Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adriana de Souza Medeiros Batista
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Marcelo Rodrigues Batista, Divina Lúcia de Souza Medeiros Neder
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.452
http://hdl.handle.net/1843/57942
https://orcid.org/0000-0001-6834-7551
Resumo: The peaceful use of nuclear energy, both for secure energy and medical applications, needs to be disseminated among the lay public so that fear is not expressed as risk because of lack of knowledge. For this, it is valid the training effort among children of Basic Education, in the instigation to the conscious knowledge that must be consolidated throughout its school career. Thus, in the context of an extension project with a partnership between the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the Municipal Department of Education of the city of Santa Luzia, the theme "Energy: to Know to Understand"using the background of Disney's movie "Monsters S / A" (2001). In the movie the monsters use the energy of the children's cry, but they know them little, considering them toxic and serve in the project to establish analogy with the fear of nuclear energy. The project was developed in twenty-two public schools in the city. Classroom activities, lectures and model construction were the instruments used to observe the appropriation of concepts among students. The teachers answered a questionnaire about the development of the project activities. With the development of the project, it has been demonstrated that critical knowledge on the safe use of nuclear energy is being developed, through new correlations now aimed at a plausible comparison with other sources of energy. Teachers demonstrated involvement with the theme and willingness to address broader concepts of science and technology
id UFMG_a7f2d03e6fe4aeb0d072b5b3d29ea71b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/57942
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básicoEnergia nuclearDivulgação CientíficaMétodos e Técnicas de EnsinoEnergia nuclearComunidade e divulgação científicaThe peaceful use of nuclear energy, both for secure energy and medical applications, needs to be disseminated among the lay public so that fear is not expressed as risk because of lack of knowledge. For this, it is valid the training effort among children of Basic Education, in the instigation to the conscious knowledge that must be consolidated throughout its school career. Thus, in the context of an extension project with a partnership between the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the Municipal Department of Education of the city of Santa Luzia, the theme "Energy: to Know to Understand"using the background of Disney's movie "Monsters S / A" (2001). In the movie the monsters use the energy of the children's cry, but they know them little, considering them toxic and serve in the project to establish analogy with the fear of nuclear energy. The project was developed in twenty-two public schools in the city. Classroom activities, lectures and model construction were the instruments used to observe the appropriation of concepts among students. The teachers answered a questionnaire about the development of the project activities. With the development of the project, it has been demonstrated that critical knowledge on the safe use of nuclear energy is being developed, through new correlations now aimed at a plausible comparison with other sources of energy. Teachers demonstrated involvement with the theme and willingness to address broader concepts of science and technologyO uso pacífico da energia nuclear, tanto para obtenção de energia segura, quanto em aplicações médicas carece de divulgação entre o público leigo para que o medo não se expresse como risco por falta de conhecimento. Para tanto é válido o esforço de formação entre crianças do Ensino Básico, na instigação ao conhecimento consciente que deverá ser consolidado ao longo de sua trajetória escolar. Assim sendo, no contexto de um projeto de extensão com parceria entre a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a Secretaria Municipal de Educação da cidade de Santa Luzia, foi trabalhado entre alunos das escolas públicas o tema “Energia: Conhecer para Entender”, usando como pano de fundo o filme “Monstros S/A” da Disney (2001). No filme os monstros utilizam a energia do grito das crianças, mas as conhecem pouco, considerando-as tóxicas e serve no projeto para estabelecer analogia com o medo da energia nuclear. O projeto foi desenvolvido em vinte e duas escolas públicas da cidade. Atividades em sala de aula, palestras e construção de maquetes foram os instrumentos utilizados para observação da apropriação de conceitos entre os alunos. Os professores responderam a questionário sobre o desenvolvimento das atividades do projeto. Com o desenvolvimento do projeto ficou demonstrada formação de conhecimento crítico quanto ao uso seguro da energia nuclear, por meio de novas correlações voltadas agora a uma comparação plausível com outras fontes de energia. Os professores demonstraram envolvimento com o tema e disposição para abordarem conceitos mais amplos da Ciência e Tecnologia.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE ANATOMIA E IMAGEMUFMG2023-08-18T19:36:57Z2023-08-18T19:36:57Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.4522319-0612http://hdl.handle.net/1843/57942https://orcid.org/0000-0001-6834-7551porBrazilian Journal of Radiation SciencesAdriana de Souza Medeiros BatistaMarcelo Rodrigues BatistaDivina Lúcia de Souza Medeiros Nederinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-21T20:42:42Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/57942Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-21T20:42:42Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
title Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
spellingShingle Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
Adriana de Souza Medeiros Batista
Energia nuclear
Divulgação Científica
Métodos e Técnicas de Ensino
Energia nuclear
Comunidade e divulgação científica
title_short Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
title_full Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
title_fullStr Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
title_full_unstemmed Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
title_sort Divulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básico
author Adriana de Souza Medeiros Batista
author_facet Adriana de Souza Medeiros Batista
Marcelo Rodrigues Batista
Divina Lúcia de Souza Medeiros Neder
author_role author
author2 Marcelo Rodrigues Batista
Divina Lúcia de Souza Medeiros Neder
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adriana de Souza Medeiros Batista
Marcelo Rodrigues Batista
Divina Lúcia de Souza Medeiros Neder
dc.subject.por.fl_str_mv Energia nuclear
Divulgação Científica
Métodos e Técnicas de Ensino
Energia nuclear
Comunidade e divulgação científica
topic Energia nuclear
Divulgação Científica
Métodos e Técnicas de Ensino
Energia nuclear
Comunidade e divulgação científica
description The peaceful use of nuclear energy, both for secure energy and medical applications, needs to be disseminated among the lay public so that fear is not expressed as risk because of lack of knowledge. For this, it is valid the training effort among children of Basic Education, in the instigation to the conscious knowledge that must be consolidated throughout its school career. Thus, in the context of an extension project with a partnership between the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the Municipal Department of Education of the city of Santa Luzia, the theme "Energy: to Know to Understand"using the background of Disney's movie "Monsters S / A" (2001). In the movie the monsters use the energy of the children's cry, but they know them little, considering them toxic and serve in the project to establish analogy with the fear of nuclear energy. The project was developed in twenty-two public schools in the city. Classroom activities, lectures and model construction were the instruments used to observe the appropriation of concepts among students. The teachers answered a questionnaire about the development of the project activities. With the development of the project, it has been demonstrated that critical knowledge on the safe use of nuclear energy is being developed, through new correlations now aimed at a plausible comparison with other sources of energy. Teachers demonstrated involvement with the theme and willingness to address broader concepts of science and technology
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2023-08-18T19:36:57Z
2023-08-18T19:36:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.452
2319-0612
http://hdl.handle.net/1843/57942
https://orcid.org/0000-0001-6834-7551
url https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.452
http://hdl.handle.net/1843/57942
https://orcid.org/0000-0001-6834-7551
identifier_str_mv 2319-0612
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Radiation Sciences
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE ANATOMIA E IMAGEM
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE ANATOMIA E IMAGEM
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829846488088576