Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153 http://hdl.handle.net/1843/62748 |
Resumo: | Introduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy. |
id |
UFMG_9a45f43b946fc0cb9cddcad04c66d472 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/62748 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.Mentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemicEducação MédicaEducação de Graduação em MedicinaTutoresTutoriaEstudantes de MedicinaEducação MédicaMentoresTutoriaEstudantes de MedicinaEducação de Graduação em MedicinaIntroduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.Introdução: A mentoria é uma importante estratégia de ensino em cursos de graduação e no treinamento profissional, especialmente no momento em que o mundo vivencia a pandemia da Covid-19. Essa estratégia possibilita aprendizado dinâmico e coletivo, ao mesmo tempo que minimiza os impactos sociais e emocionais gerados pela pandemia, sem comprometer o isolamento físico. Relato de experiência: A experiência dos alunos da UFMG com a mentoria nos formatos presencial (realizada em 2019) e virtual (durante a pandemia de 2020) demonstrou que, apesar de a modalidade virtual ter aspectos negativos, as vantagens são superiores. O aspecto mais vantajoso elencado por todos os mentorandos foi a possibilidade de discutir temas que iam além do aprendizado da medicina, como uma forma de preparação prática para a vida profissional. Discussão: A mentoria é uma estratégia singular de grande importância na educação médica. O formato misto, composto por reuniões virtuais e presenciais, foi considerado o melhor modelo para sua aplicação. Conclusão: Acreditamos que o presente relato estimulará outras instituições a adotar disciplinas no formato de mentoria, além da utilização do recurso remoto como estratégia de ensinoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINAUFMG2024-01-12T19:37:50Z2024-01-12T19:37:50Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-2021015319815271http://hdl.handle.net/1843/62748engRevista Brasileira de Educação MédicaLiliane de Abreu Rosa de AlcântaraKarem Morgana Pereira MurtaThais Nascimento Viana Penna SouzaLuiz Carlos Molinari Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-12T20:51:53Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62748Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-12T20:51:53Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. Mentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemic |
title |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
spellingShingle |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. Liliane de Abreu Rosa de Alcântara Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Tutores Tutoria Estudantes de Medicina Educação Médica Mentores Tutoria Estudantes de Medicina Educação de Graduação em Medicina |
title_short |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
title_full |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
title_fullStr |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
title_full_unstemmed |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
title_sort |
Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19. |
author |
Liliane de Abreu Rosa de Alcântara |
author_facet |
Liliane de Abreu Rosa de Alcântara Karem Morgana Pereira Murta Thais Nascimento Viana Penna Souza Luiz Carlos Molinari Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Karem Morgana Pereira Murta Thais Nascimento Viana Penna Souza Luiz Carlos Molinari Gomes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Liliane de Abreu Rosa de Alcântara Karem Morgana Pereira Murta Thais Nascimento Viana Penna Souza Luiz Carlos Molinari Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Tutores Tutoria Estudantes de Medicina Educação Médica Mentores Tutoria Estudantes de Medicina Educação de Graduação em Medicina |
topic |
Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Tutores Tutoria Estudantes de Medicina Educação Médica Mentores Tutoria Estudantes de Medicina Educação de Graduação em Medicina |
description |
Introduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2024-01-12T19:37:50Z 2024-01-12T19:37:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153 19815271 http://hdl.handle.net/1843/62748 |
url |
https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153 http://hdl.handle.net/1843/62748 |
identifier_str_mv |
19815271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247989496348672 |