A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS |
Resumo: | This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes. |
id |
UFMG_984c7d44fee82b4b8d7368ae788fa70a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-ASMFYS |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão soloAtuação multifacetadaPercussão teatralPercussão contemporâneaPerformance musicalMusicaMúsica para percussão This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes.O presente trabalho discorre sobre a interação entre o percussionista contemporâneo com outras áreas de conhecimento, em função de exigências do repertório de meados do século XX em diante. Para descrever esta interação adotaremos o conceito de percussionista multifacetado, que foi inspirado no conceito de atuação polifônica desenvolvido pelo ator e pesquisador Ernani Maletta. Ao longo deste trabalho são apresentadas certas habilidades mais recorrentes exigidas dos percussionistas no repertório atual: aprendizado de técnicas e instrumentos das mais diversas culturas, capacidade de criar e/ou modificar instrumentos, incorporação de elementos da linguagem teatral (sobretudo uso do gesto e da voz), conhecimento de elementos básicos de tecnologia. Finalmente são apresentadas e discutidas três obras, nas quais muitas destas habilidades são exigidas do performer: Silence must be!, de Thierry De Mey; Cinnabar Heart, de Chinnary Ung; e Double, de Aurélio Edler-Copes.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGFernando de Oliveira RochaCarlos Eduardo Di StasiFernando Martins de Castro ChaibMonica Rocio Navas Loma2019-08-14T16:21:07Z2019-08-14T16:21:07Z2016-11-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T15:30:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-ASMFYSRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T15:30:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
title |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
spellingShingle |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo Monica Rocio Navas Loma Atuação multifacetada Percussão teatral Percussão contemporânea Performance musical Musica Música para percussão |
title_short |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
title_full |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
title_fullStr |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
title_full_unstemmed |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
title_sort |
A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo |
author |
Monica Rocio Navas Loma |
author_facet |
Monica Rocio Navas Loma |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fernando de Oliveira Rocha Carlos Eduardo Di Stasi Fernando Martins de Castro Chaib |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monica Rocio Navas Loma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atuação multifacetada Percussão teatral Percussão contemporânea Performance musical Musica Música para percussão |
topic |
Atuação multifacetada Percussão teatral Percussão contemporânea Performance musical Musica Música para percussão |
description |
This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 2019-08-14T16:21:07Z 2019-08-14T16:21:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS |
url |
http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829757681041408 |