A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monica Rocio Navas Loma
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS
Resumo: This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes.
id UFMG_984c7d44fee82b4b8d7368ae788fa70a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-ASMFYS
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão soloAtuação multifacetadaPercussão teatralPercussão contemporâneaPerformance musicalMusicaMúsica para percussão This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes.O presente trabalho discorre sobre a interação entre o percussionista contemporâneo com outras áreas de conhecimento, em função de exigências do repertório de meados do século XX em diante. Para descrever esta interação adotaremos o conceito de percussionista multifacetado, que foi inspirado no conceito de atuação polifônica desenvolvido pelo ator e pesquisador Ernani Maletta. Ao longo deste trabalho são apresentadas certas habilidades mais recorrentes exigidas dos percussionistas no repertório atual: aprendizado de técnicas e instrumentos das mais diversas culturas, capacidade de criar e/ou modificar instrumentos, incorporação de elementos da linguagem teatral (sobretudo uso do gesto e da voz), conhecimento de elementos básicos de tecnologia. Finalmente são apresentadas e discutidas três obras, nas quais muitas destas habilidades são exigidas do performer: Silence must be!, de Thierry De Mey; Cinnabar Heart, de Chinnary Ung; e Double, de Aurélio Edler-Copes.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGFernando de Oliveira RochaCarlos Eduardo Di StasiFernando Martins de Castro ChaibMonica Rocio Navas Loma2019-08-14T16:21:07Z2019-08-14T16:21:07Z2016-11-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T15:30:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-ASMFYSRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T15:30:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
title A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
spellingShingle A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
Monica Rocio Navas Loma
Atuação multifacetada
Percussão teatral
Percussão contemporânea
Performance musical
Musica
Música para percussão 
title_short A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
title_full A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
title_fullStr A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
title_full_unstemmed A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
title_sort A atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solo
author Monica Rocio Navas Loma
author_facet Monica Rocio Navas Loma
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernando de Oliveira Rocha
Carlos Eduardo Di Stasi
Fernando Martins de Castro Chaib
dc.contributor.author.fl_str_mv Monica Rocio Navas Loma
dc.subject.por.fl_str_mv Atuação multifacetada
Percussão teatral
Percussão contemporânea
Performance musical
Musica
Música para percussão 
topic Atuação multifacetada
Percussão teatral
Percussão contemporânea
Performance musical
Musica
Música para percussão 
description This paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
2019-08-14T16:21:07Z
2019-08-14T16:21:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS
url http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829757681041408