Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.47249/rba2023748 http://hdl.handle.net/1843/77802 https://orcid.org/0000-0003-0668-1989 https://orcid.org/0000-0001-6392-4591 |
Resumo: | This article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings. |
id |
UFMG_ebaaf506a94c719c47ead4925014defb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/77802 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda SoaresLiteracy in literacy curricular policies: power-knowledge relations around the concept formulated by Magda SoaresCurrículoAlfabetizaçãoLetramentoBNCCPNACurrículosLetramentoAlfabetizaçãoThis article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings.Este artigo objetiva analisar como duas políticas curriculares recentes - Base Nacional Comum Curricular e a Política Nacional de Alfabetização - se relacionam com o conceito de “letramento”, como proposto por Magda Soares. Apoiadas numa perspectiva pós-estrutural, entendemos as políticas como luta pela significação e observamos como há uma disputa entre letramento e literacia na significação em torno do que é alfabetização. Argumenta-se, com base na análise discursiva como metodologia, que o uso de literacia, tal como é feito na PNA, tenta apagar o conceito de letramento a partir da concepção de “evidência científica” como fundamento para a alfabetização. Observamos o modo como “letramento” é articulado nas políticas, por vezes se aproxima e/ou se afasta das contribuições teóricas de Magda Soares, produzindo sentidos diversos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2024-11-04T20:05:15Z2024-11-04T20:05:15Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.47249/rba20237482446-8584http://hdl.handle.net/1843/77802https://orcid.org/0000-0003-0668-1989https://orcid.org/0000-0001-6392-4591porRevista Brasileira De AlfabetizaçãoMaria Carolina da Silva CaldeiraRita de Cássia Prazeres Frangellainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-04T20:28:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77802Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-04T20:28:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares Literacy in literacy curricular policies: power-knowledge relations around the concept formulated by Magda Soares |
title |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
spellingShingle |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares Maria Carolina da Silva Caldeira Currículo Alfabetização Letramento BNCC PNA Currículos Letramento Alfabetização |
title_short |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
title_full |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
title_fullStr |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
title_full_unstemmed |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
title_sort |
Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares |
author |
Maria Carolina da Silva Caldeira |
author_facet |
Maria Carolina da Silva Caldeira Rita de Cássia Prazeres Frangella |
author_role |
author |
author2 |
Rita de Cássia Prazeres Frangella |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria Carolina da Silva Caldeira Rita de Cássia Prazeres Frangella |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Alfabetização Letramento BNCC PNA Currículos Letramento Alfabetização |
topic |
Currículo Alfabetização Letramento BNCC PNA Currículos Letramento Alfabetização |
description |
This article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023 2024-11-04T20:05:15Z 2024-11-04T20:05:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.47249/rba2023748 2446-8584 http://hdl.handle.net/1843/77802 https://orcid.org/0000-0003-0668-1989 https://orcid.org/0000-0001-6392-4591 |
url |
https://doi.org/10.47249/rba2023748 http://hdl.handle.net/1843/77802 https://orcid.org/0000-0003-0668-1989 https://orcid.org/0000-0001-6392-4591 |
identifier_str_mv |
2446-8584 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira De Alfabetização |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248258524250112 |