Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maria Carolina da Silva Caldeira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rita de Cássia Prazeres Frangella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.47249/rba2023748
http://hdl.handle.net/1843/77802
https://orcid.org/0000-0003-0668-1989
https://orcid.org/0000-0001-6392-4591
Resumo: This article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings.
id UFMG_ebaaf506a94c719c47ead4925014defb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/77802
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda SoaresLiteracy in literacy curricular policies: power-knowledge relations around the concept formulated by Magda SoaresCurrículoAlfabetizaçãoLetramentoBNCCPNACurrículosLetramentoAlfabetizaçãoThis article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings.Este artigo objetiva analisar como duas políticas curriculares recentes - Base Nacional Comum Curricular e a Política Nacional de Alfabetização - se relacionam com o conceito de “letramento”, como proposto por Magda Soares. Apoiadas numa perspectiva pós-estrutural, entendemos as políticas como luta pela significação e observamos como há uma disputa entre letramento e literacia na significação em torno do que é alfabetização. Argumenta-se, com base na análise discursiva como metodologia, que o uso de literacia, tal como é feito na PNA, tenta apagar o conceito de letramento a partir da concepção de “evidência científica” como fundamento para a alfabetização. Observamos o modo como “letramento” é articulado nas políticas, por vezes se aproxima e/ou se afasta das contribuições teóricas de Magda Soares, produzindo sentidos diversos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2024-11-04T20:05:15Z2024-11-04T20:05:15Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.47249/rba20237482446-8584http://hdl.handle.net/1843/77802https://orcid.org/0000-0003-0668-1989https://orcid.org/0000-0001-6392-4591porRevista Brasileira De AlfabetizaçãoMaria Carolina da Silva CaldeiraRita de Cássia Prazeres Frangellainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-04T20:28:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77802Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-04T20:28:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
Literacy in literacy curricular policies: power-knowledge relations around the concept formulated by Magda Soares
title Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
spellingShingle Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
Maria Carolina da Silva Caldeira
Currículo
Alfabetização
Letramento
BNCC
PNA
Currículos
Letramento
Alfabetização
title_short Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
title_full Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
title_fullStr Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
title_full_unstemmed Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
title_sort Letramento em políticas curriculares de alfabetização: relações de poder-saber em torno do conceito cunhado por Magda Soares
author Maria Carolina da Silva Caldeira
author_facet Maria Carolina da Silva Caldeira
Rita de Cássia Prazeres Frangella
author_role author
author2 Rita de Cássia Prazeres Frangella
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maria Carolina da Silva Caldeira
Rita de Cássia Prazeres Frangella
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Alfabetização
Letramento
BNCC
PNA
Currículos
Letramento
Alfabetização
topic Currículo
Alfabetização
Letramento
BNCC
PNA
Currículos
Letramento
Alfabetização
description This article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued, based on discursive analysis as a methodology, that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares’ theoretical contributions, producing different meanings.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023
2024-11-04T20:05:15Z
2024-11-04T20:05:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.47249/rba2023748
2446-8584
http://hdl.handle.net/1843/77802
https://orcid.org/0000-0003-0668-1989
https://orcid.org/0000-0001-6392-4591
url https://doi.org/10.47249/rba2023748
http://hdl.handle.net/1843/77802
https://orcid.org/0000-0003-0668-1989
https://orcid.org/0000-0001-6392-4591
identifier_str_mv 2446-8584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira De Alfabetização
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248258524250112