Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilmoni Geraldo Garcia
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/32948
Resumo: The research work was developed considering the study, analysis and possible applications of New Information and Communication Technologies in didactic sequences planning to teach geography in the last 2 grades of elementary school, specially aiming at the understanding of what these technologies are, their functions in education, as well as the way their fusion to the school environment may and should occur, using the project with the didactic sequences to achieve those objectives. These sequences are presented in the number of five and built throughout the same number of subjects taught during the first two semesters of the course are related to different geography subjects studied throughout the last two grades of elementary school, which are: Asian natural environment, orientation and localization, the European Union, the climate of the American continent and Brazilian regions. Starting from the analysis of this process of building and studying the sequences, besides the practical use of some of them in the school environment, not only the understanding of the strengths of these pedagogical tools to build knowledge and the learning process was improved, but also better parameters of the use of NICTs in the same process were established, improving, at the same time, the teaching work developed by the author of this research work.
id UFMG_e0aada1e46836d299ffc09271f178994
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/32948
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino FundamentalConstruction of didactic sequences using digital technologies for teaching Geography in the final years of fundamental educationNovas Tecnologias da Informação e ComunicaçãoSequências didáticasGeografiaEducaçãoGeografia - Estudo e ensinoEducação - Ensino fundamentalPráticas de ensino - Tecnologias digitaisThe research work was developed considering the study, analysis and possible applications of New Information and Communication Technologies in didactic sequences planning to teach geography in the last 2 grades of elementary school, specially aiming at the understanding of what these technologies are, their functions in education, as well as the way their fusion to the school environment may and should occur, using the project with the didactic sequences to achieve those objectives. These sequences are presented in the number of five and built throughout the same number of subjects taught during the first two semesters of the course are related to different geography subjects studied throughout the last two grades of elementary school, which are: Asian natural environment, orientation and localization, the European Union, the climate of the American continent and Brazilian regions. Starting from the analysis of this process of building and studying the sequences, besides the practical use of some of them in the school environment, not only the understanding of the strengths of these pedagogical tools to build knowledge and the learning process was improved, but also better parameters of the use of NICTs in the same process were established, improving, at the same time, the teaching work developed by the author of this research work.O trabalho foi desenvolvido a partir do estudo, análise e possíveis aplicações das Novas Tecnologias da Informação e Comunicação na construção de sequências didáticas para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental, objetivando, especialmente, a compreensão do que são estas tecnologias, suas aplicabilidades na educação, bem como de que forma pode e deve ocorrer sua integração ao ambiente escolar, utilizando para isso o trabalho com as sequências didáticas. Estas, por sua vez, são apresentadas em número de cinco e construídas ao longo de um mesmo número de disciplinas ministradas durante os dois primeiros semestres do curso e relacionadas a diferentes conteúdos de Geografia trabalhados ao longo dos anos finais do Ensino Fundamental, quais sejam: meio natural asiático, orientação e localização, a União Europeia, climas da América e regiões brasileiras. A partir da análise deste processo de construção e estudo das sequências, além da aplicação prática de parte delas no ambiente escolar, aprimorou-se não apenas a compreensão das potencialidades deste instrumento pedagógico para a construção do conhecimento e do processo de ensino-aprendizagem, como também se estabeleceu melhores parâmetros para a utilização das NTICs dentro deste mesmo processo, melhorando, ao mesmo tempo, o trabalho docente desenvolvido pelo autor deste trabalho.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0UFMGVanessa Avelar Cappelle Fonsecahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=C5BD959676FE00A027FF72D84F23B893.jb_buscacv_219-1#Samuel Moreira MarquesVilmoni Geraldo Garcia2020-03-17T14:40:09Z2020-03-17T14:40:09Z2019-11-30Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/32948porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-03-18T06:01:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/32948Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-03-18T06:01:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
Construction of didactic sequences using digital technologies for teaching Geography in the final years of fundamental education
title Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
spellingShingle Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
Vilmoni Geraldo Garcia
Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Sequências didáticas
Geografia
Educação
Geografia - Estudo e ensino
Educação - Ensino fundamental
Práticas de ensino - Tecnologias digitais
title_short Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
title_full Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
title_fullStr Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
title_sort Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais para o ensino de Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental
author Vilmoni Geraldo Garcia
author_facet Vilmoni Geraldo Garcia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vanessa Avelar Cappelle Fonseca
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=C5BD959676FE00A027FF72D84F23B893.jb_buscacv_219-1#
Samuel Moreira Marques
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilmoni Geraldo Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Sequências didáticas
Geografia
Educação
Geografia - Estudo e ensino
Educação - Ensino fundamental
Práticas de ensino - Tecnologias digitais
topic Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Sequências didáticas
Geografia
Educação
Geografia - Estudo e ensino
Educação - Ensino fundamental
Práticas de ensino - Tecnologias digitais
description The research work was developed considering the study, analysis and possible applications of New Information and Communication Technologies in didactic sequences planning to teach geography in the last 2 grades of elementary school, specially aiming at the understanding of what these technologies are, their functions in education, as well as the way their fusion to the school environment may and should occur, using the project with the didactic sequences to achieve those objectives. These sequences are presented in the number of five and built throughout the same number of subjects taught during the first two semesters of the course are related to different geography subjects studied throughout the last two grades of elementary school, which are: Asian natural environment, orientation and localization, the European Union, the climate of the American continent and Brazilian regions. Starting from the analysis of this process of building and studying the sequences, besides the practical use of some of them in the school environment, not only the understanding of the strengths of these pedagogical tools to build knowledge and the learning process was improved, but also better parameters of the use of NICTs in the same process were established, improving, at the same time, the teaching work developed by the author of this research work.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
2020-03-17T14:40:09Z
2020-03-17T14:40:09Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/32948
url http://hdl.handle.net/1843/32948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829654373236736