EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agostini, Cauê dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza Júnior, Osmar Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938
Resumo: The present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football.
id UFMS-4_d7d408b06ba499d877eff1a7796e973b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8938
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEMEPROCESOS EDUCATIVOS EMERGENTE DEL PEDAGOGIA DE PROYECTO: EL FUTBOLÍN COMO UN TEMA GENERADORPROCESSOS EDUCATIVOS EMERGENTES DA PEDAGOGIA DE PROJETOS: O FUTEBOL DE BOTÃO COMO TEMA GERADORProject PedagogyGenerator ThemesEducational ProcessesTable FootballPedagogía de ProyectosTemas GeneradoresProcesos EducativosFutbolínTemas TransversaisPedagogia de ProjetosProcessos EducativosFutebol de BotãoThe present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football.La presente investigación tuvo por objetivo investigar los procesos educativos emergentes de la pedagogía de proyectos, orientada por el futbolín como tema generador. Se trata de un estudio de caso del tipo etnográfico, realizado en un colegio privado por medio de observación participante y entrevista semiestructurada. Los resultados indican que del trabajo por proyecto surgieron procesos educativos que superaron su objetivo inicial que sería aprender a dibujar e imprimir material en 3D, evidenciando aprendizajes relacionados al trabajo en equipo ya los procesos educativos y productivos demandados por la personalización de los equipos de futbolín.A presente pesquisa teve por objetivo investigar os processos educativos emergentes da pedagogia de projetos, orientada pelo futebol de botão como tema gerador. Trata-se de um estudo de caso do tipo etnográfico realizado em um colégio privado por meio de observação participante e entrevista semiestruturada. Os resultados indicam que do trabalho por projeto emergiram processos educativos que ultrapassaram seu objetivo inicial que seria aprender a desenhar e imprimir material em 3D, evidenciando aprendizagens relacionadas ao trabalho em equipe e aos processos educativos e produtivos demandados pela customização dos times de futebol de botão.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 17-282178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938/6623Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessAgostini, Cauê dos SantosSouza Júnior, Osmar Moreira de2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8938Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
PROCESOS EDUCATIVOS EMERGENTE DEL PEDAGOGIA DE PROYECTO: EL FUTBOLÍN COMO UN TEMA GENERADOR
PROCESSOS EDUCATIVOS EMERGENTES DA PEDAGOGIA DE PROJETOS: O FUTEBOL DE BOTÃO COMO TEMA GERADOR
title EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
spellingShingle EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
Agostini, Cauê dos Santos
Project Pedagogy
Generator Themes
Educational Processes
Table Football
Pedagogía de Proyectos
Temas Generadores
Procesos Educativos
Futbolín
Temas Transversais
Pedagogia de Projetos
Processos Educativos
Futebol de Botão
title_short EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
title_full EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
title_fullStr EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
title_full_unstemmed EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
title_sort EDUCATIONAL PROCESS ERMERGING FROM PLANS PEDAGOGY: THE TABLE FOOTBALL AS GENERATOR THEME
author Agostini, Cauê dos Santos
author_facet Agostini, Cauê dos Santos
Souza Júnior, Osmar Moreira de
author_role author
author2 Souza Júnior, Osmar Moreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agostini, Cauê dos Santos
Souza Júnior, Osmar Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Project Pedagogy
Generator Themes
Educational Processes
Table Football
Pedagogía de Proyectos
Temas Generadores
Procesos Educativos
Futbolín
Temas Transversais
Pedagogia de Projetos
Processos Educativos
Futebol de Botão
topic Project Pedagogy
Generator Themes
Educational Processes
Table Football
Pedagogía de Proyectos
Temas Generadores
Procesos Educativos
Futbolín
Temas Transversais
Pedagogia de Projetos
Processos Educativos
Futebol de Botão
description The present research had as objective to investigate the educational processes emerging from the pedagogy of projects, oriented by the table football like generator theme. It is a case study of the ethnographic type, carried out in a private school through participant observation and semi-structured interview. The results indicate that from the work per project emerged educational processes that surpassed its initial objective that would be to learn to draw and print material in 3D, evidencing learning related to the work in team and to the educational and productive processes demanded by the customization of the teams of table football.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8938/6623
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 17-28
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460092846080