THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340 |
Resumo: | In order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education. |
id |
UFMS-4_78e275db84b177f3dfeff01b5d492ec0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13340 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO”LA AULA DE EDUCACIÓN FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEONES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE EL “RACHÓN”A AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEÕES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE O “RACHÃO”Monocultura DeportivaEtnografíaCultura EscolarEducación Física EscolarMonocultura EsportivaEtnografiaCultura EscolarEducação Física EscolarSports MonocultureEthnographySchool CultureSchool Physical EducationIn order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education.Para comprender el proceso de selección de contenidos de tres profesores de Educación Física de una escuela pública en el estado de Rio Grande do Sul, que comparte y legitima el monocultivo deportivo del futsal, con el rachão como proceso pedagógico y la formación como base para la formación Atletas. Realizamos una etnografía en 2015, con un intenso proceso analítico y reflexivo. La interpretación de que el “rachão” refuerza el gusto de los estudiantes y el mantenimiento de una Educación Física que favorece la formación de los deportistas, buscando el rendimiento y la eficiencia, la intencionalidad es la formación de los deportistas, no se trata de desinversión, se trata de ser reconocido por el estatus hegemónico, y en este contexto particular, un buen maestro es un maestro que gana el campeonato, aunque tenga que negar otras posibilidades en las clases de Educación Física.A fim de compreender o processo de seleção de conteúdos de três professores de Educação Física de uma escola pública gaúcha, a qual compartilha e legitima a monocultura esportiva do futsal, tendo o “rachão” como processo pedagógico e o treino a base para a formação de atletas. Realizamos uma etnografia no ano de 2015, com intenso processo analítico e reflexivo. A interpretação de que o “rachão” reforça o gosto dos estudantes e a manutenção de uma Educação Física que privilegia a formação de atletas, buscando o rendimento e eficiência, cuja intencionalidade é a formação de atletas, não se trata de desinvestimento, trata-se de ser reconhecido pelo status hegemônico, e neste contexto particular, professor bom é professor que ganha campeonato, mesmo que para isso tenha que negar outras possibilidades nas aulas de Educação Física.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1334010.51283/rc.v26i3.13340Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 3, set./ dez., 2022; 55-692178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340/11014Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo , Samuel Nascimento de Coelho, Márcio CardosoVon Borowski, Eduardo BatistaRocha, Leandro OliveiraBossle, Fabiano2022-12-03T20:42:09Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13340Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-03T20:42:09Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” LA AULA DE EDUCACIÓN FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEONES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE EL “RACHÓN” A AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICA COMO “FÁBRICA DE CAMPEÕES”: NOTAS ETNOGRÁFICAS SOBRE O “RACHÃO” |
title |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
spellingShingle |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” Araújo , Samuel Nascimento de Monocultura Deportiva Etnografía Cultura Escolar Educación Física Escolar Monocultura Esportiva Etnografia Cultura Escolar Educação Física Escolar Sports Monoculture Ethnography School Culture School Physical Education |
title_short |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
title_full |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
title_fullStr |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
title_full_unstemmed |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
title_sort |
THE PHYSICAL EDUCATION CLASS AS “CHAMPION FACTORY”: ETHNOGRAPHIC NOTES ABOUT THE “RACHÃO” |
author |
Araújo , Samuel Nascimento de |
author_facet |
Araújo , Samuel Nascimento de Coelho, Márcio Cardoso Von Borowski, Eduardo Batista Rocha, Leandro Oliveira Bossle, Fabiano |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Márcio Cardoso Von Borowski, Eduardo Batista Rocha, Leandro Oliveira Bossle, Fabiano |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo , Samuel Nascimento de Coelho, Márcio Cardoso Von Borowski, Eduardo Batista Rocha, Leandro Oliveira Bossle, Fabiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Monocultura Deportiva Etnografía Cultura Escolar Educación Física Escolar Monocultura Esportiva Etnografia Cultura Escolar Educação Física Escolar Sports Monoculture Ethnography School Culture School Physical Education |
topic |
Monocultura Deportiva Etnografía Cultura Escolar Educación Física Escolar Monocultura Esportiva Etnografia Cultura Escolar Educação Física Escolar Sports Monoculture Ethnography School Culture School Physical Education |
description |
In order to understand the content selection process of three Physical Education teachers from a public school in the state of Rio Grande do Sul, which shares and legitimizes the sports monoculture of futsal, with the “rachão” as a pedagogical process and training as the basis for the formation of athletes. We carried out an ethnography in 2015, with an intense analytical and reflective process. The interpretation that the “rachão” reinforces the students' taste and the maintenance of a Physical Education that favors the training of athletes, seeking performance and efficiency, intentionality is the training of athletes, it is not about divestment, it is about to be recognized by the hegemonic status, and in this particular context, a good teacher is a teacher who wins the championship, even if he has to deny other possibilities in school Physical Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340 10.51283/rc.v26i3.13340 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v26i3.13340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13340/11014 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 3, set./ dez., 2022; 55-69 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325461108916224 |