Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Albuquerque (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/16318 |
Resumo: | This essay intends to reflect on how the social markers of gender are crossed by class dynamics in the filmography of the north american actress Marilyn Monroe (1936 – 1962) e, by consequence, how this categories are mobilized in the making of the artist’s public figure, her cinematographic persona. To do such, we intend to Analyse the cinematic works starred by the actress, giving particular emphasis to the movie Gentlemen Prefere Blondes (1953), directed by Howard Hanks. |
id |
UFMS-6_8ffd30e147f092e858d52f3697233edd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufms.br:article/16318 |
network_acronym_str |
UFMS-6 |
network_name_str |
Albuquerque (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953)CinemaMarilyn MonroeCultura VisualThis essay intends to reflect on how the social markers of gender are crossed by class dynamics in the filmography of the north american actress Marilyn Monroe (1936 – 1962) e, by consequence, how this categories are mobilized in the making of the artist’s public figure, her cinematographic persona. To do such, we intend to Analyse the cinematic works starred by the actress, giving particular emphasis to the movie Gentlemen Prefere Blondes (1953), directed by Howard Hanks. O presente texto pretende pensar como os marcadores sociais de gênero são articulados e atravessados por dinâmicas de classe na filmografia da atriz norte americana Marilyn Monroe (1936-1962) e, consequentemente, como estas categorias são mobilizadas na imagem pública da artista, isto é, de sua persona cinematográfica. Para tanto, pretendemos realizar uma análise fílmica das obras protagonizadas pela atriz, dando particular enfoque ao filme Os Homens preferem as loiras (1953), dirigido por Howard Hanks.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/1631810.46401/ardh.2022.v14.16318albuquerque: journal of history; Vol 14 No 28 (2022): Dossier: Cinema and Cultural Studies - Perspectives under debate; 88-102albuquerque: revista de historia; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Dossiê: Cinema e Estudos Culturais - Perspectivas em debate; 88-102albuquerque: revista de história; v. 14 n. 28 (2022): Dossiê: Cinema e Estudos Culturais - Perspectivas em debate; 88-1022526-72801983-9472reponame:Albuquerque (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/16318/12177Copyright (c) 2022 albuquerque: revista de históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuçouçah, Ana Elisa2023-03-06T10:56:24Zoai:periodicos.ufms.br:article/16318Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHisPUBhttps://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/oairevista.albuquerque@ufms.br||revista.albuquerque@ufms.br1983-94722526-7280opendoar:2023-03-06T10:56:24Albuquerque (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
title |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
spellingShingle |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) Muçouçah, Ana Elisa Cinema Marilyn Monroe Cultura Visual |
title_short |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
title_full |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
title_fullStr |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
title_full_unstemmed |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
title_sort |
Relações de gênero, casamento e ascensão social em Os Homens Preferem as loiras (1953) |
author |
Muçouçah, Ana Elisa |
author_facet |
Muçouçah, Ana Elisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muçouçah, Ana Elisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Marilyn Monroe Cultura Visual |
topic |
Cinema Marilyn Monroe Cultura Visual |
description |
This essay intends to reflect on how the social markers of gender are crossed by class dynamics in the filmography of the north american actress Marilyn Monroe (1936 – 1962) e, by consequence, how this categories are mobilized in the making of the artist’s public figure, her cinematographic persona. To do such, we intend to Analyse the cinematic works starred by the actress, giving particular emphasis to the movie Gentlemen Prefere Blondes (1953), directed by Howard Hanks. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/16318 10.46401/ardh.2022.v14.16318 |
url |
https://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/16318 |
identifier_str_mv |
10.46401/ardh.2022.v14.16318 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/AlbRHis/article/view/16318/12177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 albuquerque: revista de história https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 albuquerque: revista de história https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
albuquerque: journal of history; Vol 14 No 28 (2022): Dossier: Cinema and Cultural Studies - Perspectives under debate; 88-102 albuquerque: revista de historia; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Dossiê: Cinema e Estudos Culturais - Perspectivas em debate; 88-102 albuquerque: revista de história; v. 14 n. 28 (2022): Dossiê: Cinema e Estudos Culturais - Perspectivas em debate; 88-102 2526-7280 1983-9472 reponame:Albuquerque (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Albuquerque (Online) |
collection |
Albuquerque (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Albuquerque (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.albuquerque@ufms.br||revista.albuquerque@ufms.br |
_version_ |
1797068876298584064 |