Eu jogo, eu juro: leituras do per-forma-tivo em Pessoa, Helder e Llansol
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.11606/va.v0i32.126075 http://hdl.handle.net/1843/58189 https://orcid.org/0000-0002-6606-116X |
Resumo: | From a brief discussion about the insurgency of a performative perspective in Fernando Pessoa, the present article aims to propose a comparative study between the notion of poemacto in Herbert Helder and the drama-poesia of Maria Gabriela Llansol, showing to what different tasks the poetic use of language is linked. Through the formulations of these two Portuguese writers, the intertwining of form-poetry with other genres and other procedures is also discussed, evidencing outputs for the question of contemporary poetry. |
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Eu jogo, eu juro: leituras do per-forma-tivo em Pessoa, Helder e LlansolI play, I swear: readings of the per-form-ative in Pessoa, Helder and LlansolFernando PessoaHerberto Helder,Maria Gabriela LlansolPoesia contemporâneaPoesia portuguesaFrom a brief discussion about the insurgency of a performative perspective in Fernando Pessoa, the present article aims to propose a comparative study between the notion of poemacto in Herbert Helder and the drama-poesia of Maria Gabriela Llansol, showing to what different tasks the poetic use of language is linked. Through the formulations of these two Portuguese writers, the intertwining of form-poetry with other genres and other procedures is also discussed, evidencing outputs for the question of contemporary poetry.A partir de uma breve discussão a respeito da insurgência de uma perspectiva performativa em Fernando Pessoa, o presente artigo objetiva propor um estudo comparativo entre a noção de poemacto em Herberto Helder e o drama-poesia de Maria Gabriela Llansol, evidenciando a que diferentes tarefas o uso poético da linguagem se vincula. Por meio das formulações desses dois escritores portugueses, discute-se também o entrelaçamento da forma-poesia com outros gêneros e outros procedimentos, evidenciando pontos de fuga para a questão da poesia no contemporâneo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2023-08-24T18:30:05Z2023-08-24T18:30:05Z2017-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.11606/va.v0i32.1260752317-8086http://hdl.handle.net/1843/581890000-0002-6606-116Xhttps://orcid.org/0000-0002-6606-116XporVia atlânticaSabrina Sedlmayer PintoCarolina Angladainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-11-18T00:27:04Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/58189Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-11-18T00:27:04Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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