Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roselene Alves Amâncio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Eliane Scheid Gazire
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https:// doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1958
http://hdl.handle.net/1843/57173
https://orcid.org/0000-0001-9118-528X
https://orcid.org/0000-0002-4798-2326
Resumo: Generally, at the elementary school early years, activities focused at the perception of geometric forms and in the final years and teaching of geometry tends to be more theoretical. However, it is important that experimental activities and conceptualization be present at any level of education. Thus, in this article we present and discuss a sequence of activities related to the study of quadrilaterals that was carried out by fifth year students of elementary school. They have obtained the figures that represented each type of quadrilateral by means of folds and cutouts, made artistic works with these figures, explored their properties from the symmetry axes, socialized their discoveries, then built quadrilaterals in the geoplan and represented the constructions realized on dotted paper. The research has achieved that manipulation is possible and necessary since the earliest years, so the construction and the drawings be worked in an articulated way with the theoretical knowledge of the geometry. It was also verified that interactions and negotiations of meanings play a fundamental role in the learning process.
id UFMG_4285fc39ab94c88c50c81cf547f9d671
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/57173
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláterosExperimental and theoretical activities: a path taken students of the fifth year in quadrilateral studiesGeometriaQuadriláterosConceitoAtividades experimentaisEnsino fundamentalGeometriaDesenho geométricoGenerally, at the elementary school early years, activities focused at the perception of geometric forms and in the final years and teaching of geometry tends to be more theoretical. However, it is important that experimental activities and conceptualization be present at any level of education. Thus, in this article we present and discuss a sequence of activities related to the study of quadrilaterals that was carried out by fifth year students of elementary school. They have obtained the figures that represented each type of quadrilateral by means of folds and cutouts, made artistic works with these figures, explored their properties from the symmetry axes, socialized their discoveries, then built quadrilaterals in the geoplan and represented the constructions realized on dotted paper. The research has achieved that manipulation is possible and necessary since the earliest years, so the construction and the drawings be worked in an articulated way with the theoretical knowledge of the geometry. It was also verified that interactions and negotiations of meanings play a fundamental role in the learning process.Geralmente, nos anos iniciais do Ensino Fundamental, privilegiam-se atividades de percepção das formas geométricas e nos anos finais, o ensino de Geometria tende a ser mais teórico. No entanto, é importante que as atividades experimentais e a conceituação estejam presentes em qualquer nível de ensino. Assim, neste artigo apresenta-se e discute-se uma sequência de atividades relativa ao estudo dos quadriláteros que foi realizada por estudantes do quinto ano do Ensino Fundamental. Eles obtiveram as figuras que representavam cada tipo de quadrilátero por meio de dobraduras e recortes, fizeram trabalhos artísticos com essas figuras, exploraram suas propriedades a partir da obtenção dos eixos de simetria, socializaram suas descobertas, depois construíram quadriláteros no geoplano e representaram as construções realizadas no papel pontilhado. A pesquisa evidenciou que é possível e necessário que, desde os anos iniciais, a manipulação, a construção e os desenhos sejam trabalhados de forma articulada com o conhecimento teórico da geometria. Constatou-se, ainda, que as interações e negociações de significados têm papel fundamental no processo de aprendizagem.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-07-28T20:01:50Z2023-07-28T20:01:50Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps:// doi.org/10.26843/rencima.v11i6.19582179-426Xhttp://hdl.handle.net/1843/57173https://orcid.org/0000-0001-9118-528Xhttps://orcid.org/0000-0002-4798-2326porRevista de Ensino de Ciências e MatemáticaRoselene Alves AmâncioEliane Scheid Gazireinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-28T20:05:38Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/57173Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-28T20:05:38Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
Experimental and theoretical activities: a path taken students of the fifth year in quadrilateral studies
title Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
spellingShingle Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
Roselene Alves Amâncio
Geometria
Quadriláteros
Conceito
Atividades experimentais
Ensino fundamental
Geometria
Desenho geométrico
title_short Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
title_full Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
title_fullStr Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
title_full_unstemmed Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
title_sort Atividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláteros
author Roselene Alves Amâncio
author_facet Roselene Alves Amâncio
Eliane Scheid Gazire
author_role author
author2 Eliane Scheid Gazire
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roselene Alves Amâncio
Eliane Scheid Gazire
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Quadriláteros
Conceito
Atividades experimentais
Ensino fundamental
Geometria
Desenho geométrico
topic Geometria
Quadriláteros
Conceito
Atividades experimentais
Ensino fundamental
Geometria
Desenho geométrico
description Generally, at the elementary school early years, activities focused at the perception of geometric forms and in the final years and teaching of geometry tends to be more theoretical. However, it is important that experimental activities and conceptualization be present at any level of education. Thus, in this article we present and discuss a sequence of activities related to the study of quadrilaterals that was carried out by fifth year students of elementary school. They have obtained the figures that represented each type of quadrilateral by means of folds and cutouts, made artistic works with these figures, explored their properties from the symmetry axes, socialized their discoveries, then built quadrilaterals in the geoplan and represented the constructions realized on dotted paper. The research has achieved that manipulation is possible and necessary since the earliest years, so the construction and the drawings be worked in an articulated way with the theoretical knowledge of the geometry. It was also verified that interactions and negotiations of meanings play a fundamental role in the learning process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2023-07-28T20:01:50Z
2023-07-28T20:01:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https:// doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1958
2179-426X
http://hdl.handle.net/1843/57173
https://orcid.org/0000-0001-9118-528X
https://orcid.org/0000-0002-4798-2326
url https:// doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1958
http://hdl.handle.net/1843/57173
https://orcid.org/0000-0001-9118-528X
https://orcid.org/0000-0002-4798-2326
identifier_str_mv 2179-426X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248156664528896