EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rogger Diego Miranda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982
Resumo: The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations.
id UFMS_0f118f31fec295bd2955c783b74bfa2e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/3982
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2021-09-15T18:46:45Z2021-09-30T19:57:30Z2021https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations.A abordagem sobre as questões étnicas configura-se como o tema dessa pesquisa, cujo objetivo é investigar o impacto das práticas do estudo de “História e Cultura Afro Brasileira” no cotidiano escolar, analisando as implicações da inclusão no âmbito da Educação Infantil, no que se refere a formação de professores para o ensino das relações étnico-raciais. A análise teórica que fundamenta a pesquisa se dá pela semiformação (Halbbildung), compreendida enquanto parte da reprodução da vida sob o monopólio da "cultura de massas" e da razão instrumental. Assim como a “Cultura e História Africana e Afro-brasileira”, que trouxe outras possibilidades de análise.. Metodologicamente essa pesquisa tem sua estrutura documental e analítica sobre as relações étnicas e raciais. Como resultados compreende-se, a partir de Jürgen Habermas e sua “ética da discussão”, na qual as questões morais são objeto de debates, que uma norma ética só é válida quando for objeto de um livre diálogo.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilFormação de professoresEducação das relações étnico e raciaisSemiformaçãoSociologia da Infância.EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJaqueline Aparecida Martins ZarbatoRogger Diego Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.jpgEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/3/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.jpgaedd96a535431a1813adb2ec1072bb71MD53TEXTEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.txtEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.txtExtracted texttext/plain391354https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/2/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.txt49cb3d5885a0ee85de5979d4d0708b89MD52ORIGINALEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdfEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdfapplication/pdf1274787https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/1/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf7cc1e21313637375190b963765631362MD51123456789/39822021-09-30 15:57:30.78oai:repositorio.ufms.br:123456789/3982Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242021-09-30T19:57:30Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
title EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
spellingShingle EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
Rogger Diego Miranda
Formação de professores
Educação das relações étnico e raciais
Semiformação
Sociologia da Infância.
title_short EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
title_full EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
title_fullStr EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
title_sort EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
author Rogger Diego Miranda
author_facet Rogger Diego Miranda
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jaqueline Aparecida Martins Zarbato
dc.contributor.author.fl_str_mv Rogger Diego Miranda
contributor_str_mv Jaqueline Aparecida Martins Zarbato
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação das relações étnico e raciais
Semiformação
Sociologia da Infância.
topic Formação de professores
Educação das relações étnico e raciais
Semiformação
Sociologia da Infância.
description The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-09-15T18:46:45Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-09-30T19:57:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/3/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.jpg
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/2/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.txt
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/1/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv aedd96a535431a1813adb2ec1072bb71
49cb3d5885a0ee85de5979d4d0708b89
7cc1e21313637375190b963765631362
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552854612770816