A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viviane Cornelio de Menezes
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/33235
Resumo: This work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019.
id UFMG_ce2ddae1f658d33c3459ecd800451824
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/33235
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MGThe promotion of inclusive education in a school community in Belo Horizonte - MGinclusãoIntegraçãoAcessibilidadeComunidade escolarEducação de criançasEducação inclusivaInclusão escolarAcessibilidadeComunidade e escolaThis work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019.Este trabalho surgiu da necessidade de promover a inclusão de forma mais efetiva na Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) Itamarati, escola onde atuo como professora da educação infantil. Durante a construção dele li declarações e leis, analisei conceitos e estudei o que diferentes autores abordam sobre o movimento da educação inclusiva, a inclusão escolar e as diferentes dimensões da acessibilidade, buscando assim me preparar para a construção de ações que envolvessem toda a comunidade escolar. Entre as seis ações propostas com o enfoque no tema inclusão, estão: os encontros realizados com as famílias na Escola de Pais sob a direção de variados convidados, os encontros com as professoras para sensibilização e reflexão da prática educativa, a construção de uma cartilha contendo desenhos dos alunos e familiares. As execuções das ações favoreceram a participação de toda a comunidade escolar e o envolvimento de professoras que resultaram no desenvolvimento de atitudes inclusivas ao longo do ano de 2019.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação BásicaUFMGErika lourençohttp://lattes.cnpq.br/9333855493250078Deolinda Armani TurciViviane Cornelio de Menezes2020-04-09T14:45:05Z2020-04-09T14:45:05Z2019-12-07Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/33235porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-04-10T06:21:44Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/33235Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-04-10T06:21:44Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
The promotion of inclusive education in a school community in Belo Horizonte - MG
title A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
spellingShingle A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
Viviane Cornelio de Menezes
inclusão
Integração
Acessibilidade
Comunidade escolar
Educação de crianças
Educação inclusiva
Inclusão escolar
Acessibilidade
Comunidade e escola
title_short A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
title_full A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
title_fullStr A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
title_full_unstemmed A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
title_sort A promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MG
author Viviane Cornelio de Menezes
author_facet Viviane Cornelio de Menezes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Erika lourenço
http://lattes.cnpq.br/9333855493250078
Deolinda Armani Turci
dc.contributor.author.fl_str_mv Viviane Cornelio de Menezes
dc.subject.por.fl_str_mv inclusão
Integração
Acessibilidade
Comunidade escolar
Educação de crianças
Educação inclusiva
Inclusão escolar
Acessibilidade
Comunidade e escola
topic inclusão
Integração
Acessibilidade
Comunidade escolar
Educação de crianças
Educação inclusiva
Inclusão escolar
Acessibilidade
Comunidade e escola
description This work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-07
2020-04-09T14:45:05Z
2020-04-09T14:45:05Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/33235
url http://hdl.handle.net/1843/33235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básica
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829829208604672