EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938 |
Resumo: | The present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football. |
id |
UFMS-4_d7d408b06ba499d877eff1a7796e973b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8938 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEMEPROCESOS EDUCATIVOS EMERGENTE DEL PEDAGOGIA DE PROYECTO: EL FUTBOLÍN COMO UN TEMA GENERADORPROCESSOS EDUCATIVOS EMERGENTES DA PEDAGOGIA DE PROJETOS: O FUTEBOL DE BOTÃO COMO TEMA GERADORProject PedagogyGenerator ThemesEducational ProcessesTable FootballPedagogía de ProyectosTemas GeneradoresProcesos EducativosFutbolínTemas TransversaisPedagogia de ProjetosProcessos EducativosFutebol de BotãoThe present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football.La presente investigación tuvo por objetivo investigar los procesos educativos emergentes de la pedagogía de proyectos, orientada por el futbolín como tema generador. Se trata de un estudio de caso del tipo etnográfico, realizado en un colegio privado por medio de observación participante y entrevista semiestructurada. Los resultados indican que del trabajo por proyecto surgieron procesos educativos que superaron su objetivo inicial que sería aprender a dibujar e imprimir material en 3D, evidenciando aprendizajes relacionados al trabajo en equipo ya los procesos educativos y productivos demandados por la personalización de los equipos de futbolín.A presente pesquisa teve por objetivo investigar os processos educativos emergentes da pedagogia de projetos, orientada pelo futebol de botão como tema gerador. Trata-se de um estudo de caso do tipo etnográfico realizado em um colégio privado por meio de observação participante e entrevista semiestruturada. Os resultados indicam que do trabalho por projeto emergiram processos educativos que ultrapassaram seu objetivo inicial que seria aprender a desenhar e imprimir material em 3D, evidenciando aprendizagens relacionadas ao trabalho em equipe e aos processos educativos e produtivos demandados pela customização dos times de futebol de botão.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 17-282178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938/6623Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessAgostini, Cauê dos SantosSouza Júnior, Osmar Moreira de2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8938Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME PROCESOS EDUCATIVOS EMERGENTE DEL PEDAGOGIA DE PROYECTO: EL FUTBOLÍN COMO UN TEMA GENERADOR PROCESSOS EDUCATIVOS EMERGENTES DA PEDAGOGIA DE PROJETOS: O FUTEBOL DE BOTÃO COMO TEMA GERADOR |
title |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
spellingShingle |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME Agostini, Cauê dos Santos Project Pedagogy Generator Themes Educational Processes Table Football Pedagogía de Proyectos Temas Generadores Procesos Educativos Futbolín Temas Transversais Pedagogia de Projetos Processos Educativos Futebol de Botão |
title_short |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
title_full |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
title_fullStr |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
title_sort |
EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME |
author |
Agostini, Cauê dos Santos |
author_facet |
Agostini, Cauê dos Santos Souza Júnior, Osmar Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Souza Júnior, Osmar Moreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agostini, Cauê dos Santos Souza Júnior, Osmar Moreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Project Pedagogy Generator Themes Educational Processes Table Football Pedagogía de Proyectos Temas Generadores Procesos Educativos Futbolín Temas Transversais Pedagogia de Projetos Processos Educativos Futebol de Botão |
topic |
Project Pedagogy Generator Themes Educational Processes Table Football Pedagogía de Proyectos Temas Generadores Procesos Educativos Futbolín Temas Transversais Pedagogia de Projetos Processos Educativos Futebol de Botão |
description |
The present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938/6623 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 17-28 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460092846080 |