Fatores associados à prática de atividade física entre professores do nivel básico de ensino
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3037 http://hdl.handle.net/1843/57773 https://orcid.org/0000-0003-3329-8133 https://orcid.org/0000-0002-4477-5241 https://orcid.org/0000-0001-8371-863X https://orcid.org/0000-0001-5185-5381 https://orcid.org/0000-0002-0331-0747 |
Resumo: | To evaluate the factors associated with the level of physical activity (PA) in teachers of Montes Claros. The study was conducted in 2016 with 760 teachers from 35 schools of Basic Education. Sociodemographic characteristics were evaluated as well as Morbidities, Anthropometric measurements; Subjective health issues; Behaviors and habits. The International Physical Activity Questionnaire, short version, was used to assess the level of PA. Logistic regression was performed to estimate the association between exposures and sufficient PA practice (significance level of 5%). The odds of being sufficiently active were higher among the unmarried and divorced people (OR: 1.57; 95% CI: 1.13-2.18); with a psychological and social quality of life domains unsatisfactory (OR: 1.57, 95% CI 1.06-2.34 and OR: 1.46, 95% CI 1.01-2.11, respectively) and was lower among people of social class B (OR: 0.50, 95% CI: 0.30 - 0.85), with regular self-rated health (OR: 0.59, 95% CI 0.39-0.81), and with unsatisfactory literacy in health (OR: 0.62, 95% CI: 0.45-0.87). In the sample, a low frequency of sufficient PA was found. Marital status, quality of life, self-perception of health, and health literacy were factors associated with the prevalence of PA among teachers. |
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Fatores associados à prática de atividade física entre professores do nivel básico de ensinoFactors associated with the practice of physical activity in teachers of basic educationAtividade físicaPrevalênciaSedentarismoExercício físicoPrevalênciaComportamento sedentárioTo evaluate the factors associated with the level of physical activity (PA) in teachers of Montes Claros. The study was conducted in 2016 with 760 teachers from 35 schools of Basic Education. Sociodemographic characteristics were evaluated as well as Morbidities, Anthropometric measurements; Subjective health issues; Behaviors and habits. The International Physical Activity Questionnaire, short version, was used to assess the level of PA. Logistic regression was performed to estimate the association between exposures and sufficient PA practice (significance level of 5%). The odds of being sufficiently active were higher among the unmarried and divorced people (OR: 1.57; 95% CI: 1.13-2.18); with a psychological and social quality of life domains unsatisfactory (OR: 1.57, 95% CI 1.06-2.34 and OR: 1.46, 95% CI 1.01-2.11, respectively) and was lower among people of social class B (OR: 0.50, 95% CI: 0.30 - 0.85), with regular self-rated health (OR: 0.59, 95% CI 0.39-0.81), and with unsatisfactory literacy in health (OR: 0.62, 95% CI: 0.45-0.87). In the sample, a low frequency of sufficient PA was found. Marital status, quality of life, self-perception of health, and health literacy were factors associated with the prevalence of PA among teachers.O objetivo desse estudo foi avaliar os fatores associados ao nível de atividade física (AF) em professores de Montes Claros. Estudo realizado em 2016 com 760 professores de 35 escolas da Educação Básica de ensino. Foram avaliadas características sociodemográficas; Morbidades, Medidas antropométricas; Questões subjetivas em saúde; Comportamentos e hábitos. Para avaliação do nível de AF utilizou-se o Questionário Internacional de Atividade Física , versão curta. Realizou-se regressão logística para estimar a associação entre exposições e prática suficiente de AF (nível de significância 5%). A chance de ser suficientemente ativo foi maior entre os que não vivem com parceiros (OR: 1,57; IC95% 1,13-2,18); com domínio psicológico e social da qualidade de vida insatisfatório (OR:1,57; IC95% 1,06-2,34 e OR:1,46; IC95% 1,01-2,11, respectivamente) e foi menor entre as pessoas de classe social B, (OR:0,50; IC95% 0,30-0,85), com autopercepção regular da saúde (OR: 0,59; IC95% 0,39-0,81) e com alfabetização insatisfatória em saúde (OR: 0,62; IC95%: 0,45-0,87). Na amostra foi encontrada baixa frequência de AF suficiente. O estado civil, a qualidade de vida, a autopercepção de saúde e a alfabetização em saúde foram fatores associados à prevalência de AF entre os professores.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICAMED - DEPARTAMENTO DE CLÍNICA MÉDICAUFMG2023-08-11T21:05:58Z2023-08-11T21:05:58Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.30372448-2455http://hdl.handle.net/1843/57773https://orcid.org/0000-0003-3329-8133https://orcid.org/0000-0002-4477-5241https://orcid.org/0000-0001-8371-863Xhttps://orcid.org/0000-0001-5185-5381https://orcid.org/0000-0002-0331-0747porJournal of Physical EducationRosângela Ramos Veloso SilvaAlexandra Dias MoreiraTatiana Almeida MagalhãesMarta Raquel Mendes VieiraDesirée Sant'Ana Haikalinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-11T21:30:53Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/57773Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-11T21:30:53Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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