Educação geográfica e o ensino por investigação: uma reflexão a luz dos conceitos de práticas epistêmicas e comunidade de prática
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/74879 |
Resumo: | This theoretical study carried out by bibliographic review aims to gather arguments that call attention to the importance of Geography to consolidate its contribution to scientific learning in basic education. For this, we reflect on the way knowledge is commonly approached in the classroom, pointing out what we believe to be limits to then bring a proposal for an active methodology based on teaching by investigation gestated in the light of the concepts of community of practice (LAVE; WENGER, 1991), epistemic practices (SANDOVAL, 2005) and geographic situation (SILVEIRA, 2006). It is believed that teaching through investigation provides subsidies to consolidate metacognitive competences in the learning subjects by enabling a teaching-learning process that is contextually anchored and scientifically supported. For this reason, we sought to list important epistemic practices of geographic practice that have pedagogical potential to be appropriate in basic education, as tools to promote the scientific learning of apprentice subjects and, consequently, their citizenship formation. |
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Educação geográfica e o ensino por investigação: uma reflexão a luz dos conceitos de práticas epistêmicas e comunidade de práticaGeographical education and research-based teaching: a reflection in light of the concepts of epistemic practices and community of practiceGeografia - Estudo e ensinoEpistemologiaComunidades de PráticaGeografia, Estudo e EnsinoEpistemologiaCiência e SociedadeThis theoretical study carried out by bibliographic review aims to gather arguments that call attention to the importance of Geography to consolidate its contribution to scientific learning in basic education. For this, we reflect on the way knowledge is commonly approached in the classroom, pointing out what we believe to be limits to then bring a proposal for an active methodology based on teaching by investigation gestated in the light of the concepts of community of practice (LAVE; WENGER, 1991), epistemic practices (SANDOVAL, 2005) and geographic situation (SILVEIRA, 2006). It is believed that teaching through investigation provides subsidies to consolidate metacognitive competences in the learning subjects by enabling a teaching-learning process that is contextually anchored and scientifically supported. For this reason, we sought to list important epistemic practices of geographic practice that have pedagogical potential to be appropriate in basic education, as tools to promote the scientific learning of apprentice subjects and, consequently, their citizenship formation.Este estudo de caráter teórico realizado por revisão bibliográfica tem por objetivo reunir argumentos que chamem atenção para a importância da Geografia consolidar sua contribuição para a aprendizagem científica na educação básica. Para isso reflete-se sobre o modo como comumente o conhecimento é abordado em sala de aula apontando o que acreditamos ser limites para então trazer uma proposta de metodologia ativa a partir do ensino por investigação gestada a luz dos conceitos de comunidade de prática (LAVE; WENGER, 1991), práticas epistêmicas (SANDOVAL, 2005) e situação geográfica (SILVEIRA, 2006). Acredita-se que o ensino por investigação forneça subsídios para consolidar competências metacognitivas nos sujeitos aprendizes ao possibilitar um processo de ensino aprendizagem contextualmente ancorado e cientificamente amparado. Por esse motivo buscou-se elencar práticas epistêmicas importantes do fazer geográfico que possuem potencial pedagógico para serem apropriadas na educação básica como ferramentas para promoção da aprendizagem científica dos sujeitos aprendizes e consequentemente de sua formação cidadã.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-08-23T21:05:59Z2024-08-23T21:05:59Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf21773300http://hdl.handle.net/1843/74879porRevista PercursoDiego Martins da CruzValéria de Oliveira Roque Ascençãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-08-23T21:06:01Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/74879Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-08-23T21:06:01Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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