A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/33235 |
Resumo: | This work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019. |
id |
UFMG_ce2ddae1f658d33c3459ecd800451824 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/33235 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MGThe promotion of inclusive education in a school community in Belo Horizonte - MGinclusãoIntegraçãoAcessibilidadeComunidade escolarEducação de criançasEducação inclusivaInclusão escolarAcessibilidadeComunidade e escolaThis work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019.Este trabalho surgiu da necessidade de promover a inclusão de forma mais efetiva na Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) Itamarati, escola onde atuo como professora da educação infantil. Durante a construção dele li declarações e leis, analisei conceitos e estudei o que diferentes autores abordam sobre o movimento da educação inclusiva, a inclusão escolar e as diferentes dimensões da acessibilidade, buscando assim me preparar para a construção de ações que envolvessem toda a comunidade escolar. Entre as seis ações propostas com o enfoque no tema inclusão, estão: os encontros realizados com as famílias na Escola de Pais sob a direção de variados convidados, os encontros com as professoras para sensibilização e reflexão da prática educativa, a construção de uma cartilha contendo desenhos dos alunos e familiares. As execuções das ações favoreceram a participação de toda a comunidade escolar e o envolvimento de professoras que resultaram no desenvolvimento de atitudes inclusivas ao longo do ano de 2019.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação BásicaUFMGErika lourençohttp://lattes.cnpq.br/9333855493250078Deolinda Armani TurciViviane Cornelio de Menezes2020-04-09T14:45:05Z2020-04-09T14:45:05Z2019-12-07Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/33235porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-04-10T06:21:44Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/33235Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-04-10T06:21:44Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG The promotion of inclusive education in a school community in Belo Horizonte - MG |
title |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
spellingShingle |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG Viviane Cornelio de Menezes inclusão Integração Acessibilidade Comunidade escolar Educação de crianças Educação inclusiva Inclusão escolar Acessibilidade Comunidade e escola |
title_short |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
title_full |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
title_fullStr |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
title_full_unstemmed |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
title_sort |
A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG |
author |
Viviane Cornelio de Menezes |
author_facet |
Viviane Cornelio de Menezes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Erika lourenço http://lattes.cnpq.br/9333855493250078 Deolinda Armani Turci |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viviane Cornelio de Menezes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inclusão Integração Acessibilidade Comunidade escolar Educação de crianças Educação inclusiva Inclusão escolar Acessibilidade Comunidade e escola |
topic |
inclusão Integração Acessibilidade Comunidade escolar Educação de crianças Educação inclusiva Inclusão escolar Acessibilidade Comunidade e escola |
description |
This work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-07 2020-04-09T14:45:05Z 2020-04-09T14:45:05Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/33235 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/33235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829829208604672 |