A Base Nacional Comum Curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docente
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.915 http://hdl.handle.net/1843/41525 |
Resumo: | This paper originated as a ramification from a discussion panel held in August of 2019 as part of the 14th National Meeting of Geography Education Practices (14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, ENPEG), at UNICAMP, Campinas, Brazil, and was developed as an essay that articulates debates in the field of Curriculum and of the framework of Pedagogical Content Knowledge with the propositions contained in the Brazilian Common Core Standards (Base Nacional Comum Curricular de Geografia, BNCC) for Geography during elementary and middle education in Brazil. This work aims to ignite a conversation about the challenges brought about by the current BNCC proposition for Geography teacher’s geographic knowledge, their training – initial and continuing – and the organization of their educational practices based on the curricula built under the BNCC. I will seek to point out an alternative understanding of the BNCC that could subsidize the teachers of basic education level. Regarding teacher’s training, I will limit myself to commenting on the limits of the current curricula for the Geography Education degrees and the possibilities I see in the BNCC. |
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A Base Nacional Comum Curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docenteThe Brazilian Common Core Standards and the production of pedagogical practices fos school geography: developments in teaching trainingCurrículoBase Nacional Comum CurricularFormação docenteConhecimento pedagógico do conteúdoEnsino de geografiaGeografia - CurrículosGeografia - Estudo e ensinoProfessores - FormaçãoEnsino - Legislação - BrasilThis paper originated as a ramification from a discussion panel held in August of 2019 as part of the 14th National Meeting of Geography Education Practices (14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, ENPEG), at UNICAMP, Campinas, Brazil, and was developed as an essay that articulates debates in the field of Curriculum and of the framework of Pedagogical Content Knowledge with the propositions contained in the Brazilian Common Core Standards (Base Nacional Comum Curricular de Geografia, BNCC) for Geography during elementary and middle education in Brazil. This work aims to ignite a conversation about the challenges brought about by the current BNCC proposition for Geography teacher’s geographic knowledge, their training – initial and continuing – and the organization of their educational practices based on the curricula built under the BNCC. I will seek to point out an alternative understanding of the BNCC that could subsidize the teachers of basic education level. Regarding teacher’s training, I will limit myself to commenting on the limits of the current curricula for the Geography Education degrees and the possibilities I see in the BNCC.Este artigo é um desdobramento da mesa de debates ocorrida em agosto de 2019, no 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia-ENPEG, na UNICAMP, Currículo e a teoria do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo com as proposições da Base Nacional Comum Curricular de Geografia (BNCC Geografia) para os anos iniciais e finais do ensino fundamental brasileiro. O objetivo central do trabalho é colocar em diálogo os desafios postos pela proposição de conhecimentos geográficos pela atual BNCC ao professor de Geografia, à sua formação - inicial e continuada -,e à organização de suas práticas pedagógicas a partir dos currículos construídos sob a égide da base. Buscarei apontar uma alternativa de leitura da base com vistas a subsidiar o professor atuante na educação básica. Quanto à formação docente, me aterei a discorrer sobre os limites dos atuais currículos formativos das licenciaturas em Geografia e as possibilidades que eu vejo expressas na BNCC.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2022-05-10T21:26:34Z2022-05-10T21:26:34Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.9152236-3904http://hdl.handle.net/1843/41525porRevista Brasileira de Educação em GeografiaValéria de Oliveira Roque Ascençãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-05-10T21:26:34Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/41525Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-05-10T21:26:34Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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