Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Karem Morgana Pereira Murta, Thais Nascimento Viana Penna Souza, Luiz Carlos Molinari Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153
http://hdl.handle.net/1843/62748
Resumo: Introduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.
id UFMG_9a45f43b946fc0cb9cddcad04c66d472
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/62748
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.Mentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemicEducação MédicaEducação de Graduação em MedicinaTutoresTutoriaEstudantes de MedicinaEducação MédicaMentoresTutoriaEstudantes de MedicinaEducação de Graduação em MedicinaIntroduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.Introdução: A mentoria é uma importante estratégia de ensino em cursos de graduação e no treinamento profissional, especialmente no momento em que o mundo vivencia a pandemia da Covid-19. Essa estratégia possibilita aprendizado dinâmico e coletivo, ao mesmo tempo que minimiza os impactos sociais e emocionais gerados pela pandemia, sem comprometer o isolamento físico. Relato de experiência: A experiência dos alunos da UFMG com a mentoria nos formatos presencial (realizada em 2019) e virtual (durante a pandemia de 2020) demonstrou que, apesar de a modalidade virtual ter aspectos negativos, as vantagens são superiores. O aspecto mais vantajoso elencado por todos os mentorandos foi a possibilidade de discutir temas que iam além do aprendizado da medicina, como uma forma de preparação prática para a vida profissional. Discussão: A mentoria é uma estratégia singular de grande importância na educação médica. O formato misto, composto por reuniões virtuais e presenciais, foi considerado o melhor modelo para sua aplicação. Conclusão: Acreditamos que o presente relato estimulará outras instituições a adotar disciplinas no formato de mentoria, além da utilização do recurso remoto como estratégia de ensinoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINAUFMG2024-01-12T19:37:50Z2024-01-12T19:37:50Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-2021015319815271http://hdl.handle.net/1843/62748engRevista Brasileira de Educação MédicaLiliane de Abreu Rosa de AlcântaraKarem Morgana Pereira MurtaThais Nascimento Viana Penna SouzaLuiz Carlos Molinari Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-12T20:51:53Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62748Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-12T20:51:53Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
Mentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemic
title Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
spellingShingle Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Tutores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação Médica
Mentores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
title_short Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
title_full Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
title_fullStr Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
title_full_unstemmed Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
title_sort Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
author Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
author_facet Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
Karem Morgana Pereira Murta
Thais Nascimento Viana Penna Souza
Luiz Carlos Molinari Gomes
author_role author
author2 Karem Morgana Pereira Murta
Thais Nascimento Viana Penna Souza
Luiz Carlos Molinari Gomes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
Karem Morgana Pereira Murta
Thais Nascimento Viana Penna Souza
Luiz Carlos Molinari Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Tutores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação Médica
Mentores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
topic Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Tutores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação Médica
Mentores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
description Introduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2024-01-12T19:37:50Z
2024-01-12T19:37:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153
19815271
http://hdl.handle.net/1843/62748
url https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153
http://hdl.handle.net/1843/62748
identifier_str_mv 19815271
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247989496348672