Limites e possibilidades do letramento escolar: um estudo etnográfico das práticas de leitura e das capacidades de linguagem nas disciplinas curriculares
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2NNY |
Resumo: | This doctoral dissertation presents the results of the analysis of reading practices of teachers of Portuguese, English, Arts, Geography, History, Science and Mathematics at two local public secondary schools. 1 examined the extent to which discursive practices adopted by teachers influenced the development of reading skills in temis of understanding, assessment, and replication of the text. The primary guidelines for this research were Bakhtin's theories of enunciation and speech genres (1929, 1952-1953/1979), the theoretical framework of Vygotsky (1930,1934,1935) on human development, learning and mediation; and the postulates of Heath (1982,1983), Street (1984, 1993, 1995) and Barton & Hamilton (1998. 2000) on literacy. The research was developed on the basis of interactional ethnography and considered the contributions of Castanheira, Crawford, Dixon & Green (2001). In theanalysis, I observed the types of discourse used in the classroom, the ways of reading and the mediating role of the teacher in the discursive practices among students in order to identify evidence of the reading skills taught / learned in the classroom. The results showed the limitsand possibilities of school literacy, reaffimied the urgency of teacher education in the field of literacy and discourse genre in order to create both a school reading project undertaken by all areas of knowledge and the demand for greater investment in public policies to encouragereading in the school context and out of school. |
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Limites e possibilidades do letramento escolar: um estudo etnográfico das práticas de leitura e das capacidades de linguagem nas disciplinas curricularesLeituraEtnografialinguagemGêneros do discursoCapacidades deLetramentosCapacidade de aprendizagemLeituraEducaçãoLetramentoLinguagem Estudo e ensinoEtnologiaThis doctoral dissertation presents the results of the analysis of reading practices of teachers of Portuguese, English, Arts, Geography, History, Science and Mathematics at two local public secondary schools. 1 examined the extent to which discursive practices adopted by teachers influenced the development of reading skills in temis of understanding, assessment, and replication of the text. The primary guidelines for this research were Bakhtin's theories of enunciation and speech genres (1929, 1952-1953/1979), the theoretical framework of Vygotsky (1930,1934,1935) on human development, learning and mediation; and the postulates of Heath (1982,1983), Street (1984, 1993, 1995) and Barton & Hamilton (1998. 2000) on literacy. The research was developed on the basis of interactional ethnography and considered the contributions of Castanheira, Crawford, Dixon & Green (2001). In theanalysis, I observed the types of discourse used in the classroom, the ways of reading and the mediating role of the teacher in the discursive practices among students in order to identify evidence of the reading skills taught / learned in the classroom. The results showed the limitsand possibilities of school literacy, reaffimied the urgency of teacher education in the field of literacy and discourse genre in order to create both a school reading project undertaken by all areas of knowledge and the demand for greater investment in public policies to encouragereading in the school context and out of school.Nesta pesquisa, apresenta-se o resultado da análise das práticas de leitura de professores de Português, Inglês, Educação Artística, Geografia, História, Ciências e Matemática na segunda fase do Ensino Fundamental, em duas escolas da rede pública municipal. Investigou-se em que medida as práticas discursivas adotadas pelos professores influenciaram no desenvolvimento das capacidades leitora de compreensão e das capacidades de apreciação e réplica do leitor em relação ao texto. Adotou-se como fundamentos a Teoria da Enunciação e dos Gêneros de Discurso de Bakhtin e seu Círculo (1929, 1952-1953, 1979), o arcabouço teórico de Vygostky (1930, 1934-1935) sobre o desenvolvimento humano, aprendizagem e mediação, como também os postulados de Heath (1982-1983), Street (1984, 1993, 1995); Barton e Hamilton (1998, 2000) sobre letramentos. O trabalho foi desenvolvido com base na etnografia interacional e consideradas as contribuições de Castanheira, Crawford, Dixon e Green (2001). Na análise, foram verificados os gêneros do discurso em circulação nas aulas, os modos de leitura e a mediação do professor nas práticas discursivas entre os alunos, identificando, no discurso em sala de aula, evidências das capacidades leitoras ensinadas/apreendidas. Os resultados apontaram os limites e as possibilidades do letramento escolar, bem como reafirmaram a emergência da fomiação de professores no campo do letramento e dos gêneros do discurso, tendo em vista a criação, no âmbito da escola, de um projeto de leitura assumido por todas as áreas do conhecimento e a demanda por maiores investimentos nas políticas públicas de incentivo à leitura no contexto escolar e extraescolar.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMaria Lucia CastanheiraRoxane Helena Rodrigues RojoAmauri Carlos FerreiraDelaine Cafiero BicalhoEliana Amarante de Mendonca MendesSuzana dos Santos Gomes2019-08-14T00:43:16Z2019-08-14T00:43:16Z2010-03-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2NNYinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T19:30:57Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9M2NNYRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T19:30:57Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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