THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo , Samuel Nascimento de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Coelho, Márcio Cardoso, Von Borowski, Eduardo Batista, Rocha, Leandro Oliveira, Bossle, Fabiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340
Resumo: In order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education.
id UFMS-4_78e275db84b177f3dfeff01b5d492ec0
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13340
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”LA AULA DE EDUCACIÓN FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEONES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE EL “RACHÓN”A AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEÕES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE O “RACHÃO”Monocultura DeportivaEtnografíaCultura EscolarEducación Física EscolarMonocultura EsportivaEtnografiaCultura EscolarEducação Física EscolarSports MonocultureEthnographySchool CultureSchool Physical EducationIn order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education.Para comprender el proceso de selección de contenidos de tres profesores de Educación Física de una escuela pública en el estado de Rio Grande do Sul, que comparte y legitima el monocultivo deportivo del futsal, con el rachão como proceso pedagógico y la formación como base para la formación Atletas. Realizamos una etnografía en 2015, con un intenso proceso analítico y reflexivo. La interpretación de que el “rachão” refuerza el gusto de los estudiantes y el mantenimiento de una Educación Física que favorece la formación de los deportistas, buscando el rendimiento y la eficiencia, la intencionalidad es la formación de los deportistas, no se trata de desinversión, se trata de ser reconocido por el estatus hegemónico, y en este contexto particular, un buen maestro es un maestro que gana el campeonato, aunque tenga que negar otras posibilidades en las clases de Educación Física.A fim de compreender o processo de seleção de conteúdos de três professores de Educação Física de uma escola pública gaúcha, a qual compartilha e legitima a monocultura esportiva do futsal, tendo o “rachão” como processo pedagógico e o treino a base para a formação de atletas. Realizamos uma etnografia no ano de 2015, com intenso processo analítico e reflexivo. A interpretação de que o “rachão” reforça o gosto dos estudantes e a manutenção de uma Educação Física que privilegia a formação de atletas, buscando o rendimento e eficiência, cuja intencionalidade é a formação de atletas, não se trata de desinvestimento, trata-se de ser reconhecido pelo status hegemônico, e neste contexto particular, professor bom é professor que ganha campeonato, mesmo que para isso tenha que negar outras possibilidades nas aulas de Educação Física.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1334010.51283/rc.v26i3.13340Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 3, set./ dez., 2022; 55-692178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340/11014Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo , Samuel Nascimento de Coelho, Márcio CardosoVon Borowski, Eduardo BatistaRocha, Leandro OliveiraBossle, Fabiano2022-12-03T20:42:09Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13340Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-03T20:42:09Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
LA AULA DE EDUCACIÓN FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEONES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE EL “RACHÓN”
A AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEÕES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE O “RACHÃO”
title THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
spellingShingle THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
Araújo , Samuel Nascimento de
Monocultura Deportiva
Etnografía
Cultura Escolar
Educación Física Escolar
Monocultura Esportiva
Etnografia
Cultura Escolar
Educação Física Escolar
Sports Monoculture
Ethnography
School Culture
School Physical Education
title_short THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
title_full THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
title_fullStr THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
title_full_unstemmed THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
title_sort THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
author Araújo , Samuel Nascimento de
author_facet Araújo , Samuel Nascimento de
Coelho, Márcio Cardoso
Von Borowski, Eduardo Batista
Rocha, Leandro Oliveira
Bossle, Fabiano
author_role author
author2 Coelho, Márcio Cardoso
Von Borowski, Eduardo Batista
Rocha, Leandro Oliveira
Bossle, Fabiano
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo , Samuel Nascimento de
Coelho, Márcio Cardoso
Von Borowski, Eduardo Batista
Rocha, Leandro Oliveira
Bossle, Fabiano
dc.subject.por.fl_str_mv Monocultura Deportiva
Etnografía
Cultura Escolar
Educación Física Escolar
Monocultura Esportiva
Etnografia
Cultura Escolar
Educação Física Escolar
Sports Monoculture
Ethnography
School Culture
School Physical Education
topic Monocultura Deportiva
Etnografía
Cultura Escolar
Educación Física Escolar
Monocultura Esportiva
Etnografia
Cultura Escolar
Educação Física Escolar
Sports Monoculture
Ethnography
School Culture
School Physical Education
description In order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340
10.51283/rc.v26i3.13340
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340
identifier_str_mv 10.51283/rc.v26i3.13340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340/11014
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 3, set./ dez., 2022; 55-69
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325461108916224