no Brasil como política pública, na qual o objetivo central busca aumentar a cooperatividade entre os profissionais. Apesar de importante e amplamente divulgado, observa-se que nem todos os hospitais possuem serviço de Educação Permanente. Questiona-se quais os resultados do serviço de EP na qualidade da assistência de enfermagem? Justifica-se este trabalho, pois o mesmo irá contribuir no processo de reflexão sobre a EP no serviço de enfermagem, apresentando o possível impacto da presença desta. Utilizou-se da metassíntese por permitir analisar estudos primários e o objetivo é identificar resultados da Educação Permanente em serviços de enfermagem. Os trabalhos selecionados foram denominados como Artigo 1, Artigo 2, Artigo 3 e Artigo 4, para posterior discussão acerca de cada um dos apresentado no quadro. Os principais resultados apontaram para a contribuição da educação permanente na integração das equipes, havendo necessidade de mudança nas práticas de capacitação, certa dificuldade dos enfermeiros para lidar com a educação permanente como ferramenta no processo de educação em serviço e influência das condições institucionais no êxito do processo, dentre outros. A EP busca o aperfeiçoamento profissional. É contínua, dinâmica e tem como foco o ensino-aprendizagem.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMiguir Terezinha Vieccelli DonosoSelme Silqueira de MatosEveraldo Rodrigues da Silva2019-08-10T01:30:47Z2019-08-10T01:30:47Z2014-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7Uinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T14:01:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9L2Q7URepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T14:01:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
title |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
spellingShingle |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura Everaldo Rodrigues da Silva Educação continuada em enfermagem Capacitação em serviço Enfermagem Educação em enfermagem Capacitação profissional |
title_short |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
title_full |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
title_fullStr |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
title_full_unstemmed |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
title_sort |
Educação permanente em enfermagem: resultados identificados na literatura |
author |
Everaldo Rodrigues da Silva |
author_facet |
Everaldo Rodrigues da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Miguir Terezinha Vieccelli Donoso Selme Silqueira de Matos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Everaldo Rodrigues da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação continuada em enfermagem Capacitação em serviço Enfermagem Educação em enfermagem Capacitação profissional |
topic |
Educação continuada em enfermagem Capacitação em serviço Enfermagem Educação em enfermagem Capacitação profissional |
description |
The concept of lifelong learning was first approached by the Pan American Health Organization in the years 1980-1990 , being recognized in 2003 as a public policy in Brazil , in which the main objective seeks to increase the cooperativity among professionals. Although important and widely publicized , it is observed that not all hospitals have the Continuing Education Service . Wonders what the results of the EP service quality of nursing care ? Justified this work , because it will contribute to the reflection on the EP in nursing service process , with the possible impact of this presence . Was used to analyze the metasynthesis by allowing the primary studies and the goal is to identify results of Continuing Education in nursing services . Selected works were termed as Article 1, Article 2 , Article 3 and Article 4 , for further discussion of each of the presented framework . The main results showed the contribution of continuing education in the integration of teams and a need for change in training practices , certain difficulties of nurses to deal with the continuingeducation as a tool in the education process in service and institutional conditions influence the success of process , among others . EP seeks professional development . It is continuous, dynamic and focuses on teaching and learning. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-22 2019-08-10T01:30:47Z 2019-08-10T01:30:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U |
url |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2Q7U |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829786101645312 |