O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/34574 |
Resumo: | This research aims to analyze the impact of school experiences on drawings of second-year elementary students in a state school. Observation has shown that, over time, when children start to attend school, they lose their enchantment and desire to draw, which is replaced by a reluctance to draw. Consequently, one must identify the teacher‟s role in the teaching / learning dynamics of visual arts in this process. The conducted studies indicate that drawing is “conversation”, communication, feelings expression, an endless subjective and plural dialogue. Drawing is learning, interpretation, and interaction with the world that we live in. In contemporary education, what matters in drawing is the development of possibilities for children to build their own creative language. This research aims to understand the reasons that lead to the disappearance of the desire for drawing and art in children after the beginning of schooling. |
id |
UFMG_8111a1eeca38da09b338f1f4459fc03e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/34574 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental IDesenhoCriatividadeEnsinoArte - Estudo e ensinoDesenhoEducação de criançasThis research aims to analyze the impact of school experiences on drawings of second-year elementary students in a state school. Observation has shown that, over time, when children start to attend school, they lose their enchantment and desire to draw, which is replaced by a reluctance to draw. Consequently, one must identify the teacher‟s role in the teaching / learning dynamics of visual arts in this process. The conducted studies indicate that drawing is “conversation”, communication, feelings expression, an endless subjective and plural dialogue. Drawing is learning, interpretation, and interaction with the world that we live in. In contemporary education, what matters in drawing is the development of possibilities for children to build their own creative language. This research aims to understand the reasons that lead to the disappearance of the desire for drawing and art in children after the beginning of schooling.Essa pesquisa tem como objetivo a análise do impacto das experiências escolares no desenho de estudantes do segundo ano do Ensino Fundamental I de uma escola estadual. O que foi observado, ao longo de algum tempo é que ao entrar na escola, o encantamento e o desejo pelo desenho vão desaparecendo na criança, dando espaço a uma reluta em desenhar. Logo, espera-se identificar o papel do professor no processo de ensino/aprendizagem de artes visuais. Os estudos realizados apontam que desenhar é “conversa”, comunicação, expressão de sentimentos, um diálogo incessante subjetivo e plural. Desenhar é aprendizado, interpretação e interação com o mundo em que se vive. Na educação contemporânea, o que importa no desenho é o desenvolvimento das possibilidades de construção de uma linguagem própria e criativa por parte da criança. Esta pesquisa propõe-se a compreender os motivos que levam ao desaparecimento do desejo pelo desenho e pela arte na criança após o início da escolarização.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias ContemporâneasUFMGCamila Rodrigues Moreira Cruzhttp://lattes.cnpq.br/4577965193482567Rodrigo Borges CoelhoRayane Vilela Lara Sabino2020-12-28T18:28:48Z2020-12-28T18:28:48Z2020-02-28Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/34574porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-12-28T18:28:48Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/34574Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-12-28T18:28:48Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
title |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
spellingShingle |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I Rayane Vilela Lara Sabino Desenho Criatividade Ensino Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
title_short |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
title_full |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
title_fullStr |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
title_full_unstemmed |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
title_sort |
O desenho da criança: experiências no 2º ano do Ensino Fundamental I |
author |
Rayane Vilela Lara Sabino |
author_facet |
Rayane Vilela Lara Sabino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Camila Rodrigues Moreira Cruz http://lattes.cnpq.br/4577965193482567 Rodrigo Borges Coelho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rayane Vilela Lara Sabino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Criatividade Ensino Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
topic |
Desenho Criatividade Ensino Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
description |
This research aims to analyze the impact of school experiences on drawings of second-year elementary students in a state school. Observation has shown that, over time, when children start to attend school, they lose their enchantment and desire to draw, which is replaced by a reluctance to draw. Consequently, one must identify the teacher‟s role in the teaching / learning dynamics of visual arts in this process. The conducted studies indicate that drawing is “conversation”, communication, feelings expression, an endless subjective and plural dialogue. Drawing is learning, interpretation, and interaction with the world that we live in. In contemporary education, what matters in drawing is the development of possibilities for children to build their own creative language. This research aims to understand the reasons that lead to the disappearance of the desire for drawing and art in children after the beginning of schooling. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28T18:28:48Z 2020-12-28T18:28:48Z 2020-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/34574 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/34574 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829686398844928 |