Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK |
Resumo: | In this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment. |
id |
UFMG_fca69e182155cdf7345893c6546e158c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-B5TGRK |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemáticaEducação MatemáticaModelagem MatemáticaEducação de Jovens e AdultosMatematica Estudo e ensinoMatemática Métodos de ensinoEducação matemáticaEducaçãoModelagem matemáticaEducação de adultosIn this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment.Nesta pesquisa investiguei as discussões matemáticas que ocorreram entre alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em um ambiente de Modelagem Matemática. As discussões matemáticas referem-se aos conceitos e às ideias ou procedimentos matemáticos pertencentes à disciplina Matemática. Realizei uma pesquisa de natureza qualitativa por meio de observações não estruturadas e participantes, de modo que os dados foram coletados em uma turma do primeiro ano do Ensino Médio do Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos (PROEMJA). O PROEMJA é vinculado ao Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), que fica localizado no Centro Pedagógico da UFMG na cidade de Belo Horizonte. As observações foram registradas por meio de gravações de áudio, vídeo, questionário e diário de campo. A partir da análise dos dados foi possível inferir que a produção das discussões matemáticas advém da relação que os alunos da EJA estabelecem entre a Matemática e a sua trajetória pessoal, experiência de vida. Em outras palavras, as discussões matemáticas foram produzidas com a convergência de sinergias entre as experiências escolares e não escolares dos indivíduos com a Matemática. Ademais, os resultados deste estudo sinalizaram também que a ocorrência das discussões matemáticas dos alunos da EJA pode nos oferecer subsídios teóricos sobre as características dessas discussões em um Ambiente de Modelagem Matemática.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGJussara de Loiola AraujoCélio Roberto MelilloLeoncio Jose Gomes SoaresLudmila Iara Andrade Silva2019-08-13T06:50:39Z2019-08-13T06:50:39Z2018-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRKinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-15T00:52:30Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-B5TGRKRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-15T00:52:30Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
title |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
spellingShingle |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática Ludmila Iara Andrade Silva Educação Matemática Modelagem Matemática Educação de Jovens e Adultos Matematica Estudo e ensino Matemática Métodos de ensino Educação matemática Educação Modelagem matemática Educação de adultos |
title_short |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
title_full |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
title_fullStr |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
title_full_unstemmed |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
title_sort |
Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática |
author |
Ludmila Iara Andrade Silva |
author_facet |
Ludmila Iara Andrade Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Jussara de Loiola Araujo Célio Roberto Melillo Leoncio Jose Gomes Soares |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ludmila Iara Andrade Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Modelagem Matemática Educação de Jovens e Adultos Matematica Estudo e ensino Matemática Métodos de ensino Educação matemática Educação Modelagem matemática Educação de adultos |
topic |
Educação Matemática Modelagem Matemática Educação de Jovens e Adultos Matematica Estudo e ensino Matemática Métodos de ensino Educação matemática Educação Modelagem matemática Educação de adultos |
description |
In this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 2019-08-13T06:50:39Z 2019-08-13T06:50:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK |
url |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829894320979968 |