Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ludmila Iara Andrade Silva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK
Resumo: In this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment.
id UFMG_fca69e182155cdf7345893c6546e158c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-B5TGRK
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemáticaEducação MatemáticaModelagem MatemáticaEducação de Jovens e AdultosMatematica Estudo e ensinoMatemática Métodos de ensinoEducação matemáticaEducaçãoModelagem matemáticaEducação de adultosIn this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment.Nesta pesquisa investiguei as discussões matemáticas que ocorreram entre alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em um ambiente de Modelagem Matemática. As discussões matemáticas referem-se aos conceitos e às ideias ou procedimentos matemáticos pertencentes à disciplina Matemática. Realizei uma pesquisa de natureza qualitativa por meio de observações não estruturadas e participantes, de modo que os dados foram coletados em uma turma do primeiro ano do Ensino Médio do Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos (PROEMJA). O PROEMJA é vinculado ao Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), que fica localizado no Centro Pedagógico da UFMG na cidade de Belo Horizonte. As observações foram registradas por meio de gravações de áudio, vídeo, questionário e diário de campo. A partir da análise dos dados foi possível inferir que a produção das discussões matemáticas advém da relação que os alunos da EJA estabelecem entre a Matemática e a sua trajetória pessoal, experiência de vida. Em outras palavras, as discussões matemáticas foram produzidas com a convergência de sinergias entre as experiências escolares e não escolares dos indivíduos com a Matemática. Ademais, os resultados deste estudo sinalizaram também que a ocorrência das discussões matemáticas dos alunos da EJA pode nos oferecer subsídios teóricos sobre as características dessas discussões em um Ambiente de Modelagem Matemática.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGJussara de Loiola AraujoCélio Roberto MelilloLeoncio Jose Gomes SoaresLudmila Iara Andrade Silva2019-08-13T06:50:39Z2019-08-13T06:50:39Z2018-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRKinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-15T00:52:30Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-B5TGRKRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-15T00:52:30Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
title Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
spellingShingle Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
Ludmila Iara Andrade Silva
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Matematica Estudo e ensino
Matemática Métodos de ensino
Educação matemática
Educação
Modelagem matemática
Educação de adultos
title_short Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
title_full Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
title_fullStr Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
title_full_unstemmed Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
title_sort Discussões matemáticas de jovens e adultos em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática
author Ludmila Iara Andrade Silva
author_facet Ludmila Iara Andrade Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Jussara de Loiola Araujo
Célio Roberto Melillo
Leoncio Jose Gomes Soares
dc.contributor.author.fl_str_mv Ludmila Iara Andrade Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Modelagem Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Matematica Estudo e ensino
Matemática Métodos de ensino
Educação matemática
Educação
Modelagem matemática
Educação de adultos
topic Educação Matemática
Modelagem Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Matematica Estudo e ensino
Matemática Métodos de ensino
Educação matemática
Educação
Modelagem matemática
Educação de adultos
description In this research I investigated the mathematical discussions that occurred among students of Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education) in a Mathematical Modeling environment. The Mathematical discussions refer to the mathematical concepts and ideas or procedures belonging to the mathematical discipline. I carried out a qualitative research through unstructured observations and participants, so that the data were collected in a Junior High School Class of the Projeto de Ensino Médio de Jovens e Adultos PROEMJA (Project of High School for Youth and Adults). The PROEMJA is linked to the Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos (Basic Education Program for Youth and Adults) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), which is located at the Pedagogical Center of UFMG, in the city of Belo Horizonte. Observations were recorded through audio, video, questionnaire and field diary recordings. From the analysis of the data it was possible to infer that the production of the mathematical discussions comes from the relation that the students of the EJA establish between the Mathematics and their personal trajectory, life experience. In other words, mathematical discussions were produced with the convergence of synergies between the school and non-school experiences of individuals with mathematics. In addition, the results of this study have also indicated that the occurrence of the mathematical discussions of the EJA students can offer us theoretical subsidies on the characteristics of these discussions in a Mathematical Modeling Environment.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
2019-08-13T06:50:39Z
2019-08-13T06:50:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK
url http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B5TGRK
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829894320979968