EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982 |
Resumo: | The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations. |
id |
UFMS_0f118f31fec295bd2955c783b74bfa2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/3982 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2021-09-15T18:46:45Z2021-09-30T19:57:30Z2021https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations.A abordagem sobre as questões étnicas configura-se como o tema dessa pesquisa, cujo objetivo é investigar o impacto das práticas do estudo de “História e Cultura Afro Brasileira” no cotidiano escolar, analisando as implicações da inclusão no âmbito da Educação Infantil, no que se refere a formação de professores para o ensino das relações étnico-raciais. A análise teórica que fundamenta a pesquisa se dá pela semiformação (Halbbildung), compreendida enquanto parte da reprodução da vida sob o monopólio da "cultura de massas" e da razão instrumental. Assim como a “Cultura e História Africana e Afro-brasileira”, que trouxe outras possibilidades de análise.. Metodologicamente essa pesquisa tem sua estrutura documental e analítica sobre as relações étnicas e raciais. Como resultados compreende-se, a partir de Jürgen Habermas e sua “ética da discussão”, na qual as questões morais são objeto de debates, que uma norma ética só é válida quando for objeto de um livre diálogo.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilFormação de professoresEducação das relações étnico e raciaisSemiformaçãoSociologia da Infância.EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJaqueline Aparecida Martins ZarbatoRogger Diego Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.jpgEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/3/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.jpgaedd96a535431a1813adb2ec1072bb71MD53TEXTEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.txtEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdf.txtExtracted texttext/plain391354https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/2/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.txt49cb3d5885a0ee85de5979d4d0708b89MD52ORIGINALEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdfEDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES.pdfapplication/pdf1274787https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/1/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf7cc1e21313637375190b963765631362MD51123456789/39822021-09-30 15:57:30.78oai:repositorio.ufms.br:123456789/3982Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242021-09-30T19:57:30Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
title |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES Rogger Diego Miranda Formação de professores Educação das relações étnico e raciais Semiformação Sociologia da Infância. |
title_short |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
title_full |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
title_sort |
EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E INFÂNCIA: SEMIFORMAÇÃO E A ATUAÇÃO DOS PROFESSORES |
author |
Rogger Diego Miranda |
author_facet |
Rogger Diego Miranda |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jaqueline Aparecida Martins Zarbato |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rogger Diego Miranda |
contributor_str_mv |
Jaqueline Aparecida Martins Zarbato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação das relações étnico e raciais Semiformação Sociologia da Infância. |
topic |
Formação de professores Educação das relações étnico e raciais Semiformação Sociologia da Infância. |
description |
The approach to ethnic issues caractherizes the theme of this current academic research which objective is to looking to the "Afro-Brazilian History and Culture" impact of practice and analyzing its implications in the Early Childhood Education which refers to the training of teachers for teaching ethnic-racial relations, concerning the inclusion. Stem from semi-formation (Halbbildung), comprehended as part of the reproduction of life under the monopoly of "mass culture" and instrumental reason. On ethnic-racial relations and "Afro-Brazilian Culture and History", the enactment of Law No. 10.639, in 2003, which included in the "Law of Guidelines and Bases for National Education" (LDB) the mandatory teaching of the theme " Afro-Brazilian History and Culture" came up with another possibilities for analysis. In accordance with Jürgen Habermas and the “ethics of discussion” proposed by him, in which moral issues are the object of debate, that an ethical norm is only valid when it is the object of a free dialogue. Methodologically, this research has its documental and analytical structure on ethnic and racial relations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-09-15T18:46:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-09-30T19:57:30Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/3/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.jpg https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/2/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf.txt https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3982/1/EDUCA%c3%87%c3%83O%20DAS%20RELA%c3%87%c3%95ES%20%c3%89TNICO-RACIAIS%20E%20INF%c3%82NCIA%20SEMIFORMA%c3%87%c3%83O%20E%20A%20ATUA%c3%87%c3%83O%20DOS%20PROFESSORES.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aedd96a535431a1813adb2ec1072bb71 49cb3d5885a0ee85de5979d4d0708b89 7cc1e21313637375190b963765631362 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1818603609249546240 |