A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.20337/ISSN2179-3514revistaENTREMEIOSvol22pagina87a103 http://hdl.handle.net/1843/50900 https://orcid.org/0000-0003-0360-9084 |
Resumo: | To understand how intelligibility occurs in discourses of scientific journalism, this paper observes the process of re-contextualization that transforms scientific papers in journalistic articles. We analyzed one paper written by a researcher from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the journalistic article that was written according to this paper and published in Boletim UFMG. The process of re-contextualization was observed according to categories created by Ciapuscio (1997). We realized that journalists use several strategies of re-contextalization to guarantee that their texts are understood by public and that texts more understandable help in the development of a scientific culture that gives citizens the power of critical thinking in scientific themes. |
id |
UFMG_63e4ca6b371ca953b17d47b9ae750edd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/50900 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científicoRecontextualization as an intelligibility strategy in scientific journalismRecontextualizaçãoDivulgação científicaJornalismo científicoDiscursoDivulgação científicaJornalismo cientificoAnálise do discursoTo understand how intelligibility occurs in discourses of scientific journalism, this paper observes the process of re-contextualization that transforms scientific papers in journalistic articles. We analyzed one paper written by a researcher from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the journalistic article that was written according to this paper and published in Boletim UFMG. The process of re-contextualization was observed according to categories created by Ciapuscio (1997). We realized that journalists use several strategies of re-contextalization to guarantee that their texts are understood by public and that texts more understandable help in the development of a scientific culture that gives citizens the power of critical thinking in scientific themes.Para entender a inteligibilidade de discursos do jornalismo científico, este artigo observa o processo de recontextualização que transforma artigos científicos em matérias jornalísticas. Para isso, analisamos um artigo científico escrito por um pesquisador da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a matéria jornalística referente a este artigo e que foi publicada no Boletim UFMG. O processo de recontextualização foi observado por meio de categorias elaboradas por Ciapuscio (1997). Percebemos que os jornalistas utilizam estratégias de recontextualização para fazer com que seus textos sejam melhor compreendidos e que textos mais inteligíveis permitem o desenvolvimento de uma cultura científica que dota os cidadãos de pensamento crítico sobre temas relacionados às ciências.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINAUFMG2023-03-14T21:39:34Z2023-03-14T21:39:34Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.20337/ISSN2179-3514revistaENTREMEIOSvol22pagina87a1032179-3514http://hdl.handle.net/1843/50900https://orcid.org/0000-0003-0360-9084porEntremeios: Revista de Estudos do DiscursoLuana Macieira Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-03-14T21:59:12Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/50900Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-03-14T21:59:12Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico Recontextualization as an intelligibility strategy in scientific journalism |
title |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
spellingShingle |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico Luana Macieira Barbosa Recontextualização Divulgação científica Jornalismo científico Discurso Divulgação científica Jornalismo cientifico Análise do discurso |
title_short |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
title_full |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
title_fullStr |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
title_full_unstemmed |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
title_sort |
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico |
author |
Luana Macieira Barbosa |
author_facet |
Luana Macieira Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luana Macieira Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recontextualização Divulgação científica Jornalismo científico Discurso Divulgação científica Jornalismo cientifico Análise do discurso |
topic |
Recontextualização Divulgação científica Jornalismo científico Discurso Divulgação científica Jornalismo cientifico Análise do discurso |
description |
To understand how intelligibility occurs in discourses of scientific journalism, this paper observes the process of re-contextualization that transforms scientific papers in journalistic articles. We analyzed one paper written by a researcher from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the journalistic article that was written according to this paper and published in Boletim UFMG. The process of re-contextualization was observed according to categories created by Ciapuscio (1997). We realized that journalists use several strategies of re-contextalization to guarantee that their texts are understood by public and that texts more understandable help in the development of a scientific culture that gives citizens the power of critical thinking in scientific themes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2023-03-14T21:39:34Z 2023-03-14T21:39:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.20337/ISSN2179-3514revistaENTREMEIOSvol22pagina87a103 2179-3514 http://hdl.handle.net/1843/50900 https://orcid.org/0000-0003-0360-9084 |
url |
http://dx.doi.org/10.20337/ISSN2179-3514revistaENTREMEIOSvol22pagina87a103 http://hdl.handle.net/1843/50900 https://orcid.org/0000-0003-0360-9084 |
identifier_str_mv |
2179-3514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Entremeios: Revista de Estudos do Discurso |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247979186749440 |