Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heli Sabino de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Maria José Batista Pinto Flores, Nayara Silva Carie, Walesson Gomes da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804
http://hdl.handle.net/1843/59335
https://orcid.org/0000-0003-2097-0402
https://orcid.org/0000-0002-5268-645X
https://orcid.org/0000-0001-9805-3917
https://orcid.org/0000-0002-0263-7318
Resumo: This paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society.
id UFMG_594a18e3ccb208253e0a3ce83cb81658
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/59335
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.Youth and adult education (EJA) and human rights education in the production of teaching materials within an intercultural perspectiveEJAEducação em Direitos HumanosMateriais PedagógicosFormação ContinuadaInterculturalidadeEducação multiculturalDireitos HumanosEducação jovens e adultosProfessores - FormaçãoThis paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society.Este artigo examina a transversalidade dos direitos humanos no “Curso de Formação Continuada em Produção de Cadernos Pedagógicos para Educação de Jovens e Adultos(EJA).” O curso teve uma abordagem freiriana e a participação de 30 professores/as da EJA, 10 estudantes de licenciaturas e 04 professoras/es do ensino superior. Na análise, recorreu-se à literatura em Direitos Humanos e educação, assim como aos estudos da pedagogia decolonial, da interculturalidade e da interdisciplinaridade. Os resultados dos cinco cadernos pedagógicos construídos de forma coletiva evidenciaram uma interação Universidade e Educação Básica baseada na horizontalidade, uma formação contextualizada com a realidade docente e abordagem condizente com às especificidades da EJA. Consideramos a educação em direitos humanos na EJA como fundamental para a construção de educação pública, laica e plural, portanto, emancipatória e em prol de uma sociedade justa e democrática.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOUFMG2023-10-09T23:13:25Z2023-10-09T23:13:25Z2021-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.578042316-9303http://hdl.handle.net/1843/59335https://orcid.org/0000-0003-2097-0402https://orcid.org/0000-0002-5268-645Xhttps://orcid.org/0000-0001-9805-3917https://orcid.org/0000-0002-0263-7318porE-MosaicosHeli Sabino de OliveiraMaria José Batista Pinto FloresNayara Silva CarieWalesson Gomes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-09T23:13:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59335Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-09T23:13:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
Youth and adult education (EJA) and human rights education in the production of teaching materials within an intercultural perspective
title Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
spellingShingle Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
Heli Sabino de Oliveira
EJA
Educação em Direitos Humanos
Materiais Pedagógicos
Formação Continuada
Interculturalidade
Educação multicultural
Direitos Humanos
Educação jovens e adultos
Professores - Formação
title_short Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
title_full Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
title_fullStr Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
title_full_unstemmed Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
title_sort Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
author Heli Sabino de Oliveira
author_facet Heli Sabino de Oliveira
Maria José Batista Pinto Flores
Nayara Silva Carie
Walesson Gomes da Silva
author_role author
author2 Maria José Batista Pinto Flores
Nayara Silva Carie
Walesson Gomes da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heli Sabino de Oliveira
Maria José Batista Pinto Flores
Nayara Silva Carie
Walesson Gomes da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
Educação em Direitos Humanos
Materiais Pedagógicos
Formação Continuada
Interculturalidade
Educação multicultural
Direitos Humanos
Educação jovens e adultos
Professores - Formação
topic EJA
Educação em Direitos Humanos
Materiais Pedagógicos
Formação Continuada
Interculturalidade
Educação multicultural
Direitos Humanos
Educação jovens e adultos
Professores - Formação
description This paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-28
2023-10-09T23:13:25Z
2023-10-09T23:13:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804
2316-9303
http://hdl.handle.net/1843/59335
https://orcid.org/0000-0003-2097-0402
https://orcid.org/0000-0002-5268-645X
https://orcid.org/0000-0001-9805-3917
https://orcid.org/0000-0002-0263-7318
url https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804
http://hdl.handle.net/1843/59335
https://orcid.org/0000-0003-2097-0402
https://orcid.org/0000-0002-5268-645X
https://orcid.org/0000-0001-9805-3917
https://orcid.org/0000-0002-0263-7318
identifier_str_mv 2316-9303
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv E-Mosaicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248247671488512