AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Leonardo Carlos de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Isaac Neves de, Almeida, Maycon Ornelas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508
Resumo: This is a production, of a bibliographic nature, which seeks didactic articulations based on the classification of games by Roger Caillois and the content-form-recipient triad. We take historical-dialectical materialism as a method of research and exhibition to subsidize our path from synchrony to synthesis by the determinants of appropriation and objectification. We obtained via exploratory research in four Physical Education journals, that the studies based on Caillois in the last ten years (2009-2019) are extremely incipient. For this reason, we based ourselves substantially on the author's classic work, “The games and men”, on historical-cultural psychology and on historical-critical pedagogy to unveil the concept of game and from the author's systematization to weave reflections and approximations with the teaching in school education. We conclude that the organization of pedagogical work with games based on the categorization Agôn, Alea, Ilinx and Mimicry brings rich contributions to school Physical Education, especially to think about the content-form-recipient triad.
id UFMS-4_692b329666c3eeb1f5a03fd08e47adfb
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10508
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION¿AGON, ALEA, MIMICRY E ILINX EN LA ESCUELA? JUEGO ENSEÑANZA EN EDUCACIÓN FÍSICA DE LA SISTEMATIZACIÓN DE ROGER CAILLOISAGON, ALEA, MIMICRY E ILINX NA ESCOLA? O ENSINO DO JOGO NA EDUCAÇÃO FÍSICA A PARTIR DA SISTEMATIZAÇÃO DE ROGER CAILLOISJogosCailloisEducação FísicaCultura CorporalGamesCailloisPhysical EducationBody Culture.JuegosCailloisEducación FísicaCultura del CuerpoThis is a production, of a bibliographic nature, which seeks didactic articulations based on the classification of games by Roger Caillois and the content-form-recipient triad. We take historical-dialectical materialism as a method of research and exhibition to subsidize our path from synchrony to synthesis by the determinants of appropriation and objectification. We obtained via exploratory research in four Physical Education journals, that the studies based on Caillois in the last ten years (2009-2019) are extremely incipient. For this reason, we based ourselves substantially on the author's classic work, “The games and men”, on historical-cultural psychology and on historical-critical pedagogy to unveil the concept of game and from the author's systematization to weave reflections and approximations with the teaching in school education. We conclude that the organization of pedagogical work with games based on the categorization Agôn, Alea, Ilinx and Mimicry brings rich contributions to school Physical Education, especially to think about the content-form-recipient triad.Esta es una producción de naturaleza bibliográfica, que busca articulaciones didácticas basadas en la clasificación de juegos de Roger Caillois y la tríada contenido-forma-receptor. Tomamos el materialismo histórico-dialéctico como método de investigación y exhibición para subsidiar nuestro camino de la sincronía a la síntesis por los determinantes de la apropiación y la objetivación. A través de investigaciones exploratorias en cuatro revistas de educación física, obtuvimos que los estudios basados en Caillois en los últimos diez años (2009-2019) son extremadamente incipientes. Por esta razón, nos basamos sustancialmente en el trabajo clásico del autor, "Los juegos y los hombres", en la psicología histórico-cultural y en la pedagogía histórico-crítica para revelar el concepto de juego y de la sistematización del autor entretejer reflexiones y aproximaciones con el enseñanza en educación escolar. Concluimos que la organización del trabajo pedagógico con juegos basados en la categorización Agôn, Alea, Ilinx y Mimicry aporta ricas contribuciones a la Educación Física escolar, especialmente para pensar en la tríada contenido-forma-destinatario.Esta é uma produção de natureza bibliográfica, que busca articulações didáticas a partir da classificação dos jogos por Roger Caillois e da tríade conteúdo-forma-destinatário. Tomamos o materialismo histórico-dialético como método de pesquisa e exposição para subsidiar nosso caminho da síncrese à síntese pelos determinantes apropriação e objetivação. Captamos via pesquisa exploratória em quatro periódicos da Educação Física, que os estudos pautados em Caillois nos últimos dez anos (2009-2019) são extremamente incipientes. Por isso, nos embasamos consubstancialmente na obra clássica do autor, “Os jogos e os homens”, na psicologia histórico-cultural e na pedagogia histórico-crítica para desvelarmos o conceito de jogo e a partir da sistematização do autor tecer reflexões e aproximações com o ensino na educação escolar. Concluímos que a organização do trabalho pedagógico com os jogos, pautada na categorização Agôn, Alea, Ilinx e Mimicry, traz ricas contribuições para a Educação Física escolar, sobretudo para se pensar a tríade conteúdo-forma-destinatário.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 91-1022178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508/7435Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Leonardo Carlos deLima, Isaac Neves deAlmeida, Maycon Ornelas2020-07-23T09:33:45Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10508Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T09:33:45Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
¿AGON, ALEA, MIMICRY E ILINX EN LA ESCUELA? JUEGO ENSEÑANZA EN EDUCACIÓN FÍSICA DE LA SISTEMATIZACIÓN DE ROGER CAILLOIS
AGON, ALEA, MIMICRY E ILINX NA ESCOLA? O ENSINO DO JOGO NA EDUCAÇÃO FÍSICA A PARTIR DA SISTEMATIZAÇÃO DE ROGER CAILLOIS
title AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
spellingShingle AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
Andrade, Leonardo Carlos de
Jogos
Caillois
Educação Física
Cultura Corporal
Games
Caillois
Physical Education
Body Culture.
Juegos
Caillois
Educación Física
Cultura del Cuerpo
title_short AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
title_full AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
title_fullStr AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
title_full_unstemmed AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
title_sort AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION
author Andrade, Leonardo Carlos de
author_facet Andrade, Leonardo Carlos de
Lima, Isaac Neves de
Almeida, Maycon Ornelas
author_role author
author2 Lima, Isaac Neves de
Almeida, Maycon Ornelas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Leonardo Carlos de
Lima, Isaac Neves de
Almeida, Maycon Ornelas
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
Caillois
Educação Física
Cultura Corporal
Games
Caillois
Physical Education
Body Culture.
Juegos
Caillois
Educación Física
Cultura del Cuerpo
topic Jogos
Caillois
Educação Física
Cultura Corporal
Games
Caillois
Physical Education
Body Culture.
Juegos
Caillois
Educación Física
Cultura del Cuerpo
description This is a production, of a bibliographic nature, which seeks didactic articulations based on the classification of games by Roger Caillois and the content-form-recipient triad. We take historical-dialectical materialism as a method of research and exhibition to subsidize our path from synchrony to synthesis by the determinants of appropriation and objectification. We obtained via exploratory research in four Physical Education journals, that the studies based on Caillois in the last ten years (2009-2019) are extremely incipient. For this reason, we based ourselves substantially on the author's classic work, “The games and men”, on historical-cultural psychology and on historical-critical pedagogy to unveil the concept of game and from the author's systematization to weave reflections and approximations with the teaching in school education. We conclude that the organization of pedagogical work with games based on the categorization Agôn, Alea, Ilinx and Mimicry brings rich contributions to school Physical Education, especially to think about the content-form-recipient triad.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508/7435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 91-102
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460680048640