Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/1984-6398201812398 http://hdl.handle.net/1843/58050 https://orcid.org/0000-0003-4165-8629 https://orcid.org/0000-0002-3546-7095 |
Resumo: | Both in face-to-face and distance learning, the development of oral skills in foreign languages faces many difficulties in the Brazilian educational context, which indicates a great demand for effective ways of teaching and learning oral English skills. From an ecological perspective, this study aimed at investigating the affordances of digital technologies for developing oral skills in English through the perceptions of Languages and Literature students of the Federal University of Minas Gerais that used internet tools and apps to do weekly assignments from an online course. For this group of learners, the digital interactive technologies allowed them not only to plan and (re)record their oral production, but also to practice the oral comprehension, being capable of identifying their mistakes and difficulties. |
id |
UFMG_d3e474ed63f61c9e4ffc22f37415aacd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/58050 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglêsAffordances of digital technologies for the development of oral skills in englishAffordancesHabilidades oraisLíngua inglesaTecnologias digitaisTecnologia educacionalLíngua inglesa - Métodos de ensinoLíngua inglesa - Estudo e ensinoBoth in face-to-face and distance learning, the development of oral skills in foreign languages faces many difficulties in the Brazilian educational context, which indicates a great demand for effective ways of teaching and learning oral English skills. From an ecological perspective, this study aimed at investigating the affordances of digital technologies for developing oral skills in English through the perceptions of Languages and Literature students of the Federal University of Minas Gerais that used internet tools and apps to do weekly assignments from an online course. For this group of learners, the digital interactive technologies allowed them not only to plan and (re)record their oral production, but also to practice the oral comprehension, being capable of identifying their mistakes and difficulties.O desenvolvimento das habilidades orais em língua estrangeira enfrenta muitas dificuldades no contexto educacional brasileiro, nas modalidades tanto presencial quanto a distância, o que indica uma demanda por maneiras efetivas de ensinar e aprender habilidades orais em inglês. Abordando uma perspectiva ecológica, esta pesquisa buscou investigar as affordances de tecnologias digitais para desenvolver as habilidades orais em língua inglesa por meio das percepções de estudantes de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais que usaram ferramentas e aplicativos da internet para realizar tarefas semanais de uma disciplina on-line. Para o grupo de aprendizes em questão, as tecnologias digitais interativas permitiram o planejamento e a (re)gravação de suas produções orais, assim como a prática da compreensão oral, possibilitando que eles identificassem seus erros e dificuldades.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2023-08-22T13:26:47Z2023-08-22T13:26:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1984-63982018123981984-6398http://hdl.handle.net/1843/58050https://orcid.org/0000-0003-4165-8629https://orcid.org/0000-0002-3546-7095porRevista brasileira de linguística aplicadaRonaldo Corrêa Gomes JuniorGabriela Santos TeixeiraMayra Garcia da SilvaCynthia Maria Aguilar Paulinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-22T13:26:48Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/58050Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-22T13:26:48Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês Affordances of digital technologies for the development of oral skills in english |
title |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
spellingShingle |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês Ronaldo Corrêa Gomes Junior Affordances Habilidades orais Língua inglesa Tecnologias digitais Tecnologia educacional Língua inglesa - Métodos de ensino Língua inglesa - Estudo e ensino |
title_short |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
title_full |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
title_fullStr |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
title_full_unstemmed |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
title_sort |
Affordances de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês |
author |
Ronaldo Corrêa Gomes Junior |
author_facet |
Ronaldo Corrêa Gomes Junior Gabriela Santos Teixeira Mayra Garcia da Silva Cynthia Maria Aguilar Paulino |
author_role |
author |
author2 |
Gabriela Santos Teixeira Mayra Garcia da Silva Cynthia Maria Aguilar Paulino |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ronaldo Corrêa Gomes Junior Gabriela Santos Teixeira Mayra Garcia da Silva Cynthia Maria Aguilar Paulino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Affordances Habilidades orais Língua inglesa Tecnologias digitais Tecnologia educacional Língua inglesa - Métodos de ensino Língua inglesa - Estudo e ensino |
topic |
Affordances Habilidades orais Língua inglesa Tecnologias digitais Tecnologia educacional Língua inglesa - Métodos de ensino Língua inglesa - Estudo e ensino |
description |
Both in face-to-face and distance learning, the development of oral skills in foreign languages faces many difficulties in the Brazilian educational context, which indicates a great demand for effective ways of teaching and learning oral English skills. From an ecological perspective, this study aimed at investigating the affordances of digital technologies for developing oral skills in English through the perceptions of Languages and Literature students of the Federal University of Minas Gerais that used internet tools and apps to do weekly assignments from an online course. For this group of learners, the digital interactive technologies allowed them not only to plan and (re)record their oral production, but also to practice the oral comprehension, being capable of identifying their mistakes and difficulties. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2023-08-22T13:26:47Z 2023-08-22T13:26:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/1984-6398201812398 1984-6398 http://hdl.handle.net/1843/58050 https://orcid.org/0000-0003-4165-8629 https://orcid.org/0000-0002-3546-7095 |
url |
https://doi.org/10.1590/1984-6398201812398 http://hdl.handle.net/1843/58050 https://orcid.org/0000-0003-4165-8629 https://orcid.org/0000-0002-3546-7095 |
identifier_str_mv |
1984-6398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista brasileira de linguística aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829801358426112 |