Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.47249/rba2022591 http://hdl.handle.net/1843/60470 https://orcid.org/0000-0003-0805-7581 |
Resumo: | In the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture. |
id |
UFMG_bc1b482a549dcf965da344ca94c1a1ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60470 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetizaçãoA look on literacy historic and contemporary processes and challengesAlfabetizaçãoCultura escritaCultura impressaCultura digitalAlfabetizaçãoAlfabetização -- HistóriaEscrita -- AprendizagemEscrita -- Estudo e ensinoIn the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture.No texto são tratados desafios históricos e contemporâneos relacionados à alfabetização. Na dimensão histórica, são problematizados alguns fatores extraescolares que explicam a difusão da alfabetização nos países ocidentais e alguns elementos que permitem considerar a relação entre alfabetização e sociedade, no Brasil. Na dimensão contemporânea, discutem-se a permanência de desafios históricos para alfabetizar, a necessidade de pensar a alfabetização em contextos culturais e históricos que envolvem tecnologias disponíveis em cada tempo, assim como alguns desafios da cultura escrita digital para a compreensão de mudanças e permanências na cultura escrita. Integram esses desafios o uso dos suportes, a disseminação de outros sistemas semióticos e a necessidade de estratégias para trazer, para o repertório dos alfabetizandos, a cultura manuscrita e a cultura impressa herdadas, bem como a cultura escrita digital.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOUFMG2023-11-01T21:58:33Z2023-11-01T21:58:33Z2022-03-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.47249/rba20225912446-8584http://hdl.handle.net/1843/60470https://orcid.org/0000-0003-0805-7581porRevista Brasileira de AlfabetizaçãoIsabel Cristina Alves da Silva Fradeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-11-01T21:58:33Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60470Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-11-01T21:58:33Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização A look on literacy historic and contemporary processes and challenges |
title |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
spellingShingle |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização Isabel Cristina Alves da Silva Frade Alfabetização Cultura escrita Cultura impressa Cultura digital Alfabetização Alfabetização -- História Escrita -- Aprendizagem Escrita -- Estudo e ensino |
title_short |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
title_full |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
title_fullStr |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
title_full_unstemmed |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
title_sort |
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização |
author |
Isabel Cristina Alves da Silva Frade |
author_facet |
Isabel Cristina Alves da Silva Frade |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Isabel Cristina Alves da Silva Frade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Cultura escrita Cultura impressa Cultura digital Alfabetização Alfabetização -- História Escrita -- Aprendizagem Escrita -- Estudo e ensino |
topic |
Alfabetização Cultura escrita Cultura impressa Cultura digital Alfabetização Alfabetização -- História Escrita -- Aprendizagem Escrita -- Estudo e ensino |
description |
In the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-24 2023-11-01T21:58:33Z 2023-11-01T21:58:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.47249/rba2022591 2446-8584 http://hdl.handle.net/1843/60470 https://orcid.org/0000-0003-0805-7581 |
url |
https://doi.org/10.47249/rba2022591 http://hdl.handle.net/1843/60470 https://orcid.org/0000-0003-0805-7581 |
identifier_str_mv |
2446-8584 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Alfabetização |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829653273280512 |