CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Isadora Silva Mendes de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5927
Resumo: This study emerges from the Course Completion work, at the Federal University of Mato Grosso do Sul in Aquidauana – UFMS/CPAQ of the Pedagogy Course from the Research Project: CHILDREN/S AND CHILDHOOD/S IN THE SOCIOLOGY OF CHILDHOOD APPROACH: possibilities of new conceptions/Teachers of Early Childhood Education - Aquidauana/MS which encourages the expansion of innovation in the area of ​​Sociology of Childhood around new productions between Pedagogy academics and professionals of Early Childhood Education of the Municipal Public Network of Aquidauana/MS . It also emphasizes the immersion of the study carried out in the SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL INITIATION PROGRAM OF UFMS AND CNPq – PIBIC. Thus, it was possible to anchor the Sociology of Childhood as the main reflection between the social sciences and the field of application of Sociology, in other words, a dialogue between theoretical and analytical work, dedicated to the social and cultural worlds of childhood, recognizing the knowledge of children as its scientific object. Therefore, it is important to study the Sociology of Childhood with Early Childhood Education teachers, as well as Pedagogy academics, in order to encourage professionals who advance in innovations, planning and, above all, have new conceptions of children and their s childhood/s.
id UFMS_124b1cfdafc66e44a8d1652fb2fb02e4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5927
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-05-23T12:11:25Z2023-05-23T12:11:25Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5927This study emerges from the Course Completion work, at the Federal University of Mato Grosso do Sul in Aquidauana – UFMS/CPAQ of the Pedagogy Course from the Research Project: CHILDREN/S AND CHILDHOOD/S IN THE SOCIOLOGY OF CHILDHOOD APPROACH: possibilities of new conceptions/Teachers of Early Childhood Education - Aquidauana/MS which encourages the expansion of innovation in the area of ​​Sociology of Childhood around new productions between Pedagogy academics and professionals of Early Childhood Education of the Municipal Public Network of Aquidauana/MS . It also emphasizes the immersion of the study carried out in the SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL INITIATION PROGRAM OF UFMS AND CNPq – PIBIC. Thus, it was possible to anchor the Sociology of Childhood as the main reflection between the social sciences and the field of application of Sociology, in other words, a dialogue between theoretical and analytical work, dedicated to the social and cultural worlds of childhood, recognizing the knowledge of children as its scientific object. Therefore, it is important to study the Sociology of Childhood with Early Childhood Education teachers, as well as Pedagogy academics, in order to encourage professionals who advance in innovations, planning and, above all, have new conceptions of children and their s childhood/s.Este estudo, emerge do trabalho de Conclusão de Curso, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul em Aquidauana – UFMS/CPAQ do Curso de Pedagogia a partir do Projeto de Pesquisa: CRIANÇA/S E INFÂNCIA/S NA ABORDAGEM DA SOCIOLOGIA DA INFÂNCIA: possibilidades de novas concepções/Docentes da Educação Infantil - Aquidauana/MS que, suscita fomentar a ampliação de inovação na área da Sociologia da Infância em volta de novas produções entre acadêmicos/as de Pedagogia e profissionais da Educação Infantil da Rede Pública Municipal de Aquidauana/MS. Sublinha também a imersão do estudo realizado no PROGRAMA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DA UFMS E CNPq – PIBIC. Assim, foi possível, ancorar a Sociologia da Infância como principal reflexão entre as ciências sociais e o campo de aplicação da Sociologia, posto, um diálogo entre o trabalho teórico e analítico, dedicado aos mundos sociais e culturais da infância, reconhecendo o conhecimento das crianças como seu objeto científico. Por isso, destaca-se a importância de estudar a Sociologia da Infância com docentes da Educação Infantil, bem como acadêmicos/as de Pedagogia para, fomentar profissionais que avancem em inovações, planejamentos e acima de tudo, tenham novas concepções de criança e sua/s infância/s.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSSociologia da EducaçãoDesenvolvimento InfantilPráticas Pedagógicas na Educação InfantilPesquisa em EducaçãoFormação de ProfessoresCRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas açõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisCarvalho, Janaina Nogueira MaiaSousa, Isadora Silva Mendes deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALTCC - Isadora Silva Mendes de Sousa.pdfTCC - Isadora Silva Mendes de Sousa.pdfapplication/pdf581171https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5927/1/TCC%20-%20Isadora%20Silva%20Mendes%20de%20Sousa.pdf6ef86363bf806d7c17412a03bfec2dd7MD51123456789/59272023-05-24 06:24:32.333oai:repositorio.ufms.br:123456789/5927Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-05-24T10:24:32Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
title CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
spellingShingle CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
Sousa, Isadora Silva Mendes de
Sociologia da Educação
Desenvolvimento Infantil
Práticas Pedagógicas na Educação Infantil
Pesquisa em Educação
Formação de Professores
title_short CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
title_full CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
title_fullStr CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
title_full_unstemmed CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
title_sort CRIANÇA E INFÂNCIA/S: a Sociologia da Infância e suas ações
author Sousa, Isadora Silva Mendes de
author_facet Sousa, Isadora Silva Mendes de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carvalho, Janaina Nogueira Maia
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Isadora Silva Mendes de
contributor_str_mv Carvalho, Janaina Nogueira Maia
dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia da Educação
Desenvolvimento Infantil
Práticas Pedagógicas na Educação Infantil
Pesquisa em Educação
Formação de Professores
topic Sociologia da Educação
Desenvolvimento Infantil
Práticas Pedagógicas na Educação Infantil
Pesquisa em Educação
Formação de Professores
description This study emerges from the Course Completion work, at the Federal University of Mato Grosso do Sul in Aquidauana – UFMS/CPAQ of the Pedagogy Course from the Research Project: CHILDREN/S AND CHILDHOOD/S IN THE SOCIOLOGY OF CHILDHOOD APPROACH: possibilities of new conceptions/Teachers of Early Childhood Education - Aquidauana/MS which encourages the expansion of innovation in the area of ​​Sociology of Childhood around new productions between Pedagogy academics and professionals of Early Childhood Education of the Municipal Public Network of Aquidauana/MS . It also emphasizes the immersion of the study carried out in the SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL INITIATION PROGRAM OF UFMS AND CNPq – PIBIC. Thus, it was possible to anchor the Sociology of Childhood as the main reflection between the social sciences and the field of application of Sociology, in other words, a dialogue between theoretical and analytical work, dedicated to the social and cultural worlds of childhood, recognizing the knowledge of children as its scientific object. Therefore, it is important to study the Sociology of Childhood with Early Childhood Education teachers, as well as Pedagogy academics, in order to encourage professionals who advance in innovations, planning and, above all, have new conceptions of children and their s childhood/s.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-05-23T12:11:25Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-05-23T12:11:25Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5927
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5927/1/TCC%20-%20Isadora%20Silva%20Mendes%20de%20Sousa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6ef86363bf806d7c17412a03bfec2dd7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552806227279872