Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prates, Bruno Ximenes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4287
Resumo: Simulators are computational software programmed to demonstrate situations analogous to scientific concepts, submicroscopic representations or even everyday facts through images and animations, facilitating their understanding. The difficulty in carrying out demonstrative experiments in the classroom, whether due to security, lack of structure, resources or even because the content deals with a complex subject for their realization, can be solved by the use of computer simulators, which requires a simpler structure. In this work, we seek to carry out a two-way approach, using historical contextualization together with the use of simulators for teaching Radioactivity content. At first, the textbooks approved for use in high school were evaluated to understand the different ways proposed to work on this content, the platforms that offer free simulators were listed and evaluated, as well as the simulators found in them and that are directly linked to the Radioactivity content. The aim of this work is to encourage the use of simulators as a tool to improve the teaching of chemistry and not only the proposed content. For this purpose, didactic material was elaborated, following the pillars of Active Technological Learning, aimed at the chemistry teacher, for use with his students, proposing historical context through texts, contextualized documentaries and explanatory videos that present the resources offered by the platforms as well as in their simulators that can be accessed through QR Codes available in the material.
id UFMS_17c9399a3834425929a8ff8db4857536
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/4287
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-01-19T16:11:11Z2022-01-19T16:11:11Z2021https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4287Simulators are computational software programmed to demonstrate situations analogous to scientific concepts, submicroscopic representations or even everyday facts through images and animations, facilitating their understanding. The difficulty in carrying out demonstrative experiments in the classroom, whether due to security, lack of structure, resources or even because the content deals with a complex subject for their realization, can be solved by the use of computer simulators, which requires a simpler structure. In this work, we seek to carry out a two-way approach, using historical contextualization together with the use of simulators for teaching Radioactivity content. At first, the textbooks approved for use in high school were evaluated to understand the different ways proposed to work on this content, the platforms that offer free simulators were listed and evaluated, as well as the simulators found in them and that are directly linked to the Radioactivity content. The aim of this work is to encourage the use of simulators as a tool to improve the teaching of chemistry and not only the proposed content. For this purpose, didactic material was elaborated, following the pillars of Active Technological Learning, aimed at the chemistry teacher, for use with his students, proposing historical context through texts, contextualized documentaries and explanatory videos that present the resources offered by the platforms as well as in their simulators that can be accessed through QR Codes available in the material.Simuladores são softwares computacionais programados para demonstrar situações análogas a conceitos científicos, representações submicroscópicas ou até fatos cotidianos por meio de imagens e animações, facilitando sua compreensão. A dificuldade na realização de experimentos demonstrativos em sala de aula, seja por segurança, falta de estrutura, recursos ou mesmo por conta de o conteúdo tratar de um assunto complexo para a sua realização, pode ser resolvida pela utilização de simuladores computacionais, que necessitam de uma estrutura mais simples. Neste trabalho, buscamos realizar uma abordagem por dois meios, empregando a contextualização histórica juntamente com a utilização de simuladores para o ensino do conteúdo de Radioatividade. Em um primeiro momento, foram avaliados os livros didáticos aprovados para uso no ensino médio para compreender as diferentes maneiras propostas para trabalhar este conteúdo. Posteriormente, foram listadas e avaliadas as plataformas que oferecem simuladores gratuitos, assim como os simuladores nelas encontrados e que estão ligados diretamente ao conteúdo de Radioatividade. O intuito deste trabalho é incentivar a utilização dos simuladores como uma ferramenta para melhorar o ensino de química e não só do conteúdo proposto. Para tanto, foi elaborado um material didático, seguindo os pilares da Aprendizagem Tecnológica Ativa, voltado ao professor de química, para utilização com seus alunos, propondo contextualização histórica por meio de textos, documentários contextualizados e vídeos explicativos que apresentam os recursos oferecidos pelas plataformas, bem como em seus simuladores, os quais podem ser acessados por meio dos QR Codes disponíveis no material.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilEnsino de QuímicaRadioatividadeTecnologia EducacionalComputador no EnsinoRadioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJorge, Rodrigo FunabashiPrates, Bruno Ximenesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILDissertacao Bruno Ximenes.pdf.jpgDissertacao Bruno Ximenes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/3/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf.jpg39bbc9981d8682d63fc2a909a58d6caaMD53TEXTDissertacao Bruno Ximenes.pdf.txtDissertacao Bruno Ximenes.pdf.txtExtracted texttext/plain98009https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/2/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf.txt7c870ed4b2da6edc15f5a37d1cf0df2bMD52ORIGINALDissertacao Bruno Ximenes.pdfDissertacao Bruno Ximenes.pdfapplication/pdf3133183https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/1/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf82f5a9204f526421a860cfac37589d02MD51123456789/42872023-06-05 06:22:25.516oai:repositorio.ufms.br:123456789/4287Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-06-05T10:22:25Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
title Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
spellingShingle Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
Prates, Bruno Ximenes
Ensino de Química
Radioatividade
Tecnologia Educacional
Computador no Ensino
title_short Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
title_full Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
title_fullStr Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
title_full_unstemmed Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
title_sort Radioatividade: uma proposta para o ensino de Química com utilização de simuladores
author Prates, Bruno Ximenes
author_facet Prates, Bruno Ximenes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jorge, Rodrigo Funabashi
dc.contributor.author.fl_str_mv Prates, Bruno Ximenes
contributor_str_mv Jorge, Rodrigo Funabashi
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Radioatividade
Tecnologia Educacional
Computador no Ensino
topic Ensino de Química
Radioatividade
Tecnologia Educacional
Computador no Ensino
description Simulators are computational software programmed to demonstrate situations analogous to scientific concepts, submicroscopic representations or even everyday facts through images and animations, facilitating their understanding. The difficulty in carrying out demonstrative experiments in the classroom, whether due to security, lack of structure, resources or even because the content deals with a complex subject for their realization, can be solved by the use of computer simulators, which requires a simpler structure. In this work, we seek to carry out a two-way approach, using historical contextualization together with the use of simulators for teaching Radioactivity content. At first, the textbooks approved for use in high school were evaluated to understand the different ways proposed to work on this content, the platforms that offer free simulators were listed and evaluated, as well as the simulators found in them and that are directly linked to the Radioactivity content. The aim of this work is to encourage the use of simulators as a tool to improve the teaching of chemistry and not only the proposed content. For this purpose, didactic material was elaborated, following the pillars of Active Technological Learning, aimed at the chemistry teacher, for use with his students, proposing historical context through texts, contextualized documentaries and explanatory videos that present the resources offered by the platforms as well as in their simulators that can be accessed through QR Codes available in the material.
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-01-19T16:11:11Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-01-19T16:11:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4287
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/3/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf.jpg
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/2/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf.txt
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4287/1/Dissertacao%20Bruno%20Ximenes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 39bbc9981d8682d63fc2a909a58d6caa
7c870ed4b2da6edc15f5a37d1cf0df2b
82f5a9204f526421a860cfac37589d02
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552835493036032