Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/70393 |
Resumo: | This research discusses the ways in which the dance actions of the choreographer as a public employee contribute to the maintenance and mobilization of democracy within the university. Its delimitation is set within the context of Brazilian Federal public universities, specifically, the institutions where technical choreographers are present. The need for this study arose from the challenges faced by public universities due to the commodification of Education and the author's concerns during her trajectory as a technical choreographer at an institution facing so many crises ⎯ Federal universities in Brazil. Thus, through the intersection of ideas from André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), other scholars from the fields of Education and Dance, and the information and data gathered in interviews with technical choreographers, resonance of important issues was observed whose recurrence pointed to a choreopolitical performance by these public employees. Such performance grounded the idea of choreodemocracy materialized through the dimensions of autonomy, legitimacy, equality, and reciprocity. |
id |
UFMG_de97c040e87d72605ea145dd650f3184 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/70393 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidadeDançaServidor técnico coreógrafoCoreodemocraciaUniversidade Federal BrasileiraCoreopolíticaCoreógrafosUniversidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicosDança - Aspectos sociaisArte e educaçãoAutodeterminação (Educação)This research discusses the ways in which the dance actions of the choreographer as a public employee contribute to the maintenance and mobilization of democracy within the university. Its delimitation is set within the context of Brazilian Federal public universities, specifically, the institutions where technical choreographers are present. The need for this study arose from the challenges faced by public universities due to the commodification of Education and the author's concerns during her trajectory as a technical choreographer at an institution facing so many crises ⎯ Federal universities in Brazil. Thus, through the intersection of ideas from André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), other scholars from the fields of Education and Dance, and the information and data gathered in interviews with technical choreographers, resonance of important issues was observed whose recurrence pointed to a choreopolitical performance by these public employees. Such performance grounded the idea of choreodemocracy materialized through the dimensions of autonomy, legitimacy, equality, and reciprocity.Esta pesquisa discute as maneiras pelas quais as ações de dança dos servidores técnicos coreógrafos contribuem para a manutenção e mobilização da democracia na universidade. Sua delimitação se dá no contexto das universidades públicas federais brasileiras, nas instituições onde há a presença de técnicos coreógrafos. A necessidade deste estudo surgiu dos desafios enfrentados pelas universidades públicas devido à mercantilização da Educação e das inquietações da autora durante sua trajetória como técnica coreógrafa nessa universidade em crise. Assim, a partir do cruzamento entre ideias de André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), outros estudiosos das áreas da educação e da dança e as informações e dados levantados em entrevistas com os técnicos coreógrafos, observou-se a ressonância de importantes questões cuja recorrência apontou para uma atuação coreopolítica destes servidores. Tal atuação fundamentou a ideia de coreodemocracia materializada por meio das dimensões da autonomia, da legitimidade, da igualdade e da reciprocidade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGMônica Medeiros Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/6739544971574698Ana Clara Lima Buratto SilvaLenira Peral RengelGabriela Córdova ChristófaroArnaldo Leite de AlvarengaCarolina Lage Gualberto2024-07-12T11:47:53Z2024-07-12T11:47:53Z2024-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/70393porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-12T11:47:53Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/70393Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-12T11:47:53Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
title |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
spellingShingle |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade Carolina Lage Gualberto Dança Servidor técnico coreógrafo Coreodemocracia Universidade Federal Brasileira Coreopolítica Coreógrafos Universidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicos Dança - Aspectos sociais Arte e educação Autodeterminação (Educação) |
title_short |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
title_full |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
title_fullStr |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
title_full_unstemmed |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
title_sort |
Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade |
author |
Carolina Lage Gualberto |
author_facet |
Carolina Lage Gualberto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mônica Medeiros Ribeiro http://lattes.cnpq.br/6739544971574698 Ana Clara Lima Buratto Silva Lenira Peral Rengel Gabriela Córdova Christófaro Arnaldo Leite de Alvarenga |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carolina Lage Gualberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Servidor técnico coreógrafo Coreodemocracia Universidade Federal Brasileira Coreopolítica Coreógrafos Universidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicos Dança - Aspectos sociais Arte e educação Autodeterminação (Educação) |
topic |
Dança Servidor técnico coreógrafo Coreodemocracia Universidade Federal Brasileira Coreopolítica Coreógrafos Universidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicos Dança - Aspectos sociais Arte e educação Autodeterminação (Educação) |
description |
This research discusses the ways in which the dance actions of the choreographer as a public employee contribute to the maintenance and mobilization of democracy within the university. Its delimitation is set within the context of Brazilian Federal public universities, specifically, the institutions where technical choreographers are present. The need for this study arose from the challenges faced by public universities due to the commodification of Education and the author's concerns during her trajectory as a technical choreographer at an institution facing so many crises ⎯ Federal universities in Brazil. Thus, through the intersection of ideas from André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), other scholars from the fields of Education and Dance, and the information and data gathered in interviews with technical choreographers, resonance of important issues was observed whose recurrence pointed to a choreopolitical performance by these public employees. Such performance grounded the idea of choreodemocracy materialized through the dimensions of autonomy, legitimacy, equality, and reciprocity. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-12T11:47:53Z 2024-07-12T11:47:53Z 2024-05-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/70393 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/70393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829705226027008 |