Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isabel Cristina Alves da Silva Frade
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.47249/rba2022591
http://hdl.handle.net/1843/60470
https://orcid.org/0000-0003-0805-7581
Resumo: In the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture.
id UFMG_bc1b482a549dcf965da344ca94c1a1ae
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/60470
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetizaçãoA look on literacy historic and contemporary processes and challengesAlfabetizaçãoCultura escritaCultura impressaCultura digitalAlfabetizaçãoAlfabetização -- HistóriaEscrita -- AprendizagemEscrita -- Estudo e ensinoIn the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture.No texto são tratados desafios históricos e contemporâneos relacionados à alfabetização. Na dimensão histórica, são problematizados alguns fatores extraescolares que explicam a difusão da alfabetização nos países ocidentais e alguns elementos que permitem considerar a relação entre alfabetização e sociedade, no Brasil. Na dimensão contemporânea, discutem-se a permanência de desafios históricos para alfabetizar, a necessidade de pensar a alfabetização em contextos culturais e históricos que envolvem tecnologias disponíveis em cada tempo, assim como alguns desafios da cultura escrita digital para a compreensão de mudanças e permanências na cultura escrita. Integram esses desafios o uso dos suportes, a disseminação de outros sistemas semióticos e a necessidade de estratégias para trazer, para o repertório dos alfabetizandos, a cultura manuscrita e a cultura impressa herdadas, bem como a cultura escrita digital.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOUFMG2023-11-01T21:58:33Z2023-11-01T21:58:33Z2022-03-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.47249/rba20225912446-8584http://hdl.handle.net/1843/60470https://orcid.org/0000-0003-0805-7581porRevista Brasileira de AlfabetizaçãoIsabel Cristina Alves da Silva Fradeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-11-01T21:58:33Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60470Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-11-01T21:58:33Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
A look on literacy historic and contemporary processes and challenges
title Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
spellingShingle Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
Isabel Cristina Alves da Silva Frade
Alfabetização
Cultura escrita
Cultura impressa
Cultura digital
Alfabetização
Alfabetização -- História
Escrita -- Aprendizagem
Escrita -- Estudo e ensino
title_short Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
title_full Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
title_fullStr Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
title_full_unstemmed Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
title_sort Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização
author Isabel Cristina Alves da Silva Frade
author_facet Isabel Cristina Alves da Silva Frade
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Isabel Cristina Alves da Silva Frade
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Cultura escrita
Cultura impressa
Cultura digital
Alfabetização
Alfabetização -- História
Escrita -- Aprendizagem
Escrita -- Estudo e ensino
topic Alfabetização
Cultura escrita
Cultura impressa
Cultura digital
Alfabetização
Alfabetização -- História
Escrita -- Aprendizagem
Escrita -- Estudo e ensino
description In the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-24
2023-11-01T21:58:33Z
2023-11-01T21:58:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.47249/rba2022591
2446-8584
http://hdl.handle.net/1843/60470
https://orcid.org/0000-0003-0805-7581
url https://doi.org/10.47249/rba2022591
http://hdl.handle.net/1843/60470
https://orcid.org/0000-0003-0805-7581
identifier_str_mv 2446-8584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Alfabetização
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829653273280512