“Vem, pessoal, descobrir novos horizontes”: as vivências de um currículo da educação infantil
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399 http://hdl.handle.net/1843/70156 https://orcid.org/0000-0003-2483-968X https://orcid.org/0000-0003-4446-9508 https://orcid.org/0000-0003-4094-3639 |
Resumo: | This article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children. |
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“Vem, pessoal, descobrir novos horizontes”: as vivências de um currículo da educação infantil“Come on, guys! let’s discover new horizons”: lived experiences in an early childhood curriculumBebêsEducação InfantilCurrículoPsicologia Histórico-culturalEtnografia em educaçãoEducação infantilCurrículo escolarEtnologia -- EducaçãoPsicologiaCrianças -- EducaçãoThis article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children.O presente artigo tem como objetivo analisar as vivências de um currículo do berçário, focalizando a construção dos sentidos e significados produzidos pelos/as bebês e professoras para as práticas curriculares. A pesquisa aconteceu em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte com a produção de videogravações, notas de campo e entrevistas. A perspectiva teórico-metodológica está baseada nas teorias curriculares, na Psicologia histórico-cultural e na Etnografia em Educação. O conceito de vivência é entendido como a unidade pessoa/meio; e o currículo é analisado como uma prática cultural. Argumentamos que as vivências dos/as bebês e professoras foram marcadas por tensões expressas na unidade [autonomia/proteção]. Essa unidade constitui o currículo do berçário por meio de práticas que possibilitam aos/às bebês a realização de várias atividades, com base em suas próprias iniciativas e sem a tutela direta de um adulto. Ao mesmo tempo, essas práticas propiciam a proteção e o cuidado desses/as bebês.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2024-07-10T20:09:00Z2024-07-10T20:09:00Z2022-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-3992175-6600http://hdl.handle.net/1843/70156https://orcid.org/0000-0003-2483-968Xhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9508https://orcid.org/0000-0003-4094-3639porDebates em EducaçãoLuiza de Paula CortezziShirlei Rezende SalesVanessa Ferraz Almeida Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-10T20:09:01Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/70156Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-10T20:09:01Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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This article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children. |
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