A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Josiane Freitas da Silva
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/40360
Resumo: This paper aimed to analyze the possible contributions of the pedagogical coordinator in the confrontation of the elementary school in the classes of the 6th grade of the Elementary School. One motivation for the present work was due to the perception of an increase in students retained in the year in which it was researched since the classes were taught by specialist teachers, no longer by pedagogues. A survey was conducted at the Milton Campos Municipal School (EMMC), a primary school belonging to the Belo Horizonte school system, which is located on the outskirts of the city. In the research process, documentary analysis was performed, through the daily class, to survey relevant data for the study, as well as interviews with teachers and school management team.Through the data and testimonials used by the interview participants, we aim to understand the main reasons that are detected in the 6th grade classes, so that, related to the theoretical references on the subject, finding possible alternatives for the assistants or occupants of this function to combat this reality in the school environment.
id UFMG_89ec0e93eff21c8d94ed70a529d9c25b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/40360
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolarReprovaçãoFracasso escolarCoordenação pedagógicaThis paper aimed to analyze the possible contributions of the pedagogical coordinator in the confrontation of the elementary school in the classes of the 6th grade of the Elementary School. One motivation for the present work was due to the perception of an increase in students retained in the year in which it was researched since the classes were taught by specialist teachers, no longer by pedagogues. A survey was conducted at the Milton Campos Municipal School (EMMC), a primary school belonging to the Belo Horizonte school system, which is located on the outskirts of the city. In the research process, documentary analysis was performed, through the daily class, to survey relevant data for the study, as well as interviews with teachers and school management team.Through the data and testimonials used by the interview participants, we aim to understand the main reasons that are detected in the 6th grade classes, so that, related to the theoretical references on the subject, finding possible alternatives for the assistants or occupants of this function to combat this reality in the school environment.Este trabalho teve como objetivo analisar as possíveis contribuições do coordenador pedagógico no enfrentamento do fracasso escolar nas turmas de 6º ano do Ensino Fundamental. A motivação para o presente trabalho se deu devido a percepção da elevação de alunos retidos no referido ano na escola pesquisada desde que as aulas passaram a ser ministradas por professores especialistas. A pesquisa foi realizada na Escola Municipal Milton Campos (EMMC), uma escola de ensino fundamental, pertencente à rede de ensino de Belo Horizonte, que fica localizada na periferia da referida cidade. No processo da pesquisa foi realizada análise documental, através dos diários de turmas, para levantamentos de dados relevantes para o estudo, além de entrevistas com docentes e equipe gestora da escola. Através dos dados e dos depoimentos fornecidos pelos participantes da entrevista, objetivamos compreender os principais motivos que têm acarretado em retenção nas turmas de 6º ano, para que, juntamente com os referenciais teóricos sobre o tema, encontremos possíveis soluções que possam auxiliar o ocupante dessa função a combater essa realidade no ambiente escolar juntamente como o corpo docente.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação BásicaUFMGSandro Vinicius Sales dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0414048099090181Josiane Freitas da Silva2022-03-23T14:24:35Z2022-03-23T14:24:35Z2019-12-07Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/40360porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-03-23T14:24:36Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/40360Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-03-23T14:24:36Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
title A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
spellingShingle A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
Josiane Freitas da Silva
Reprovação
Fracasso escolar
Coordenação pedagógica
title_short A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
title_full A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
title_fullStr A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
title_full_unstemmed A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
title_sort A coordenação pedagógica e o enfrentamento do fracasso escolar
author Josiane Freitas da Silva
author_facet Josiane Freitas da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sandro Vinicius Sales dos Santos
http://lattes.cnpq.br/0414048099090181
dc.contributor.author.fl_str_mv Josiane Freitas da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Reprovação
Fracasso escolar
Coordenação pedagógica
topic Reprovação
Fracasso escolar
Coordenação pedagógica
description This paper aimed to analyze the possible contributions of the pedagogical coordinator in the confrontation of the elementary school in the classes of the 6th grade of the Elementary School. One motivation for the present work was due to the perception of an increase in students retained in the year in which it was researched since the classes were taught by specialist teachers, no longer by pedagogues. A survey was conducted at the Milton Campos Municipal School (EMMC), a primary school belonging to the Belo Horizonte school system, which is located on the outskirts of the city. In the research process, documentary analysis was performed, through the daily class, to survey relevant data for the study, as well as interviews with teachers and school management team.Through the data and testimonials used by the interview participants, we aim to understand the main reasons that are detected in the 6th grade classes, so that, related to the theoretical references on the subject, finding possible alternatives for the assistants or occupants of this function to combat this reality in the school environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-07
2022-03-23T14:24:35Z
2022-03-23T14:24:35Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/40360
url http://hdl.handle.net/1843/40360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829637572952064