O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.9063 http://hdl.handle.net/1843/55708 |
Resumo: | This study developed within an elementary school with undergraduate students, teachers-to-be, sought to understand the meaning of a Teacher Development Program, Immersion Teaching, sponsored by a federal university in Brazil. The qualitative research included conducting a series of interviews with 14 undergraduate students focusing on two central questions: how students conceive this training space and how they build their references about what is to be a teacher in an institutional setting? As is constituted and sets the teaching for future teachers? We present the results corresponding to interviews with undergraduate students who worked with teachers of the 1st Cycle of Human Development. Data were analyzed using the thematic content analysis technique (Bardin, 1998; Bogdan and Biklen, 1994). The content analysis included different phases: pre-analysis, material exploration and finally categorization of data. The theoretical framework was based on studies that focus attention on understanding the actions, projects and teacher training conceptions, as developed by Alves-Mazotti (2008), Andrew (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido and Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) among others. |
id |
UFMG_6210a209775b96f95c50a61991be50c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/55708 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissionalThe process of basic education teacher training within a teaching school elementary: the look of undergraduate about to be a teacher and professional practiceFormação docenteIniciação à prática docenteRelação teoria-prática na docênciaProfessores - FormaçãoProfessores de ensino fundamental - FormaçãoPrática profissionalThis study developed within an elementary school with undergraduate students, teachers-to-be, sought to understand the meaning of a Teacher Development Program, Immersion Teaching, sponsored by a federal university in Brazil. The qualitative research included conducting a series of interviews with 14 undergraduate students focusing on two central questions: how students conceive this training space and how they build their references about what is to be a teacher in an institutional setting? As is constituted and sets the teaching for future teachers? We present the results corresponding to interviews with undergraduate students who worked with teachers of the 1st Cycle of Human Development. Data were analyzed using the thematic content analysis technique (Bardin, 1998; Bogdan and Biklen, 1994). The content analysis included different phases: pre-analysis, material exploration and finally categorization of data. The theoretical framework was based on studies that focus attention on understanding the actions, projects and teacher training conceptions, as developed by Alves-Mazotti (2008), Andrew (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido and Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) among others.Este estudo desenvolvido no interior de uma escola de ensino fundamental com graduandos, futuros professores, buscou compreender o significado de um Projeto de Formação de Professores, Imersão Docente, implementado no interior de uma universidade pública federal do Brasil. A pesquisa de natureza qualitativa compreendeu a realização de um conjunto de entrevistas com 14 graduandos tendo como foco duas questões centrais: como os graduandos concebem este espaço de formação profissional e como constroem suas referências acerca do que é ser professor ao inserir-se num dado espaço escolar? Como se constitui e se configura a docência para os futuros professores? Apresentamos os resultados correspondentes às entrevistas realizadas com graduandos que atuaram com docentes do 1º Ciclo de Formação Humana. Os dados foram analisados usando-se a técnica da análise de conteúdo temática (Bardin, 1998; Bogdan; Biklen, 1994). A análise de conteúdo compreendeu fases distintas: pré-análise, exploração do material e, por fim, categorização dos dados. O referencial teórico apoiou-se nos estudos que centram a atenção na compreensão das ações, projetos e concepções de formação de professores, como os desenvolvidos por Alves-Mazotti (2008), André (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido e Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) entre outros.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-07-03T21:37:42Z2023-07-03T21:37:42Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.90631982-5587http://hdl.handle.net/1843/55708porRevista Ibero-Americana de Estudos em EducaçãoKely Cristina Nogueira SoutoManuela Estevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-11T20:42:10Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/55708Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-11T20:42:10Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional The process of basic education teacher training within a teaching school elementary: the look of undergraduate about to be a teacher and professional practice |
title |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
spellingShingle |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional Kely Cristina Nogueira Souto Formação docente Iniciação à prática docente Relação teoria-prática na docência Professores - Formação Professores de ensino fundamental - Formação Prática profissional |
title_short |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
title_full |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
title_fullStr |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
title_full_unstemmed |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
title_sort |
O processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissional |
author |
Kely Cristina Nogueira Souto |
author_facet |
Kely Cristina Nogueira Souto Manuela Esteves |
author_role |
author |
author2 |
Manuela Esteves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kely Cristina Nogueira Souto Manuela Esteves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Iniciação à prática docente Relação teoria-prática na docência Professores - Formação Professores de ensino fundamental - Formação Prática profissional |
topic |
Formação docente Iniciação à prática docente Relação teoria-prática na docência Professores - Formação Professores de ensino fundamental - Formação Prática profissional |
description |
This study developed within an elementary school with undergraduate students, teachers-to-be, sought to understand the meaning of a Teacher Development Program, Immersion Teaching, sponsored by a federal university in Brazil. The qualitative research included conducting a series of interviews with 14 undergraduate students focusing on two central questions: how students conceive this training space and how they build their references about what is to be a teacher in an institutional setting? As is constituted and sets the teaching for future teachers? We present the results corresponding to interviews with undergraduate students who worked with teachers of the 1st Cycle of Human Development. Data were analyzed using the thematic content analysis technique (Bardin, 1998; Bogdan and Biklen, 1994). The content analysis included different phases: pre-analysis, material exploration and finally categorization of data. The theoretical framework was based on studies that focus attention on understanding the actions, projects and teacher training conceptions, as developed by Alves-Mazotti (2008), Andrew (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido and Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) among others. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2023-07-03T21:37:42Z 2023-07-03T21:37:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.9063 1982-5587 http://hdl.handle.net/1843/55708 |
url |
https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.9063 http://hdl.handle.net/1843/55708 |
identifier_str_mv |
1982-5587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829796569579520 |